Tesco moet winstverwachting met 25% verlagen na blunder

Tesco moet winstverwachting met 25% verlagen na blunder

De Britse retailgigant Tesco meldt vanochtend dat de operationele winst voor het halve jaar tot 23 augustus 2014 veel lager uitvalt dan eerder gemeld. De Britse marktleider stelt een diepgaand onderzoek in naar het falen van de rapportagesystematiek.

Valse start voor nieuwe CEO

Op 29 augustus dit jaar meldde Tesco nog dat de halfjaarwinst voor het lopende boekjaar naar verwachting zou uitkomen op 1,1 miljard pond sterling of 1,4 miljard euro, maar vanochtend moet Tesco melden dat deze prognose 250 miljoen pond (320 miljoen euro) te hoog blijkt te zijn.

 

Met bijna 23 procent de eigen winstverwachting missen is een flinke valse start voor de net aangetreden CEO David Lewis. "We hebben een ernstige fout ontdekt en treffen adequate maatregelen", aldus de nieuwe topman in een persverklaring. "De voorzitter (Sir Richard Broadbent, red.) en ik hebben snel gehandeld en we zullen een diepgaand onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren."

 

Niet Tesco's reguliere externe contoleurs van pwc, maar de accountants van Deloitte zullen nu het onderzoek doen naar de rapportagesystematiek. De retailer laat zich in dit onderzoek ook bijstaan door haar externe juridische adviseurs van Freshfield.

 

Vier managers geschorst

Lewis benadrukt dat "(...) het bestuur, mijn collega's, onze klanten en ikzelf verwachten dat Tesco integer en transparant handelt en we zullen daadkrachtig optreden als de resultaten van dit onderzoek duidelijk worden." Om daad bij woord te voegen heeft Tesco gelijk vier senior managers op non actief gesteld. Naar verluidt is Chris Bush, de managing director van Tesco UK, een van de vier geschorste bestuurders.

 

Er is Lewis alles aan gelegen om de aandeelhouders gerust te stellen, want die zijn op dit moment geenszins overtuigd van de integriteit en transparantie van de Britse marktleider. Het aandeel Tesco ging vanochtend prompt onderuit na de bekendmaking van dit nieuws.

 

Op 23 oktober zal Tesco de nieuwe tussenbalans opmaken. In de presentatie van die resultaten voor dit lopende boekjaar, zal de flink naar beneden bijgestelde winstverwachting worden verdisconteerd.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top