Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

Univeg wil belang van 50% in Veiling Haspengouw

De Univeg-groep, van groente- en fruitmagnaat Hein Deprez, is zinnens een participatie van 50% te nemen in H-Fruit en H-Ppack, de verkoop- en verpakkingsdivisie van Veiling Haspengouw.

"Win-win voor telers, veiling en commerciële partners"

Veiling Haspengouw gaat intensief samenwerken met Univeg, het bedrijf van Hein Deprez. Concreet wil Univeg een belang van 51% in H-Fruit, de verkooporganisatie van Veiling Haspengouw, en een belang van 50% in H-Ppack, de verwerkings- en verpakkingspoot van de Veiling. De deal moet wel nog groen licht krijgen van de bevoegde mededingingsautoriteiten.

 

Bedoeling is het Haspengouwse fruit verder lokaal, maar vooral ook internationaal, via de kanalen van Univeg te verkopen. "We benadrukken dat het een win-win-winsituatie is voor de telers, de Veiling en de commerciële partners", zegt Veilingvoorzitter Luc Bels. "Voor het personeel en de klanten verandert er niets. De coöperatie blijft eveneens bestaan. Alleen worden de leden ervan nu versterkt door de uitbreiding van hun afzetkanalen, en dit in een structuur die een correcte prijs garandeert." De Boerenbond steunt het project met een achtergestelde lening via hun investeringsfonds AIF.

 

Na de fruitboycot door Rusland en de verwoede (maar grotendeels mislukte) pogingen om elders in de wereld alternatieve afzetmarkten te zoeken, onderzochten de drie grote Haspengouwse veilingen - Veiling Haspengouw, Belgische Fruitveiling en Veiling Borgloon - al de mogelijkheid om samen een nieuw commercieel platform te starten. Die plannen gingen echter niet door toen Veiling Borgloon met Belorta in zee ging.

 

Univeg levert wereldwijd verse producten en telt zo'n 5.550 medewerkers. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top