"Tax free"-poot Autogrill zelfstandig naar de beurs

"Tax free"-poot Autogrill zelfstandig naar de beurs

Na de opsplitsing van Autogrill in een aparte "restauratie-" en een zelfstandige "taksvrij"-tak zullen de aandelen van de taksvrijtak op de Borsa Italiana worden genoteerd. Intussen houdt de groep goed stand, ondanks de duidelijk voelbare crisis in Europa.

'Tax free'-fusie van de baan

"De raad van bestuur van Autogrill heeft de elektronische beurs van Borsa Italiana (Mercato Telematico Azionario) gekozen voor de aandelennotering van World Duty Free (WDF), eens de proportionele splitsing van zijn Travel Retail en zijn Duty Free activiteiten is afgerond", laat het bedrijf in een officiële mededeling weten. Daarmee lijkt een fusie met een andere grote speler uit het "tax free"-wereldje, waarvan eerder nog sprake, definitief van de baan.

 

De beslissing moet wel nog worden goedgekeurd door de aandeelhoudersvergadering van WDF begin juni, maar aangezien Autogrill zelf alle aandelen in handen heeft, is dat slechts een formaliteit.

 

Net niet status quo in eerste kwartaal

Uit de kwartaalresultaten die Autogrill zopas bekendmaakte, blijkt intussen dat de groep er goed in slaagt de gevolgen van de aanhoudende crisis aardig te beperken: de geconsolideerde omzet bedroeg 1.239,6 miljoen euro, 0,2% lager dan de 1.241,5 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Traditioneel is het eerste kwartaal altijd het zwakste voor Autogrill.

 

Vooral de luchthavenactiviteiten presteerden goed (zowel 'restauratie' als 'taksvrij'). Daarbuiten dankt Autogrill zijn bijna status quo uitsluitend aan het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, want op het Europese vasteland - en met name in thuisland Italië en in Spanje - voelt de groep de gevolgen van de crisis en de gedaalde consumptie aan den lijve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top