Vandemoortele haalt toekomstige CEO aan boord

Vandemoortele haalt toekomstige CEO aan boord

Het Gentse Vandemoortele heeft de huidige CEO van Balta, Jules Noten, aangetrokken om vanaf 1 augustus de Bakery Products Business Line te leiden. De 51-jarige Noten zal "binnen een paar jaar" huidig topman Jean Vandemoortele opvolgen als CEO van de specialist in diepvriesbakkerijproducten, margarines en vetten.

Terugkeer naar de "food"

Bij Vandemoortele volgt Jules Noten begin augustus Eddy de Mûelenaere op, die de groep eind april verlaten heeft. "De komst van Jules Noten betekent een echte versterking van ons managementteam. Hij heeft alle kwaliteiten en ervaring in huis om onze Bakery business tot een succesvolle en onbetwiste Europese leider uit te bouwen", zegt huidig CEO Jean Vandemoortele.

 

Jules Noten verlaat de West-Vlaamse tapijtgroep Balta, net nadat hij er vorige week nog 84 ontslagen aankondigde. De Raad van Bestuur was wel al weken geleden door haar CEO op de hoogte gebracht van diens op til zijnde carrièreswitch, benadrukt Balta.

 

Noten was de voorbije tien jaar actief bij onder meer Unilever (2001-2003), verlichtingsspecialist Massive als CEO (2003-2008), de investeringsgroep 3i als senior advisor (2008-2009) en was sinds januari 2009 topman van de tapijtgroep Balta.

 

Stoelendans bij Vandemoortele

De Raad van Bestuur van Vandemoortele heeft Michel Delloye benoemd tot voorzitter van de Raad in opvolging van Karel Boone (Lotus Bakeries), die de leeftijdsgrens bereikt heeft. Michel Delloye zetelt sinds 2011 als onafhankelijk bestuurder bij Vandemoortele.

 

"Het is de bedoeling dat Delloye binnen een paar jaar het voorzitterschap van de Raad van Bestuur overdraagt aan huidig CEO Jean Vandemoortele en dat Jules Noten op dat ogenblik CEO wordt", aldus nog de Gentse voedingsgroep.

 

1,3 miljard euro omzet

Vandemoortele is actief in twee voedingssectoren. De afdeling Bakery Products produceert en verkoopt diepgevroren broodproducten, viennoiserie of nog patisserie voor zowel professionele gebruikers in de bakkerij- en foodservicekanalen als voor retailers.

 

De afdeling Lipids produceert en verkoopt een breed gamma producten die verwerkbaarheid, smaak en aroma combineren. Daarnaast is de afdeling sterk aanwezig in de retail, met een uitgebreid assortiment privatelabelmargarines en frituurvetten en een aantal sterke consumentenmerken in de Benelux (Vandemoortele, Vitelma, Diamant en Gouda’s Glorie).

 

In 2011 realiseerde Vandemoortele een omzet van ca. 1,3 miljard euro, met 5.000 medewerkers. De groep, met hoofdkantoor in Gent, is actief in 12 Europese landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top