Vandemoortele werkt aan obligatie-uitgifte

Vandemoortele werkt aan obligatie-uitgifte


De voedingsgroep Vandemoortele gaat via de uitgifte van obligaties geld ophalen bij investeerders. Het is nog niet duidelijk of het zich daarbij gaat richten tot grote institutionele beleggers, dan wel tot de particuliere spaarder.

Lening terugbetalen

Met het geld wil Vandemoortele het fonds Gimv-XL terugbetalen. Dat sprong in 2009 bij toen de familiale voedingsgroep het financieel erg lastig kreeg na een mislukte overname van het Franse bakkerijbedrijf Panavi.


Gimv-XL stopte Vandemoortele toen 75 miljoen euro toe via een achtergestelde lening. Dit betekent dat bij een eventueel faillissement van Vandemoortele het fonds pas zou worden terugbetaald indien alle andere schuldeisers eerst zouden zijn vergoed. Aan de lening zijn ook warrants verbonden. Die geven het fonds het recht om tot 25% van de aandelen in Vandemoortele in handen te krijgen.


Het XL-fonds werd destijds opgezet door de GIMV en de Vlaamse regering. Het heeft tot doel om de groei van middelgrote ondernemingen met een waarde van 75 tot 750 miljoen euro te kunnen ondersteunen. Vandemoortele wil het fonds nu echter terugbetalen. Het wil dat doen met de opbrengst van een lening bij investeerders.

 

Rechtstreeks beroep op de spaarder

Steeds meer bedrijven maken trouwens gebruik van een rechtstreekse lening bij het grote publiek. Recentelijk was dat nog het geval met Etex, Omega Pharma, Fluxys en Kinepolis. Ze willen op die manier minder afhankelijk worden van de banken voor hun financiering. Nu banken steeds zwaardere eisen krijgen opgelegd en daardoor stugger worden in hun bedrijfsfinancieringen, kiezen de ondernemingen meer en meer voor een rechtstreekse financiering bij de spaarders.


Ook bij de beleggers zijn de bedrijfsobligaties momenteel gegeerd. Ze brengen een hogere coupon op dan een kasbon. Over de concrete voorwaarden van de uitgifte zijn evenwel nog geen gegevens bekend.

 

Bakkerijproducten

Vandemoortele legt zich momenteel toe op bakkerijproducten en op voedingsvetten. De divisie sojaproducten van Alpro ging de deur uit. Door de problemen bij de bakkerijdivisie leed Vandemoortele vorig jaar na een bijzondere afboeking een verlies van 87 miljoen euro. In 2010 boekte het bedrijf nog een winst van 28 miljoen euro. Vandemoortele was in 2011 goed voor een omzet van 1,27 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top