Tesco juicht na nieuw omzetverlies

Tesco juicht na nieuw omzetverlies

De identieke omzet van Tesco is op de Britse thuismarkt opnieuw gedaald. Toch juicht de in de problemen geraakte marktleider, want de -1,3% in het eerste kwartaal van boekjaar 2015/2016 is veel minder slecht dan de -4% van vorig boekjaar.

Meer volume, meer klanten, minder omzet

"We willen onze klanten elke dag weer een beetje beter bedienen en de verbeteringen die we aanbrengen, beginnen effect te krijgen", stelt bestuursvoorzitter Dave Lewis in het persbericht. "We verbeteren onze basis om klanten terug te winnen en zijn minder afhankelijk van kortingsacties, die alleen op korte termijn werken. Onze klanten ervaren betere service, betere beschikbaarheid van artikelen en een prijsniveau dat stabiel en lager is. Vandaar dat ze meer items vaker bij Tesco kopen."

 

Lewis refereert hierbij naar de volumegroei die op identieke basis met 1,4% is gestegen en het aantal transacties dat in het eerste kwartaal van dit boekjaar eveneens 1,4% boven het niveau van het eerste kwartaal van 2014/15 ligt. Op basis van cijfers van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel meldt de keten dat ze in het eerste kwartaal 180.000 meer klanten over de vloer heeft gehad.

 

Al die mensen kopen dus meer voor minder geld, en geld, daar draait het uiteindelijk om. Tesco bewijst zo de retail-relativiteitstheorie: waar in de jaren 1990 een afnemende omzetstijging door analisten – en Tesco zelf – als een negatief signaal voor de toekomst werd gezien, staat Tesco nu te juichen en ziet het een afnemende omzetdaling als een hoopvol teken op betere tijden.

 

In Centraal-Europa staat Tesco in de plus

Na de vier kwartalen van 2014/15, die in Groot-Brittannië een identieke omzetontwikkeling te zien gaven van achtereenvolgens -4% voor het eerste kwartaal en vervolgens -5,5%, -5,1% en -1,7%, is de -1,3% van nu inderdaad een hoopvolle start van het nieuwe boekjaar. Die hoop ontstond al in het laatste kwartaal van het voor Tesco dramatische boekjaar 2014/15, toen Tesco al meer volume en meer klanten rapporteerde.

 

Deze positieve kwartaaltrend zet Tesco nu door: met de daling van de identieke omzet van 1,3 procent doet de retailer het beter dan de daling van 1,6 tot 3% die analisten verwachtten. Ook internationaal heeft Tesco goed nieuws te melden, want de activiteiten in Centraal-Europa en Turkije blijven het goed doen, met een stijging van de identieke omzet van 2,2%. In Hongarije, waar Tesco te maken kreeg met wetgeving die sluiting van de winkels op zondag gelast, groeide de identieke omzet desondanks met bijna 3%.

 

Azië blijft problematisch

In Azië presteert Tesco evenwel nog steeds slecht: daarr ging de identieke omzet met 3% onderuit. Om het negatieve tij te keren – en om de financiën weer op orde te krijgen – heeft Tesco begin deze maand haar grote Homeplus-operatie in Zuid-Korea in de etalage gezet. Naar verwachting zal deze worden gekocht door een private investeringsmaatschappij. In Korea daalde de identieke omzet met ruim 3%. In Thailand, de tweede Aziatische markt voor Tesco, ging de identieke omzet van Tesco Lotus met ruim 2% onderuit.

 

Zowel op de thuismarkt als internationaal lopen de verliezen aan identieke omzet geleidelijk aan terug. Een verbetering van de propositie van Tesco UK die tot meer klanten en transacties leiden, en verkoop van structurele probleemdossiers – zoals Homeplus in Korea: dat zijn de zaken waarop Dave Lewis en zijn team hun hoop hebben gevestigd.

 

De klap in de vorm van het boekhoudschandaal kwam ineens, maar het herstel moet stapje voor stapje gebeuren. "A little better every day", zoals CEO Lewis het noemt. Over 15 weken zal blijken of Tesco deze opwaartse lijn ook in het tweede kwartaal heeft weten vast te houden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top