Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken | RetailDetail

Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken

Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken

De Brits-Nederlandse multinational Unilever heeft vorig jaar minder producten verkocht dan de analisten hadden verwacht. Vooral het vierde kwartaal was een tegenvaller, maar de winst ging wel mooi vooruit.

48,4 miljard euro omzet

Op vergelijkbare basis, dus exclusief wisselkoersen en verkochte bedrijfsonderdelen, zag Unilever zijn verkoop in 2014 met 2,9% stijgen (1% volumegroei en 1,9% door prijsstijgingen). Daarmee bleef het concern echter wel onder de lat die de analisten op 3,1% hadden gelegd. Door de relatief dure euro bleek de jaaromzet na omrekening van de opbrengsten in vreemde valuta af te klokken op 48,4 miljard euro, dat is 2,7% minder goed dan in 2013.

 

Vooral het vierde kwartaal viel tegen: met een stijging van 2,1% bleef dat een half procentpunt onder de analistenverwachting (2,6%). De stijging is bovendien volledig toe te schrijven aan hogere prijzen (+2,5%), want in volume was er een daling met 0,4%.

 

Unilever zag de omzetgroei in opkomende markten vorig jaar afzwakken naar 5,7% en de opbrengsten in Europa en Noord-Amerika dalen met 0,8%. Het bedrijf groeit nog wel in drie van de vier divisies: Personal Care (shampoo, deodorant, doucheproducten), Refreshment (ijs en dranken) en Home Care (verzorging, wasmiddelen, zeep). Bij Foods (sauzen, boter, margarines) daalde de omzet iets, onder meer door de lagere vraag naar margarine.

 

2015 belooft niet veel beterschap

Ondanks die tegenvallende verkoop viel de nettowinst toch flink hoger uit dan verwacht "dankzij een goede beheersing van de kosten". Unilever boekte in 2014 een winst van 5,5 miljard euro, een half miljard meer dan waar de analisten op hadden gerekend en 5% beter dan in 2013.

 

Topman Paul Polman verwacht echter niet meteen dat de resultaten in het lopende jaar veel beter zullen worden. Zeker in de eerste maanden van 2015 gaat de Unilever-CEO nog steeds uit van "zwakke resultaten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top