Vanaf deze maand tellen scannerdata supermarkten mee in indexberekening | RetailDetail

Vanaf deze maand tellen scannerdata supermarkten mee in indexberekening

Vanaf deze maand tellen scannerdata supermarkten mee in indexberekening

Eind deze maand zal de algemene directie statistiek van de FOD Economie voor het eerst scannerdata van warenhuizen gebruiken bij het bepalen van de consumptieprijsindex.

Colruyt, Delhaize en Carrefour

Op 29 januari zal de overheid voor het eerst de scannerdata van de voedingsverkopen bij Colruyt, Delhaize en Carrefour gebruiken bij de berekening van de index van de consumptieprijzen. Minister van Economie Kris Peeters heeft zopas het akkoord bekrachtigd dat de sociale partners eerder hadden bereikt over aanpassingen aan de indexberekening, zo laat zijn kabinet weten.

 

Het gaat voorlopig om negen productgroepen die samen 3% van de indexkorf uitmaken: rijst, bloem, deegwaren, bakkerijproducten, volle melk, halfvolle/magere melk, kaas, eieren en suiker. Vanaf 2016 zal 24,5 % van de index op die manier worden verrekend. Met de scannerdata kan de overheid per productgroep de effectief aangerekende prijs vaststellen: foute prijswaarnemingen of verkeerde afficheringen worden zo uitgesloten.

 

"De nieuwe werkwijze levert een indexcijfer op dat berust op objectief, reëel en betrouwbaar bronmateriaal voor berekening van de kostprijsevolutie", zegt de minister. Eerdere kritiek als zou het gebruik van scannerdata de index beïnvloeden bij een wijzigend consumptiegedrag, weerlegt de minister: "De directie statistiek gebruikt omzetcijfers alleen om de representativiteit van producten in eenzelfde korf te meten of om verschillende soorten producten die tot eenzelfde groep behoren te verrekenen naar één prijs. De gewichten die van toepassing zijn blijven dezelfde. Daardoor meten de scannerdata enkel de prijsevolutie, niet de wijzigingen in het koopgedrag."

 

Elektrische fiets in indexkorf, mp3-speler eruit

Tegelijk is ook de samenstelling van de indexkorf gewijzigd: een aantal minder relevante producten werden geschrapt (omdat we ze nu eenmaal minder kopen) en vervangen door een aantal nieuwkomers die duidelijk in opmars zijn. Daarbij horen de almaar populairdere elektrische fiets, maar ook breiwol, hoofdtelefoons, puzzels, Playmobil, boetseerklei en zelfs enkele 'hondendiensten' zoals inenting tegen hondsdolheid en het inplanten van een elektronische chip.

 

Andere producten verdwijnen dan weer uit de korf: stof voor jurken (blijkbaar naaien we steeds minder), mp3-spelers, wifi-modems en routers, de huur van springkastelen, het afdrukken van digitale foto's bij de fotograaf en fotokopieën.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.