RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ontdek het potentieel van een onzichtbare doelgroep

icon
Food27 oktober, 2021

Waarom moffelen Belgische supermarkten hun etnisch aanbod weg, terwijl Albert Heijn het als een groeipijler ziet? Marketeer Rachid Lamrabat houdt een vurig pleidooi tegen hokjesdenken en voor de verbindende kracht van voeding.

 

Hokjesdenken overheerst

Consumenten met een migratieachtergrond vinden te zelden hun gading in de supermarkt: ze waren lang een onzichtbare doelgroep voor veel foodretailers en merken, die daardoor enorme kansen laten liggen. “Hokjesdenken overheerst in de Belgische retail”, zegt Rachid Lamrabat van strategisch etnomarketing en -communicatiebureau Tiqah. “Supermarkten moffelen hun werelds aanbod weg. Dat is een probleem: met voeding kan je juist verbinding maken tussen verschillende doelgroepen.”

 

Hij schreef er een boek over: Common food, de verbindende kracht van de foodretail. Noem het gerust een manifest: “Het is mijn visie op de voedingswereld van morgen. We moeten leren om samen te leven en dus samen dingen kopen, gemeenschappelijke producten in de markt en in de winkelrekken te zetten. We moeten leren kijken naar de waarden die we delen.” Hij ziet het wel bewegen: “Veel bedrijven hebben nu een diversiteits- en inclusiestrategie. De volgende stap is vertrouwen opbouwen.”

 

Authentieke hummus

In het buitenland ziet Lamrabat retailers die wél hun rol willen opnemen. “In Frankrijk hebben Carrefour en Auchan specifieke aankopers voor typische producten. Die moeten dat hokjesdenken overstijgen. Ook bij een Rewe in Duitsland zie ik de nood om te gaan verbinden. Neem nu een hummus: daar heb je toch geen drie verschillende versies van nodig? Dat moet een authentiek recept zijn, voor alle doelgroepen. Zoals je van een vol-au-vent ook geen Vlaamse en Waalse versie verkoopt.”

 

Het bewustzijn is versneld met de laatste migratiestroom, denkt hij. “Foodretailers voelen dat ze de boot hebben gemist bij de eerste migratiegolf: die mensen doen hun inkopen allemaal in hun eigen winkeltjes. Nu willen ze het echt goed doen en zijn ze ook bereid om kennis te vergaren en feedback te krijgen.”

 

Albert Heijn pakt uit

En vanwaar de achterstand in België? “Als ik mijn emotie laat spreken, denk ik dat we in België te lang naast elkaar geleefd hebben, te weinig van elkaar weten, en zelfs schrik hebben van elkaar. Mijn ratio zegt dat de kennis er niet is. Inkoper Jeroen, een vijftiger uit Brasschaat, bepaalt mijn assortiment. En dat kan niet. Als man ga je ondanks alle beschikbare data ook niet de categorie van de tampons en inlegkruisjes aansturen. Een vrouw zal daar makkelijker de juiste keuzes maken.”

 

Dat het potentieel er is, lijdt nochtans geen twijfel volgens Lamrabat. “Weet je wat sterk is? De etnische rayons in de Vlaamse Albert Heijn winkels draaien bijna het drievoud van de winkels in Nederland. Hoe komt dat? Ze zijn gewoon de enigen die het doen en ze pakken er ook mee uit. Ze moffelen het niet weg: het is voor hen een echte groeipijler, net als veggie bijvoorbeeld.”

 

Gratis boek

Ook geboeid door de mogelijkheden van etnomarketing? Meer concrete cases doet Rachid Lamrabat uit de doeken tijdens het voorprogramma ‘The Future of Food’ op de RetailDetail Night, op 25 november in Antwerpen. Coauteur Jorg Snoeck stelt er z’n nieuwe gelijknamige boek voor: deelnemers ontvangen een exemplaar! Ook Deliveroo, Hopr (de eerste Belgische onlinesupermarkt) en ‘ghost kitchen’ pionier Casper betreden dan het podium. Via deze link kan je je tickets bestellen. Doe het snel: nog tot 29 oktober geldt een vroegboekkorting.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN