Tesco juicht na nieuw omzetverlies

Tesco juicht na nieuw omzetverlies

De identieke omzet van Tesco is op de Britse thuismarkt opnieuw gedaald. Toch juicht de in de problemen geraakte marktleider, want de -1,3% in het eerste kwartaal van boekjaar 2015/2016 is veel minder slecht dan de -4% van vorig boekjaar.

Meer volume, meer klanten, minder omzet

"We willen onze klanten elke dag weer een beetje beter bedienen en de verbeteringen die we aanbrengen, beginnen effect te krijgen", stelt bestuursvoorzitter Dave Lewis in het persbericht. "We verbeteren onze basis om klanten terug te winnen en zijn minder afhankelijk van kortingsacties, die alleen op korte termijn werken. Onze klanten ervaren betere service, betere beschikbaarheid van artikelen en een prijsniveau dat stabiel en lager is. Vandaar dat ze meer items vaker bij Tesco kopen."

 

Lewis refereert hierbij naar de volumegroei die op identieke basis met 1,4% is gestegen en het aantal transacties dat in het eerste kwartaal van dit boekjaar eveneens 1,4% boven het niveau van het eerste kwartaal van 2014/15 ligt. Op basis van cijfers van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel meldt de keten dat ze in het eerste kwartaal 180.000 meer klanten over de vloer heeft gehad.

 

Al die mensen kopen dus meer voor minder geld, en geld, daar draait het uiteindelijk om. Tesco bewijst zo de retail-relativiteitstheorie: waar in de jaren 1990 een afnemende omzetstijging door analisten – en Tesco zelf – als een negatief signaal voor de toekomst werd gezien, staat Tesco nu te juichen en ziet het een afnemende omzetdaling als een hoopvol teken op betere tijden.

 

In Centraal-Europa staat Tesco in de plus

Na de vier kwartalen van 2014/15, die in Groot-Brittannië een identieke omzetontwikkeling te zien gaven van achtereenvolgens -4% voor het eerste kwartaal en vervolgens -5,5%, -5,1% en -1,7%, is de -1,3% van nu inderdaad een hoopvolle start van het nieuwe boekjaar. Die hoop ontstond al in het laatste kwartaal van het voor Tesco dramatische boekjaar 2014/15, toen Tesco al meer volume en meer klanten rapporteerde.

 

Deze positieve kwartaaltrend zet Tesco nu door: met de daling van de identieke omzet van 1,3 procent doet de retailer het beter dan de daling van 1,6 tot 3% die analisten verwachtten. Ook internationaal heeft Tesco goed nieuws te melden, want de activiteiten in Centraal-Europa en Turkije blijven het goed doen, met een stijging van de identieke omzet van 2,2%. In Hongarije, waar Tesco te maken kreeg met wetgeving die sluiting van de winkels op zondag gelast, groeide de identieke omzet desondanks met bijna 3%.

 

Azië blijft problematisch

In Azië presteert Tesco evenwel nog steeds slecht: daarr ging de identieke omzet met 3% onderuit. Om het negatieve tij te keren – en om de financiën weer op orde te krijgen – heeft Tesco begin deze maand haar grote Homeplus-operatie in Zuid-Korea in de etalage gezet. Naar verwachting zal deze worden gekocht door een private investeringsmaatschappij. In Korea daalde de identieke omzet met ruim 3%. In Thailand, de tweede Aziatische markt voor Tesco, ging de identieke omzet van Tesco Lotus met ruim 2% onderuit.

 

Zowel op de thuismarkt als internationaal lopen de verliezen aan identieke omzet geleidelijk aan terug. Een verbetering van de propositie van Tesco UK die tot meer klanten en transacties leiden, en verkoop van structurele probleemdossiers – zoals Homeplus in Korea: dat zijn de zaken waarop Dave Lewis en zijn team hun hoop hebben gevestigd.

 

De klap in de vorm van het boekhoudschandaal kwam ineens, maar het herstel moet stapje voor stapje gebeuren. "A little better every day", zoals CEO Lewis het noemt. Over 15 weken zal blijken of Tesco deze opwaartse lijn ook in het tweede kwartaal heeft weten vast te houden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top