Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

De Univeg-groep, van groente- en fruitmagnaat Hein Deprez, is zinnens een participatie van 50% te nemen in H-Fruit en H-Ppack, de verkoop- en verpakkingsdivisie van Veiling Haspengouw.

"Win-win voor telers, veiling en commerciële partners"

Veiling Haspengouw gaat intensief samenwerken met Univeg, het bedrijf van Hein Deprez. Concreet wil Univeg een belang van 51% in H-Fruit, de verkooporganisatie van Veiling Haspengouw, en een belang van 50% in H-Ppack, de verwerkings- en verpakkingspoot van de Veiling. De deal moet wel nog groen licht krijgen van de bevoegde mededingingsautoriteiten.

 

Bedoeling is het Haspengouwse fruit verder lokaal, maar vooral ook internationaal, via de kanalen van Univeg te verkopen. "We benadrukken dat het een win-win-winsituatie is voor de telers, de Veiling en de commerciële partners", zegt Veilingvoorzitter Luc Bels. "Voor het personeel en de klanten verandert er niets. De coöperatie blijft eveneens bestaan. Alleen worden de leden ervan nu versterkt door de uitbreiding van hun afzetkanalen, en dit in een structuur die een correcte prijs garandeert." De Boerenbond steunt het project met een achtergestelde lening via hun investeringsfonds AIF.

 

Na de fruitboycot door Rusland en de verwoede (maar grotendeels mislukte) pogingen om elders in de wereld alternatieve afzetmarkten te zoeken, onderzochten de drie grote Haspengouwse veilingen - Veiling Haspengouw, Belgische Fruitveiling en Veiling Borgloon - al de mogelijkheid om samen een nieuw commercieel platform te starten. Die plannen gingen echter niet door toen Veiling Borgloon met Belorta in zee ging.

 

Univeg levert wereldwijd verse producten en telt zo'n 5.550 medewerkers. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top