Unizo vraagt Vande Lanotte aan de kassa

Unizo vraagt Vande Lanotte aan de kassa

Unizo wil federaal minister van consumentenzaken Johan Vande Lanotte aan de kassa zetten in een buurtsupermarkt. "Zo kan hij het surrealisme van monsterboetes bij foutieve kastickets zelf zien", zegt de kmo-organisatie. Die zogezegde "monsterboetes" zijn sinds vandaag geldig.

Strengere aanpak

Unizo is in haar wiek geschoten omdat de federale overheid hoge boetes wil opleggen als winkeliers fouten maken op hun kassatickets. Uit inspecties blijkt immers dat 4% à 5% van die afrekeningen foutief gebeurt. Daarom komt er nu een strengere aanpak: wordt bij een controle vastgesteld dat hoogstens 1% van de prijzen op het kassaticket afwijkt van die op het schap, krijgen de winkeliers een waarschuwing.

 

Gaat het om 1% tot 10% aan fouten, volgt een minnelijke schikking. Voor zelfstandige winkeliers bedraagt die schikking 500 euro per inbreuk, voor supermarkten die worden uitgebaat door loontrekkenden is dat 1.000 euro per inbreuk. Is meer dan 10% foutief, dan belandt de zaak voor de rechtbank.

 

“Surrealistisch”

Volgens de kmo-organisatie Unizo zijn dit niets anders dan monsterboetes. De belangenvereniging bestempelt ze ook als wereldvreemd:  “De winkeliers en het personeel moeten dagelijks nog voor de winkel open is niet minder dan 200 prijzen, die door de centrale worden gestuurd, aanpassen aan de kassa en op het schap.” Bovendien blijkt uit eigen onderzoek van Unizo dat de helft van de fouten in het voordeel van de consument speelt.

 

De kmo-organisatie wil nu dat minister Vande Lanotte de impact van zijn beslissing op het terrein ondervindt. Ze wil hem zelf aan de kassa zetten om zo meer begrip voor de handelaar te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top