Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

De Univeg-groep, van groente- en fruitmagnaat Hein Deprez, is zinnens een participatie van 50% te nemen in H-Fruit en H-Ppack, de verkoop- en verpakkingsdivisie van Veiling Haspengouw.

"Win-win voor telers, veiling en commerciële partners"

Veiling Haspengouw gaat intensief samenwerken met Univeg, het bedrijf van Hein Deprez. Concreet wil Univeg een belang van 51% in H-Fruit, de verkooporganisatie van Veiling Haspengouw, en een belang van 50% in H-Ppack, de verwerkings- en verpakkingspoot van de Veiling. De deal moet wel nog groen licht krijgen van de bevoegde mededingingsautoriteiten.

 

Bedoeling is het Haspengouwse fruit verder lokaal, maar vooral ook internationaal, via de kanalen van Univeg te verkopen. "We benadrukken dat het een win-win-winsituatie is voor de telers, de Veiling en de commerciële partners", zegt Veilingvoorzitter Luc Bels. "Voor het personeel en de klanten verandert er niets. De coöperatie blijft eveneens bestaan. Alleen worden de leden ervan nu versterkt door de uitbreiding van hun afzetkanalen, en dit in een structuur die een correcte prijs garandeert." De Boerenbond steunt het project met een achtergestelde lening via hun investeringsfonds AIF.

 

Na de fruitboycot door Rusland en de verwoede (maar grotendeels mislukte) pogingen om elders in de wereld alternatieve afzetmarkten te zoeken, onderzochten de drie grote Haspengouwse veilingen - Veiling Haspengouw, Belgische Fruitveiling en Veiling Borgloon - al de mogelijkheid om samen een nieuw commercieel platform te starten. Die plannen gingen echter niet door toen Veiling Borgloon met Belorta in zee ging.

 

Univeg levert wereldwijd verse producten en telt zo'n 5.550 medewerkers. 

Tags: