Unizo vraagt Vande Lanotte aan de kassa | RetailDetail

Unizo vraagt Vande Lanotte aan de kassa

Unizo vraagt Vande Lanotte aan de kassa

Unizo wil federaal minister van consumentenzaken Johan Vande Lanotte aan de kassa zetten in een buurtsupermarkt. "Zo kan hij het surrealisme van monsterboetes bij foutieve kastickets zelf zien", zegt de kmo-organisatie. Die zogezegde "monsterboetes" zijn sinds vandaag geldig.

Strengere aanpak

Unizo is in haar wiek geschoten omdat de federale overheid hoge boetes wil opleggen als winkeliers fouten maken op hun kassatickets. Uit inspecties blijkt immers dat 4% à 5% van die afrekeningen foutief gebeurt. Daarom komt er nu een strengere aanpak: wordt bij een controle vastgesteld dat hoogstens 1% van de prijzen op het kassaticket afwijkt van die op het schap, krijgen de winkeliers een waarschuwing.

 

Gaat het om 1% tot 10% aan fouten, volgt een minnelijke schikking. Voor zelfstandige winkeliers bedraagt die schikking 500 euro per inbreuk, voor supermarkten die worden uitgebaat door loontrekkenden is dat 1.000 euro per inbreuk. Is meer dan 10% foutief, dan belandt de zaak voor de rechtbank.

 

“Surrealistisch”

Volgens de kmo-organisatie Unizo zijn dit niets anders dan monsterboetes. De belangenvereniging bestempelt ze ook als wereldvreemd:  “De winkeliers en het personeel moeten dagelijks nog voor de winkel open is niet minder dan 200 prijzen, die door de centrale worden gestuurd, aanpassen aan de kassa en op het schap.” Bovendien blijkt uit eigen onderzoek van Unizo dat de helft van de fouten in het voordeel van de consument speelt.

 

De kmo-organisatie wil nu dat minister Vande Lanotte de impact van zijn beslissing op het terrein ondervindt. Ze wil hem zelf aan de kassa zetten om zo meer begrip voor de handelaar te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.