Test-Aankoop eist strengere aanpak voedingsadditieven. | RetailDetail

Test-Aankoop eist strengere aanpak voedingsadditieven.

Test-Aankoop eist strengere aanpak voedingsadditieven.

Iedereen weet dat roze snoepgoed en fluogele frisdrank dat bevallige kleurtje hebben dankzij de toevoeging van kleurstoffen. Wat consumenten echter vaak niet weten, is dat aan zowat alle voeding kunstmatige additieven worden toegevoegd. Ook dat waarvan je het niet verwacht.


Test-Aankoop wil bovendien duidelijk maken dat kleurstoffen en andere toegevoegde stoffen niet zo onschadelijk zijn als men over het algemeen placht te denken. Onder meer de gele kleurstof E102 zou tot hyperactiviteit kunnen leiden bij jonge kinderen. De meest dagelijkse voedingsmiddelen, gaande van kaas tot yoghurt, bevatten volgens de consumentenorganisatie nochtans toegevoegde kleurstoffen.


Dat constateerde Test-Aankoop in de studie Voedingsbalans 2010. De consumentenorganisatie kant zich behalve naast kleurstoffen ook sterk tegen het veelvuldig gebruik van kunstmatige aroma’s. Producten als drinkyoghurt ontlenen hun smaak bijvoorbeeld quasi volledig aan kunstmatige smaakstoffen, zo blijkt uit het onderzoek.


In Europa zijn zowat 300 types additieven toegestaan op de voedingsmarkt. Test-Aankoop eist echter een strengere aanpak. Op zijn minst voor het gebruik in basisvoedsel.


Daarnaast heeft de consumentenorganisatie een klacht ingediend bij de federale overheidsdienst Economie tegen valse claims over de herkomst van voedingsproducten. Vaak wordt voedsel helemaal niet geproduceerd op de karakteristieke plaats van afkomst die de verpakkingen beloven. Zo komt Italiaanse ham van de Match bijvoorbeeld gewoon uit Frankrijk.

Iedereen weet dat roze snoepgoed en fluogele frisdrank dat bevallige kleurtje hebben dankzij de toevoeging van kleurstoffen. Wat consumenten echter vaak niet weten, is dat aan zowat alle voeding kunstmatige additieven worden toegevoegd. Ook dat waarvan je het niet verwacht.


Test-Aankoop wil bovendien duidelijk maken dat kleurstoffen en andere toegevoegde stoffen niet zo onschadelijk zijn als men over het algemeen placht te denken. Onder meer de gele kleurstof E102 zou tot hyperactiviteit kunnen leiden bij jonge kinderen. De meest dagelijkse voedingsmiddelen, gaande van kaas tot yoghurt, bevatten volgens de consumentenorganisatie nochtans toegevoegde kleurstoffen.


Dat constateerde Test-Aankoop in de studie Voedingsbalans 2010. De consumentenorganisatie kant zich behalve naast kleurstoffen ook sterk tegen het veelvuldig gebruik van kunstmatige aroma’s. Producten als drinkyoghurt ontlenen hun smaak bijvoorbeeld quasi volledig aan kunstmatige smaakstoffen, zo blijkt uit het onderzoek.


In Europa zijn zowat 300 types additieven toegestaan op de voedingsmarkt. Test-Aankoop eist echter een strengere aanpak. Op zijn minst voor het gebruik in basisvoedsel.


Daarnaast heeft de consumentenorganisatie een klacht ingediend bij de federale overheidsdienst Economie tegen valse claims over de herkomst van voedingsproducten. Vaak wordt voedsel helemaal niet geproduceerd op de karakteristieke plaats van afkomst die de verpakkingen beloven. Zo komt Italiaanse ham van de Match bijvoorbeeld gewoon uit Frankrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.