Vandemoortele haalt toekomstige CEO aan boord | RetailDetail

Vandemoortele haalt toekomstige CEO aan boord

Vandemoortele haalt toekomstige CEO aan boord

Het Gentse Vandemoortele heeft de huidige CEO van Balta, Jules Noten, aangetrokken om vanaf 1 augustus de Bakery Products Business Line te leiden. De 51-jarige Noten zal "binnen een paar jaar" huidig topman Jean Vandemoortele opvolgen als CEO van de specialist in diepvriesbakkerijproducten, margarines en vetten.

Terugkeer naar de "food"

Bij Vandemoortele volgt Jules Noten begin augustus Eddy de Mûelenaere op, die de groep eind april verlaten heeft. "De komst van Jules Noten betekent een echte versterking van ons managementteam. Hij heeft alle kwaliteiten en ervaring in huis om onze Bakery business tot een succesvolle en onbetwiste Europese leider uit te bouwen", zegt huidig CEO Jean Vandemoortele.

 

Jules Noten verlaat de West-Vlaamse tapijtgroep Balta, net nadat hij er vorige week nog 84 ontslagen aankondigde. De Raad van Bestuur was wel al weken geleden door haar CEO op de hoogte gebracht van diens op til zijnde carrièreswitch, benadrukt Balta.

 

Noten was de voorbije tien jaar actief bij onder meer Unilever (2001-2003), verlichtingsspecialist Massive als CEO (2003-2008), de investeringsgroep 3i als senior advisor (2008-2009) en was sinds januari 2009 topman van de tapijtgroep Balta.

 

Stoelendans bij Vandemoortele

De Raad van Bestuur van Vandemoortele heeft Michel Delloye benoemd tot voorzitter van de Raad in opvolging van Karel Boone (Lotus Bakeries), die de leeftijdsgrens bereikt heeft. Michel Delloye zetelt sinds 2011 als onafhankelijk bestuurder bij Vandemoortele.

 

"Het is de bedoeling dat Delloye binnen een paar jaar het voorzitterschap van de Raad van Bestuur overdraagt aan huidig CEO Jean Vandemoortele en dat Jules Noten op dat ogenblik CEO wordt", aldus nog de Gentse voedingsgroep.

 

1,3 miljard euro omzet

Vandemoortele is actief in twee voedingssectoren. De afdeling Bakery Products produceert en verkoopt diepgevroren broodproducten, viennoiserie of nog patisserie voor zowel professionele gebruikers in de bakkerij- en foodservicekanalen als voor retailers.

 

De afdeling Lipids produceert en verkoopt een breed gamma producten die verwerkbaarheid, smaak en aroma combineren. Daarnaast is de afdeling sterk aanwezig in de retail, met een uitgebreid assortiment privatelabelmargarines en frituurvetten en een aantal sterke consumentenmerken in de Benelux (Vandemoortele, Vitelma, Diamant en Gouda’s Glorie).

 

In 2011 realiseerde Vandemoortele een omzet van ca. 1,3 miljard euro, met 5.000 medewerkers. De groep, met hoofdkantoor in Gent, is actief in 12 Europese landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.