Vandemoortele werkt aan obligatie-uitgifte | RetailDetail

Vandemoortele werkt aan obligatie-uitgifte

Vandemoortele werkt aan obligatie-uitgifte


De voedingsgroep Vandemoortele gaat via de uitgifte van obligaties geld ophalen bij investeerders. Het is nog niet duidelijk of het zich daarbij gaat richten tot grote institutionele beleggers, dan wel tot de particuliere spaarder.

Lening terugbetalen

Met het geld wil Vandemoortele het fonds Gimv-XL terugbetalen. Dat sprong in 2009 bij toen de familiale voedingsgroep het financieel erg lastig kreeg na een mislukte overname van het Franse bakkerijbedrijf Panavi.


Gimv-XL stopte Vandemoortele toen 75 miljoen euro toe via een achtergestelde lening. Dit betekent dat bij een eventueel faillissement van Vandemoortele het fonds pas zou worden terugbetaald indien alle andere schuldeisers eerst zouden zijn vergoed. Aan de lening zijn ook warrants verbonden. Die geven het fonds het recht om tot 25% van de aandelen in Vandemoortele in handen te krijgen.


Het XL-fonds werd destijds opgezet door de GIMV en de Vlaamse regering. Het heeft tot doel om de groei van middelgrote ondernemingen met een waarde van 75 tot 750 miljoen euro te kunnen ondersteunen. Vandemoortele wil het fonds nu echter terugbetalen. Het wil dat doen met de opbrengst van een lening bij investeerders.

 

Rechtstreeks beroep op de spaarder

Steeds meer bedrijven maken trouwens gebruik van een rechtstreekse lening bij het grote publiek. Recentelijk was dat nog het geval met Etex, Omega Pharma, Fluxys en Kinepolis. Ze willen op die manier minder afhankelijk worden van de banken voor hun financiering. Nu banken steeds zwaardere eisen krijgen opgelegd en daardoor stugger worden in hun bedrijfsfinancieringen, kiezen de ondernemingen meer en meer voor een rechtstreekse financiering bij de spaarders.


Ook bij de beleggers zijn de bedrijfsobligaties momenteel gegeerd. Ze brengen een hogere coupon op dan een kasbon. Over de concrete voorwaarden van de uitgifte zijn evenwel nog geen gegevens bekend.

 

Bakkerijproducten

Vandemoortele legt zich momenteel toe op bakkerijproducten en op voedingsvetten. De divisie sojaproducten van Alpro ging de deur uit. Door de problemen bij de bakkerijdivisie leed Vandemoortele vorig jaar na een bijzondere afboeking een verlies van 87 miljoen euro. In 2010 boekte het bedrijf nog een winst van 28 miljoen euro. Vandemoortele was in 2011 goed voor een omzet van 1,27 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.