Vandemoortele haalt toekomstige CEO aan boord

Vandemoortele haalt toekomstige CEO aan boord

Het Gentse Vandemoortele heeft de huidige CEO van Balta, Jules Noten, aangetrokken om vanaf 1 augustus de Bakery Products Business Line te leiden. De 51-jarige Noten zal "binnen een paar jaar" huidig topman Jean Vandemoortele opvolgen als CEO van de specialist in diepvriesbakkerijproducten, margarines en vetten.

Terugkeer naar de "food"

Bij Vandemoortele volgt Jules Noten begin augustus Eddy de Mûelenaere op, die de groep eind april verlaten heeft. "De komst van Jules Noten betekent een echte versterking van ons managementteam. Hij heeft alle kwaliteiten en ervaring in huis om onze Bakery business tot een succesvolle en onbetwiste Europese leider uit te bouwen", zegt huidig CEO Jean Vandemoortele.

 

Jules Noten verlaat de West-Vlaamse tapijtgroep Balta, net nadat hij er vorige week nog 84 ontslagen aankondigde. De Raad van Bestuur was wel al weken geleden door haar CEO op de hoogte gebracht van diens op til zijnde carrièreswitch, benadrukt Balta.

 

Noten was de voorbije tien jaar actief bij onder meer Unilever (2001-2003), verlichtingsspecialist Massive als CEO (2003-2008), de investeringsgroep 3i als senior advisor (2008-2009) en was sinds januari 2009 topman van de tapijtgroep Balta.

 

Stoelendans bij Vandemoortele

De Raad van Bestuur van Vandemoortele heeft Michel Delloye benoemd tot voorzitter van de Raad in opvolging van Karel Boone (Lotus Bakeries), die de leeftijdsgrens bereikt heeft. Michel Delloye zetelt sinds 2011 als onafhankelijk bestuurder bij Vandemoortele.

 

"Het is de bedoeling dat Delloye binnen een paar jaar het voorzitterschap van de Raad van Bestuur overdraagt aan huidig CEO Jean Vandemoortele en dat Jules Noten op dat ogenblik CEO wordt", aldus nog de Gentse voedingsgroep.

 

1,3 miljard euro omzet

Vandemoortele is actief in twee voedingssectoren. De afdeling Bakery Products produceert en verkoopt diepgevroren broodproducten, viennoiserie of nog patisserie voor zowel professionele gebruikers in de bakkerij- en foodservicekanalen als voor retailers.

 

De afdeling Lipids produceert en verkoopt een breed gamma producten die verwerkbaarheid, smaak en aroma combineren. Daarnaast is de afdeling sterk aanwezig in de retail, met een uitgebreid assortiment privatelabelmargarines en frituurvetten en een aantal sterke consumentenmerken in de Benelux (Vandemoortele, Vitelma, Diamant en Gouda’s Glorie).

 

In 2011 realiseerde Vandemoortele een omzet van ca. 1,3 miljard euro, met 5.000 medewerkers. De groep, met hoofdkantoor in Gent, is actief in 12 Europese landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top