Unizo vraagt Vande Lanotte aan de kassa

Unizo vraagt Vande Lanotte aan de kassa

Unizo wil federaal minister van consumentenzaken Johan Vande Lanotte aan de kassa zetten in een buurtsupermarkt. "Zo kan hij het surrealisme van monsterboetes bij foutieve kastickets zelf zien", zegt de kmo-organisatie. Die zogezegde "monsterboetes" zijn sinds vandaag geldig.

Strengere aanpak

Unizo is in haar wiek geschoten omdat de federale overheid hoge boetes wil opleggen als winkeliers fouten maken op hun kassatickets. Uit inspecties blijkt immers dat 4% à 5% van die afrekeningen foutief gebeurt. Daarom komt er nu een strengere aanpak: wordt bij een controle vastgesteld dat hoogstens 1% van de prijzen op het kassaticket afwijkt van die op het schap, krijgen de winkeliers een waarschuwing.

 

Gaat het om 1% tot 10% aan fouten, volgt een minnelijke schikking. Voor zelfstandige winkeliers bedraagt die schikking 500 euro per inbreuk, voor supermarkten die worden uitgebaat door loontrekkenden is dat 1.000 euro per inbreuk. Is meer dan 10% foutief, dan belandt de zaak voor de rechtbank.

 

“Surrealistisch”

Volgens de kmo-organisatie Unizo zijn dit niets anders dan monsterboetes. De belangenvereniging bestempelt ze ook als wereldvreemd:  “De winkeliers en het personeel moeten dagelijks nog voor de winkel open is niet minder dan 200 prijzen, die door de centrale worden gestuurd, aanpassen aan de kassa en op het schap.” Bovendien blijkt uit eigen onderzoek van Unizo dat de helft van de fouten in het voordeel van de consument speelt.

 

De kmo-organisatie wil nu dat minister Vande Lanotte de impact van zijn beslissing op het terrein ondervindt. Ze wil hem zelf aan de kassa zetten om zo meer begrip voor de handelaar te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top