RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe hotelketen Van der Valk versretailer wordt

icon
Food1 juli, 2016

De grenzen tussen retail en horeca vervagen: nu opent zelfs een hotelketen winkels. De eerste Van der Valk Versmarkt opende in januari 2015 in het Nederlandse Voorschoten en anderhalf jaar later spreekt het bedrijf over een verdere uitrol. 

Verzameling speciaalzaken

Van der Valk Versmarkten worden in de toekomst bij alle hotelvestigingen uitgerold, vernemen we. Van der Valk wordt dan een optelsom van een hotel met restaurant plus versretail en horeca, ofwel: blurring 2.0. Door de gezamenlijke inkoop voor de hotels, restaurants en versmarkten kan Van der Valk Versmarkt bovendien bijzondere producten aanbieden van horecakwaliteit tegen scherpe prijzen die concurreren met bestaande supermarkten.

 

Wat zijn de ervaringen met het concept sinds de opening?  “Wij zijn een goede weg ingeslagen met het neerzetten van de versmarkt als nieuw concept. Vanuit de reacties zowel van de klant als van bedrijven in de branche kunnen wij tevreden zijn met wat wij nu bereikt hebben”, stelt marketingmedewerker Susanne Verseveldt. 

 

Het concept positioneert zich als een verzameling speciaalzaken op een winkellocatie: “De Versmarkt geeft aandacht aan beleving, de herkomst van het voedsel en het verhaal erachter. Vraag bij ons op een afdeling naar het verhaal achter een product. Wanneer een van de medewerkers dit vertelt, gaat het product meteen leven bij de consument.” 

 

Proeflokaal en restaurant

De Versmarkt in Voorschoten opent na de zomer een proeflokaal en restaurant. De uitbreiding van 200 m² krijgt een eigen concept waar koks complete maaltijden bereiden voor directe consumptie en om me te nemen. Verseveldt: “De plannen hiervoor ontstonden al tijdens de eerste uitwerkingen van het huidige concept. Wij hebben dit echter in fases moeten uitvoeren omdat de voormalige slagerij nog moest worden gesloopt op deze locatie. In het afgelopen jaar bleek dat een ruimte voor het nuttigen van een hapje en een drankje aansluit bij ons concept. We hebben regelmatig klanten die van verder weg naar ons komen rijden. Bovendien: zien, proeven, eten en beleven doet kopen.” 

 

Ook de opening op zondag vanaf deze maand is ingegeven door de behoefte bij de klanten. “Denk bijvoorbeeld aan de klant die spontaan besluit om te gaan barbecueën en daarvoor versproducten wil inkopen.” Die klant van Van der Valk Versmarkt is divers: van jong tot oud, van alleenstaand tot gezinnen. Het klantenbestand is in dertig, veertig jaar opgebouwd vanuit de voormalige slagerij De Valk en wijnhandel De Gouden Leeuw.

 

Prijs en service

De klantwensen zijn eveneens divers: er komen kopers specifiek voor laaggeprijsde artikelen, maar ook klanten die juist extra service en advies zoeken. ”Naast het aanbieden van een hoge kwaliteit vers willen wij met scherpe acties prijstechnisch concurreren met de supermarkt”, aldus Verseveldt. “Tegelijkertijd is klantvriendelijkheid zeer belangrijk, evenals het verlenen van service. De klant is gemotiveerd om te kopen op aanbiedingen en op producten die wij extra uitlichten in de winkel, via Facebook of onze nieuwsbrief.”

 

De Versmarkt ziet klanten die eenmaal per week of om de twee weken komen en voor een langere periode boodschappen doen. Ook zijn er klanten die meerdere malen per week langs komen voor dagelijkse versboodschappen. 

 

Straks ook online

Wanneer krijgt de klant de mogelijkheid tot online bestellen? Verseveldt: “Inmiddels zijn wij al geruime tijd bezig met het uitleveren van onze productenscala via ons eigen distributiekanaal aan al onze hotels. Wij gaan dit de komende periode verder uitbouwen. Daarna gaan wij ons richten op de online bestelfaciliteiten voor particulieren”.

De service die de Versmarkt de klanten biedt, zit naast extra aandacht voor het product in het persoonlijk bedienen van de klant. “Dit is bij de huidige supermarkten steeds meer verloren gegaan. Wij zien de waarde van het klantcontact. Dit brengt voor ons ook meer inzichtelijk hoe de klant denkt en welke vragen er spelen. Hier kunnen wij ook weer op voortborduren.” Ook de klantenkaart is een van de serviceaspecten waarmee Van der Valk tevens een grote database van klanten opbouwt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN