Tesco juicht na nieuw omzetverlies

Tesco juicht na nieuw omzetverlies

De identieke omzet van Tesco is op de Britse thuismarkt opnieuw gedaald. Toch juicht de in de problemen geraakte marktleider, want de -1,3% in het eerste kwartaal van boekjaar 2015/2016 is veel minder slecht dan de -4% van vorig boekjaar.

Meer volume, meer klanten, minder omzet

"We willen onze klanten elke dag weer een beetje beter bedienen en de verbeteringen die we aanbrengen, beginnen effect te krijgen", stelt bestuursvoorzitter Dave Lewis in het persbericht. "We verbeteren onze basis om klanten terug te winnen en zijn minder afhankelijk van kortingsacties, die alleen op korte termijn werken. Onze klanten ervaren betere service, betere beschikbaarheid van artikelen en een prijsniveau dat stabiel en lager is. Vandaar dat ze meer items vaker bij Tesco kopen."

 

Lewis refereert hierbij naar de volumegroei die op identieke basis met 1,4% is gestegen en het aantal transacties dat in het eerste kwartaal van dit boekjaar eveneens 1,4% boven het niveau van het eerste kwartaal van 2014/15 ligt. Op basis van cijfers van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel meldt de keten dat ze in het eerste kwartaal 180.000 meer klanten over de vloer heeft gehad.

 

Al die mensen kopen dus meer voor minder geld, en geld, daar draait het uiteindelijk om. Tesco bewijst zo de retail-relativiteitstheorie: waar in de jaren 1990 een afnemende omzetstijging door analisten – en Tesco zelf – als een negatief signaal voor de toekomst werd gezien, staat Tesco nu te juichen en ziet het een afnemende omzetdaling als een hoopvol teken op betere tijden.

 

In Centraal-Europa staat Tesco in de plus

Na de vier kwartalen van 2014/15, die in Groot-Brittannië een identieke omzetontwikkeling te zien gaven van achtereenvolgens -4% voor het eerste kwartaal en vervolgens -5,5%, -5,1% en -1,7%, is de -1,3% van nu inderdaad een hoopvolle start van het nieuwe boekjaar. Die hoop ontstond al in het laatste kwartaal van het voor Tesco dramatische boekjaar 2014/15, toen Tesco al meer volume en meer klanten rapporteerde.

 

Deze positieve kwartaaltrend zet Tesco nu door: met de daling van de identieke omzet van 1,3 procent doet de retailer het beter dan de daling van 1,6 tot 3% die analisten verwachtten. Ook internationaal heeft Tesco goed nieuws te melden, want de activiteiten in Centraal-Europa en Turkije blijven het goed doen, met een stijging van de identieke omzet van 2,2%. In Hongarije, waar Tesco te maken kreeg met wetgeving die sluiting van de winkels op zondag gelast, groeide de identieke omzet desondanks met bijna 3%.

 

Azië blijft problematisch

In Azië presteert Tesco evenwel nog steeds slecht: daarr ging de identieke omzet met 3% onderuit. Om het negatieve tij te keren – en om de financiën weer op orde te krijgen – heeft Tesco begin deze maand haar grote Homeplus-operatie in Zuid-Korea in de etalage gezet. Naar verwachting zal deze worden gekocht door een private investeringsmaatschappij. In Korea daalde de identieke omzet met ruim 3%. In Thailand, de tweede Aziatische markt voor Tesco, ging de identieke omzet van Tesco Lotus met ruim 2% onderuit.

 

Zowel op de thuismarkt als internationaal lopen de verliezen aan identieke omzet geleidelijk aan terug. Een verbetering van de propositie van Tesco UK die tot meer klanten en transacties leiden, en verkoop van structurele probleemdossiers – zoals Homeplus in Korea: dat zijn de zaken waarop Dave Lewis en zijn team hun hoop hebben gevestigd.

 

De klap in de vorm van het boekhoudschandaal kwam ineens, maar het herstel moet stapje voor stapje gebeuren. "A little better every day", zoals CEO Lewis het noemt. Over 15 weken zal blijken of Tesco deze opwaartse lijn ook in het tweede kwartaal heeft weten vast te houden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel omzet als winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top