"Tax free"-poot Autogrill zelfstandig naar de beurs | RetailDetail

"Tax free"-poot Autogrill zelfstandig naar de beurs

"Tax free"-poot Autogrill zelfstandig naar de beurs

Na de opsplitsing van Autogrill in een aparte "restauratie-" en een zelfstandige "taksvrij"-tak zullen de aandelen van de taksvrijtak op de Borsa Italiana worden genoteerd. Intussen houdt de groep goed stand, ondanks de duidelijk voelbare crisis in Europa.

'Tax free'-fusie van de baan

"De raad van bestuur van Autogrill heeft de elektronische beurs van Borsa Italiana (Mercato Telematico Azionario) gekozen voor de aandelennotering van World Duty Free (WDF), eens de proportionele splitsing van zijn Travel Retail en zijn Duty Free activiteiten is afgerond", laat het bedrijf in een officiële mededeling weten. Daarmee lijkt een fusie met een andere grote speler uit het "tax free"-wereldje, waarvan eerder nog sprake, definitief van de baan.

 

De beslissing moet wel nog worden goedgekeurd door de aandeelhoudersvergadering van WDF begin juni, maar aangezien Autogrill zelf alle aandelen in handen heeft, is dat slechts een formaliteit.

 

Net niet status quo in eerste kwartaal

Uit de kwartaalresultaten die Autogrill zopas bekendmaakte, blijkt intussen dat de groep er goed in slaagt de gevolgen van de aanhoudende crisis aardig te beperken: de geconsolideerde omzet bedroeg 1.239,6 miljoen euro, 0,2% lager dan de 1.241,5 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Traditioneel is het eerste kwartaal altijd het zwakste voor Autogrill.

 

Vooral de luchthavenactiviteiten presteerden goed (zowel 'restauratie' als 'taksvrij'). Daarbuiten dankt Autogrill zijn bijna status quo uitsluitend aan het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, want op het Europese vasteland - en met name in thuisland Italië en in Spanje - voelt de groep de gevolgen van de crisis en de gedaalde consumptie aan den lijve.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.