Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

De Univeg-groep, van groente- en fruitmagnaat Hein Deprez, is zinnens een participatie van 50% te nemen in H-Fruit en H-Ppack, de verkoop- en verpakkingsdivisie van Veiling Haspengouw.

"Win-win voor telers, veiling en commerciële partners"

Veiling Haspengouw gaat intensief samenwerken met Univeg, het bedrijf van Hein Deprez. Concreet wil Univeg een belang van 51% in H-Fruit, de verkooporganisatie van Veiling Haspengouw, en een belang van 50% in H-Ppack, de verwerkings- en verpakkingspoot van de Veiling. De deal moet wel nog groen licht krijgen van de bevoegde mededingingsautoriteiten.

 

Bedoeling is het Haspengouwse fruit verder lokaal, maar vooral ook internationaal, via de kanalen van Univeg te verkopen. "We benadrukken dat het een win-win-winsituatie is voor de telers, de Veiling en de commerciële partners", zegt Veilingvoorzitter Luc Bels. "Voor het personeel en de klanten verandert er niets. De coöperatie blijft eveneens bestaan. Alleen worden de leden ervan nu versterkt door de uitbreiding van hun afzetkanalen, en dit in een structuur die een correcte prijs garandeert." De Boerenbond steunt het project met een achtergestelde lening via hun investeringsfonds AIF.

 

Na de fruitboycot door Rusland en de verwoede (maar grotendeels mislukte) pogingen om elders in de wereld alternatieve afzetmarkten te zoeken, onderzochten de drie grote Haspengouwse veilingen - Veiling Haspengouw, Belgische Fruitveiling en Veiling Borgloon - al de mogelijkheid om samen een nieuw commercieel platform te starten. Die plannen gingen echter niet door toen Veiling Borgloon met Belorta in zee ging.

 

Univeg levert wereldwijd verse producten en telt zo'n 5.550 medewerkers. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top