Vanaf deze maand tellen scannerdata supermarkten mee in indexberekening

Vanaf deze maand tellen scannerdata supermarkten mee in indexberekening

Eind deze maand zal de algemene directie statistiek van de FOD Economie voor het eerst scannerdata van warenhuizen gebruiken bij het bepalen van de consumptieprijsindex.

Colruyt, Delhaize en Carrefour

Op 29 januari zal de overheid voor het eerst de scannerdata van de voedingsverkopen bij Colruyt, Delhaize en Carrefour gebruiken bij de berekening van de index van de consumptieprijzen. Minister van Economie Kris Peeters heeft zopas het akkoord bekrachtigd dat de sociale partners eerder hadden bereikt over aanpassingen aan de indexberekening, zo laat zijn kabinet weten.

 

Het gaat voorlopig om negen productgroepen die samen 3% van de indexkorf uitmaken: rijst, bloem, deegwaren, bakkerijproducten, volle melk, halfvolle/magere melk, kaas, eieren en suiker. Vanaf 2016 zal 24,5 % van de index op die manier worden verrekend. Met de scannerdata kan de overheid per productgroep de effectief aangerekende prijs vaststellen: foute prijswaarnemingen of verkeerde afficheringen worden zo uitgesloten.

 

"De nieuwe werkwijze levert een indexcijfer op dat berust op objectief, reëel en betrouwbaar bronmateriaal voor berekening van de kostprijsevolutie", zegt de minister. Eerdere kritiek als zou het gebruik van scannerdata de index beïnvloeden bij een wijzigend consumptiegedrag, weerlegt de minister: "De directie statistiek gebruikt omzetcijfers alleen om de representativiteit van producten in eenzelfde korf te meten of om verschillende soorten producten die tot eenzelfde groep behoren te verrekenen naar één prijs. De gewichten die van toepassing zijn blijven dezelfde. Daardoor meten de scannerdata enkel de prijsevolutie, niet de wijzigingen in het koopgedrag."

 

Elektrische fiets in indexkorf, mp3-speler eruit

Tegelijk is ook de samenstelling van de indexkorf gewijzigd: een aantal minder relevante producten werden geschrapt (omdat we ze nu eenmaal minder kopen) en vervangen door een aantal nieuwkomers die duidelijk in opmars zijn. Daarbij horen de almaar populairdere elektrische fiets, maar ook breiwol, hoofdtelefoons, puzzels, Playmobil, boetseerklei en zelfs enkele 'hondendiensten' zoals inenting tegen hondsdolheid en het inplanten van een elektronische chip.

 

Andere producten verdwijnen dan weer uit de korf: stof voor jurken (blijkbaar naaien we steeds minder), mp3-spelers, wifi-modems en routers, de huur van springkastelen, het afdrukken van digitale foto's bij de fotograaf en fotokopieën.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top