Unilever verkoopt het merk van gezonde snacks Graze aan het Duitse Katjes International, dat het merk onderbrengt bij de Candy Kittens Group. De verkoop volgt na jaren van tegenvallende groei onder Unilever: het merk hoopt beter tot zijn recht te komen bij de veganistische snoepjesproducent.
Betere kansen
Unilever nam Graze in 2019 over voor 150 miljoen Britse pond (170 miljoen euro), maar wist het merk niet te laten groeien. De nieuwe CEO Fernando Fernandez zette het verkoopproces eerder dit jaar in gang. “Graze is een innovatief gezonder snackmerk, met een toegewijde zelfstandige productiefaciliteit,” zei Unilever in een verklaring. “Graze heeft goed potentieel voor toekomstige groei en ontwikkeling, dat beter zal worden gerealiseerd onder nieuw eigenaarschap door Katjes International en de Candy Kittens Group.”
“Met zijn sterke merkbekendheid en strategische positionering is Graze een perfecte fit voor onze strategie om te blijven groeien met sterke consumentenmerken,” bevestigde Bastian Fassin, beherend aandeelhouder van Katjes International. “Ik ben enthousiast over dit project en dankbaar voor de kans om het Graze-merk verder uit te bouwen,” voegde Jamie Laing toe, oprichter van snoepmerk Candy Kittens.
Ondertussen heeft Unilever ook een nieuwe richtdatum voor de beursgang van ijsdivisie Magnum Ice Cream Company: die zou nu op 8 december doorgaan, na vertraging door de shutdown van de Amerikaanse overheid.


