Turkse broodjesketen Simit Sarayi wil Europa veroveren vanuit Benelux

Turkse broodjesketen Simit Sarayi wil Europa veroveren vanuit Benelux

De Turkse broodjesketen Simit Sarayi is druk bezig de wereld te veroveren en wil alleen al in 2015 200 nieuwe zaken openen, waarvan honderd in het buitenland. Mogelijk krijgt de Antwerpse vestiging binnenkort dus gezelschap van een tweede Belgische zaak.

Benelux als springplank

"We zijn dan wel in Turkije geboren, maar we zijn thuis waar we ons brood verdienen", zegt directievoorzitter Abdullah Kavukcu. Het Turkse "broodjespaleis" opende vorige maand bij de Amsterdam Arena haar tiende vestiging in Nederland en heeft ook in ons land al één broodjeszaak, vlakbij de Antwerpse De Keyserlei. De groep heeft echter vergevorderde plannen om vanuit de Benelux de rest van Europa te veroveren: "Simit Sarayi opent zich naar de wereld. Alleen al in 2015 gaan we 200 nieuwe zaken openen, inshallah. Honderd daarvan in het buitenland."

 

Zo komt er een Europees hoofdkwartier in Rotterdam: "We hebben Nederland als onze basis voor Europa gekozen. De eerste zaak was in Utrecht in 2010. Inmiddels hebben we 10 winkels. In 2015 worden dat er hopelijk 20. Het management van onze nieuwe winkel in Londen doen we ook vanuit Nederland. In 2016 mikken we op honderd winkels in Europa. Daarom overwegen we straks in Nederland of Duitsland een fabriek te bouwen."

 

250 miljoen euro omzet

De simit in de naam van de keten is een traditioneel Turks broodje, meer bepaald typische witte broodring die voor het bakken even door sesamzaadjes wordt gerold. De keten kwam in 2002 op het idee om simit ook binnen aan te bieden, met een kopje thee. Tot dan werden de broodringen vooral in kraampjes op straathoeken verkocht.

 

Simit Sarayi is inmiddels vertegenwoordigd in 15 landen wereldwijd en heeft naar eigen zeggen 500.000 klanten per dag heeft en 6.500 werknemers wereldwijd. In Turkije alleen al heeft de groep zo'n 300 vestigingen op prominente locaties, vaak in de buurt van openbaar vervoer en universiteiten. De omzet steeg het voorbije jaar met 40% naar 250 miljoen euro: daarvan is nog slechts 10% afkomstig van de broodringen zelf, de rest bestaat uit drankjes,simit belegd met witte kaas, börek (een soort deeggerecht, vaak gevuld met kaas, gehakt of groente), complete ontbijten en zelfs pizza met een sesamrand.

 

Directievoorzitter Abdullah Kavukcu, mede-eigenaar van bij de start, bezit daarnaast ook een overdekt winkelcentrum, een bouwbedrijf, een marketingfirma en aandelen in andere voedselketens. Hij behoort tot de nieuwe generatie Turkse industriëlen die nauwe banden hebben met de conservatieve partij van president Erdogan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top