Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw | RetailDetail

Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

De Univeg-groep, van groente- en fruitmagnaat Hein Deprez, is zinnens een participatie van 50% te nemen in H-Fruit en H-Ppack, de verkoop- en verpakkingsdivisie van Veiling Haspengouw.

"Win-win voor telers, veiling en commerciële partners"

Veiling Haspengouw gaat intensief samenwerken met Univeg, het bedrijf van Hein Deprez. Concreet wil Univeg een belang van 51% in H-Fruit, de verkooporganisatie van Veiling Haspengouw, en een belang van 50% in H-Ppack, de verwerkings- en verpakkingspoot van de Veiling. De deal moet wel nog groen licht krijgen van de bevoegde mededingingsautoriteiten.

 

Bedoeling is het Haspengouwse fruit verder lokaal, maar vooral ook internationaal, via de kanalen van Univeg te verkopen. "We benadrukken dat het een win-win-winsituatie is voor de telers, de Veiling en de commerciële partners", zegt Veilingvoorzitter Luc Bels. "Voor het personeel en de klanten verandert er niets. De coöperatie blijft eveneens bestaan. Alleen worden de leden ervan nu versterkt door de uitbreiding van hun afzetkanalen, en dit in een structuur die een correcte prijs garandeert." De Boerenbond steunt het project met een achtergestelde lening via hun investeringsfonds AIF.

 

Na de fruitboycot door Rusland en de verwoede (maar grotendeels mislukte) pogingen om elders in de wereld alternatieve afzetmarkten te zoeken, onderzochten de drie grote Haspengouwse veilingen - Veiling Haspengouw, Belgische Fruitveiling en Veiling Borgloon - al de mogelijkheid om samen een nieuw commercieel platform te starten. Die plannen gingen echter niet door toen Veiling Borgloon met Belorta in zee ging.

 

Univeg levert wereldwijd verse producten en telt zo'n 5.550 medewerkers. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".