Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken | RetailDetail

Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken

Unilever boekt 5% meer winst, maar ziet omzet slinken

De Brits-Nederlandse multinational Unilever heeft vorig jaar minder producten verkocht dan de analisten hadden verwacht. Vooral het vierde kwartaal was een tegenvaller, maar de winst ging wel mooi vooruit.

48,4 miljard euro omzet

Op vergelijkbare basis, dus exclusief wisselkoersen en verkochte bedrijfsonderdelen, zag Unilever zijn verkoop in 2014 met 2,9% stijgen (1% volumegroei en 1,9% door prijsstijgingen). Daarmee bleef het concern echter wel onder de lat die de analisten op 3,1% hadden gelegd. Door de relatief dure euro bleek de jaaromzet na omrekening van de opbrengsten in vreemde valuta af te klokken op 48,4 miljard euro, dat is 2,7% minder goed dan in 2013.

 

Vooral het vierde kwartaal viel tegen: met een stijging van 2,1% bleef dat een half procentpunt onder de analistenverwachting (2,6%). De stijging is bovendien volledig toe te schrijven aan hogere prijzen (+2,5%), want in volume was er een daling met 0,4%.

 

Unilever zag de omzetgroei in opkomende markten vorig jaar afzwakken naar 5,7% en de opbrengsten in Europa en Noord-Amerika dalen met 0,8%. Het bedrijf groeit nog wel in drie van de vier divisies: Personal Care (shampoo, deodorant, doucheproducten), Refreshment (ijs en dranken) en Home Care (verzorging, wasmiddelen, zeep). Bij Foods (sauzen, boter, margarines) daalde de omzet iets, onder meer door de lagere vraag naar margarine.

 

2015 belooft niet veel beterschap

Ondanks die tegenvallende verkoop viel de nettowinst toch flink hoger uit dan verwacht "dankzij een goede beheersing van de kosten". Unilever boekte in 2014 een winst van 5,5 miljard euro, een half miljard meer dan waar de analisten op hadden gerekend en 5% beter dan in 2013.

 

Topman Paul Polman verwacht echter niet meteen dat de resultaten in het lopende jaar veel beter zullen worden. Zeker in de eerste maanden van 2015 gaat de Unilever-CEO nog steeds uit van "zwakke resultaten".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.