Test-Aankoop eist strengere aanpak voedingsadditieven.

Test-Aankoop eist strengere aanpak voedingsadditieven.

Iedereen weet dat roze snoepgoed en fluogele frisdrank dat bevallige kleurtje hebben dankzij de toevoeging van kleurstoffen. Wat consumenten echter vaak niet weten, is dat aan zowat alle voeding kunstmatige additieven worden toegevoegd. Ook dat waarvan je het niet verwacht.


Test-Aankoop wil bovendien duidelijk maken dat kleurstoffen en andere toegevoegde stoffen niet zo onschadelijk zijn als men over het algemeen placht te denken. Onder meer de gele kleurstof E102 zou tot hyperactiviteit kunnen leiden bij jonge kinderen. De meest dagelijkse voedingsmiddelen, gaande van kaas tot yoghurt, bevatten volgens de consumentenorganisatie nochtans toegevoegde kleurstoffen.


Dat constateerde Test-Aankoop in de studie Voedingsbalans 2010. De consumentenorganisatie kant zich behalve naast kleurstoffen ook sterk tegen het veelvuldig gebruik van kunstmatige aroma’s. Producten als drinkyoghurt ontlenen hun smaak bijvoorbeeld quasi volledig aan kunstmatige smaakstoffen, zo blijkt uit het onderzoek.


In Europa zijn zowat 300 types additieven toegestaan op de voedingsmarkt. Test-Aankoop eist echter een strengere aanpak. Op zijn minst voor het gebruik in basisvoedsel.


Daarnaast heeft de consumentenorganisatie een klacht ingediend bij de federale overheidsdienst Economie tegen valse claims over de herkomst van voedingsproducten. Vaak wordt voedsel helemaal niet geproduceerd op de karakteristieke plaats van afkomst die de verpakkingen beloven. Zo komt Italiaanse ham van de Match bijvoorbeeld gewoon uit Frankrijk.

Iedereen weet dat roze snoepgoed en fluogele frisdrank dat bevallige kleurtje hebben dankzij de toevoeging van kleurstoffen. Wat consumenten echter vaak niet weten, is dat aan zowat alle voeding kunstmatige additieven worden toegevoegd. Ook dat waarvan je het niet verwacht.


Test-Aankoop wil bovendien duidelijk maken dat kleurstoffen en andere toegevoegde stoffen niet zo onschadelijk zijn als men over het algemeen placht te denken. Onder meer de gele kleurstof E102 zou tot hyperactiviteit kunnen leiden bij jonge kinderen. De meest dagelijkse voedingsmiddelen, gaande van kaas tot yoghurt, bevatten volgens de consumentenorganisatie nochtans toegevoegde kleurstoffen.


Dat constateerde Test-Aankoop in de studie Voedingsbalans 2010. De consumentenorganisatie kant zich behalve naast kleurstoffen ook sterk tegen het veelvuldig gebruik van kunstmatige aroma’s. Producten als drinkyoghurt ontlenen hun smaak bijvoorbeeld quasi volledig aan kunstmatige smaakstoffen, zo blijkt uit het onderzoek.


In Europa zijn zowat 300 types additieven toegestaan op de voedingsmarkt. Test-Aankoop eist echter een strengere aanpak. Op zijn minst voor het gebruik in basisvoedsel.


Daarnaast heeft de consumentenorganisatie een klacht ingediend bij de federale overheidsdienst Economie tegen valse claims over de herkomst van voedingsproducten. Vaak wordt voedsel helemaal niet geproduceerd op de karakteristieke plaats van afkomst die de verpakkingen beloven. Zo komt Italiaanse ham van de Match bijvoorbeeld gewoon uit Frankrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top