Vandemoortele werkt aan obligatie-uitgifte

Vandemoortele werkt aan obligatie-uitgifte


De voedingsgroep Vandemoortele gaat via de uitgifte van obligaties geld ophalen bij investeerders. Het is nog niet duidelijk of het zich daarbij gaat richten tot grote institutionele beleggers, dan wel tot de particuliere spaarder.

Lening terugbetalen

Met het geld wil Vandemoortele het fonds Gimv-XL terugbetalen. Dat sprong in 2009 bij toen de familiale voedingsgroep het financieel erg lastig kreeg na een mislukte overname van het Franse bakkerijbedrijf Panavi.


Gimv-XL stopte Vandemoortele toen 75 miljoen euro toe via een achtergestelde lening. Dit betekent dat bij een eventueel faillissement van Vandemoortele het fonds pas zou worden terugbetaald indien alle andere schuldeisers eerst zouden zijn vergoed. Aan de lening zijn ook warrants verbonden. Die geven het fonds het recht om tot 25% van de aandelen in Vandemoortele in handen te krijgen.


Het XL-fonds werd destijds opgezet door de GIMV en de Vlaamse regering. Het heeft tot doel om de groei van middelgrote ondernemingen met een waarde van 75 tot 750 miljoen euro te kunnen ondersteunen. Vandemoortele wil het fonds nu echter terugbetalen. Het wil dat doen met de opbrengst van een lening bij investeerders.

 

Rechtstreeks beroep op de spaarder

Steeds meer bedrijven maken trouwens gebruik van een rechtstreekse lening bij het grote publiek. Recentelijk was dat nog het geval met Etex, Omega Pharma, Fluxys en Kinepolis. Ze willen op die manier minder afhankelijk worden van de banken voor hun financiering. Nu banken steeds zwaardere eisen krijgen opgelegd en daardoor stugger worden in hun bedrijfsfinancieringen, kiezen de ondernemingen meer en meer voor een rechtstreekse financiering bij de spaarders.


Ook bij de beleggers zijn de bedrijfsobligaties momenteel gegeerd. Ze brengen een hogere coupon op dan een kasbon. Over de concrete voorwaarden van de uitgifte zijn evenwel nog geen gegevens bekend.

 

Bakkerijproducten

Vandemoortele legt zich momenteel toe op bakkerijproducten en op voedingsvetten. De divisie sojaproducten van Alpro ging de deur uit. Door de problemen bij de bakkerijdivisie leed Vandemoortele vorig jaar na een bijzondere afboeking een verlies van 87 miljoen euro. In 2010 boekte het bedrijf nog een winst van 28 miljoen euro. Vandemoortele was in 2011 goed voor een omzet van 1,27 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top