RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Snelle rotatie voorkomt voedselverlies

icon
Food2 september, 2016

Om te vermijden dat producten hun houdbaarheidsdatum te snel overschrijden, kopen shoppers kleinere porties of zoeken ze naar datums die verderaf liggen. Dat ze naar achteraan op het schap reiken, maakt het probleem in de winkel wel alleen maar groter…

Plannen en vooruitzien

Kan de schikking in het schap helpen? “Dat mensen met een lange arm naar achteren in het rek reiken, is onvermijdelijk. ’s Morgens zet je alles netjes op datum en tegen de middag staat het overhoop,” vertellen Luc Govers en Suzy Henderickx van Carrefour Express Merksplas.

 

De voorraad beperken en zeer geregeld bijvullen is de boodschap. Je wil immers vermijden dat te veel datums dooreen staan of dat er lege plekken ontstaan. Desnoods moet je producten die hun vervaldatum naderen, afgeprijsd aanbieden om ze nog verkocht te krijgen. Niet alle supermarktuitbaters zien daar heil in.

 

“Wij brengen in de laatste dagen geen afprijsstickers aan,” benadrukt Annick Van Laecke van Spar Aalter. “Onze centrale staat daar niet achter, omdat snelverkoop het versimago schaadt. Promoties doen we wel, om derving op termijn te voorkomen. We nemen sowieso nooit grote risico’s met onze voorraden en dankzij de dagelijkse belevering valt het al bij al goed mee.”

 

Winst en productiviteit

Ook de strategie van Delhaize is gericht op preventie en dus op een doordacht aankoopbeleid. “Minder afval is gewoon meer winst en meer productiviteit. De professionele feedback van Delhaize op wat wij inscannen, geeft ons een totaalbeeld van het verlies,” licht Julien Schelck van de AD Delhaize in Gooik toe, “dat we rond 1% houden.”

 

“Er zijn mensen die totaal niet met houdbaarheidsdata bezig zijn, en anderen die er helemaal op gefocust zijn,” voegt Annick Van Laecke er nog aan toe. “Soms krijgen we een vraag over producten die op vervallen staan: kan ik dat nog eten? Het is moeilijk om daar algemeen over te communiceren, aangezien het voor elk product weer anders ligt.” 

 

Smartphone kan helpen

Kan een app uitkomst bieden bij het afprijzen? “Het vergt energie en opvolging om daarvoor te zorgen, en de hoeveelheid overschotten is bij ons te beperkt om daar nog rendement uit te halen,” oordeelt Roel Van Hove van Bioshop Schilde. “We plaatsen alles wat de vervaldatum nadert, op tijd in een afprijsstandje en zo gaat zo goed als alles nog weg.”

 

Julien Schelck is geen voorstander: “Het lijkt me een verkeerd signaal! Afslagproducten moet je niet nog extra promoten. Je richt je beter op het voorkomen door goed aan te kopen. Dat mensen afgeprijsde producten kopen, wijst wel op een vertrouwen in de winkel, dat je met netheid en properheid dagelijks kunt verdienen.”

 

Wat doen de centrales?

Voorlopig neemt Bioshop geen structurele maatregelen. “Tot op heden is dat bij mijn weten ook nog niet ter sprake gekomen,” meldt Roel Van Hove. “Misschien moeten we op een van onze volgende vergaderingen eens wat ideeën uitwisselen om samen iets te ondernemen, zoals bijvoorbeeld via de gezamenlijke maandelijkse folder met acties.”

 

Carrefour heeft een opvolgingssysteem voor voorraadbeheer, dat ondersteuning biedt om de voorraden goed te managen. “Recent heb ik op de regiomeeting vernomen – wat ik nog niet wist – dat Express-winkels er blijkbaar ook mee kunnen werken,” aldus Luc Govers en Suzy Henderickx. “Dat wil ik op termijn zeker graag introduceren.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN