Vakbonden Delhaize stellen ultimatum in open brief

Vakbonden Delhaize stellen ultimatum in open brief

Na een zoveelste mislukt overleg hebben de vakbonden bij Delhaize de directie een open brief gestuurd waarin ze een voorstel "die naam waardig" eisen tegen 21 november. Met hun "ultieme oproep tot rede" voeren de bonden de druk op in de aanloop naar de lucratieve eindejaarsperiode.

Bonden "enorm ontgoocheld"

De open brief met het ultimatum kwam er vrijdag, nadat een zoveelste vergadering over de op til zijnde herstructurering bij Delhaize België de avond voordien op niets was uitgedraaid.

 

"Ondanks ons herhaaldelijk en legitiem aandringen om eindelijk een aangepast voorstel van het plan te krijgen, is er geen enkele constructieve vooruitgang geboekt", schrijven BBTK, LBC-NVK en hun Franstalige tegenhangers SETCA en CNE. "Het document van de directie donderdag telde slechts twee pagina's, die op geen enkele manier aan onze verwachtingen tegemoet kwamen."

 

Volgens de bonden is er "nog altijd geen deftig commercieel plan tot stand gekomen, ondanks onze talrijke oproepen hieromtrent. Enige zekerheid: Delhaize zal een nieuwe prijzenoorlog voeren en het zijn de werknemers die hier opnieuw voor zullen opdraaien."

 

"Directie zaait verdeeldheid"

Tegelijk verwijten de bonden de directie "verdeeldheid te zaaien onder de werknemers", niet alleen tussen arbeiders en bedienden maar ook tussen de oudere en de nieuwe werknemers aangeworven na de herstructurering: "de directie voorziet immers om deze laatsten aan dumpingprijzen te kunnen aanwerven", zeggen de bonden.

 

"De bal ligt in de kamp van de directie: wij verwachten tegen de vergadering van 21/11 een duidelijk en gedetailleerd voorstel, dat aan onze eisen eindelijk tegemoetkomt. Als vakbonden, als werknemers, nemen wij onze verantwoordelijkheden op en gaan wij aan de onderhandelingstafel zitten, maar niet tegen gelijk welke prijs", besluit de brief.

 

Wat er zal gebeuren indien hun naar eigen zeggen "ultieme oproep tot rede" een maat voor niets is, vertellen ze er echter niet bij.

 

Nog altijd lege rekken

De bonden weten maar al te goed hoe ze Delhaize pijn kunnen doen. Vier weken na de staking in de distributiecentra zijn er nog altijd grote gaten in de rekken van menige Delhaize, zo blijkt.

 

"Sommige winkels zitten al aan 95% van hun stock, maar bij andere zijn de tekorten inderdaad nog groot", geeft woordvoerder Roel Dekelver toe in Het Nieuwsblad. "Die krijgen we niet meteen weggewerkt omdat de achterstand te groot is. De distributiecentra lagen door de acties vier dagen stil. Dat is veel als je weet dat er elke dag 600 vrachtwagens vertrekken. Bovendien zitten we ook nog eens in de eindejaarsperiode, waardoor het sowieso al drukker is."

 

En dus zit er vooralsnog weinig anders op dan de klanten vragen om begrip te hebben. "We krijgen klachten binnen, ja. Het zorgt voor de nodige imago- en financiële schade. Maar hoe groot die is, communiceren we liever niet", aldus nog Dekelver.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top