Vanaf deze maand tellen scannerdata supermarkten mee in indexberekening

Vanaf deze maand tellen scannerdata supermarkten mee in indexberekening

Eind deze maand zal de algemene directie statistiek van de FOD Economie voor het eerst scannerdata van warenhuizen gebruiken bij het bepalen van de consumptieprijsindex.

Colruyt, Delhaize en Carrefour

Op 29 januari zal de overheid voor het eerst de scannerdata van de voedingsverkopen bij Colruyt, Delhaize en Carrefour gebruiken bij de berekening van de index van de consumptieprijzen. Minister van Economie Kris Peeters heeft zopas het akkoord bekrachtigd dat de sociale partners eerder hadden bereikt over aanpassingen aan de indexberekening, zo laat zijn kabinet weten.

 

Het gaat voorlopig om negen productgroepen die samen 3% van de indexkorf uitmaken: rijst, bloem, deegwaren, bakkerijproducten, volle melk, halfvolle/magere melk, kaas, eieren en suiker. Vanaf 2016 zal 24,5 % van de index op die manier worden verrekend. Met de scannerdata kan de overheid per productgroep de effectief aangerekende prijs vaststellen: foute prijswaarnemingen of verkeerde afficheringen worden zo uitgesloten.

 

"De nieuwe werkwijze levert een indexcijfer op dat berust op objectief, reëel en betrouwbaar bronmateriaal voor berekening van de kostprijsevolutie", zegt de minister. Eerdere kritiek als zou het gebruik van scannerdata de index beïnvloeden bij een wijzigend consumptiegedrag, weerlegt de minister: "De directie statistiek gebruikt omzetcijfers alleen om de representativiteit van producten in eenzelfde korf te meten of om verschillende soorten producten die tot eenzelfde groep behoren te verrekenen naar één prijs. De gewichten die van toepassing zijn blijven dezelfde. Daardoor meten de scannerdata enkel de prijsevolutie, niet de wijzigingen in het koopgedrag."

 

Elektrische fiets in indexkorf, mp3-speler eruit

Tegelijk is ook de samenstelling van de indexkorf gewijzigd: een aantal minder relevante producten werden geschrapt (omdat we ze nu eenmaal minder kopen) en vervangen door een aantal nieuwkomers die duidelijk in opmars zijn. Daarbij horen de almaar populairdere elektrische fiets, maar ook breiwol, hoofdtelefoons, puzzels, Playmobil, boetseerklei en zelfs enkele 'hondendiensten' zoals inenting tegen hondsdolheid en het inplanten van een elektronische chip.

 

Andere producten verdwijnen dan weer uit de korf: stof voor jurken (blijkbaar naaien we steeds minder), mp3-spelers, wifi-modems en routers, de huur van springkastelen, het afdrukken van digitale foto's bij de fotograaf en fotokopieën.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top