Veelbesproken autoleningen bij Carrefour.

Veelbesproken autoleningen bij Carrefour.

Carrefour promoot in zijn folders een nieuwe dienstverlening: een autolening tussen de 6.000 en 40.000 euro aan 4,9%. Het initiatief oogst echter reeds heel wat kritiek. Nochtans is de kredietlening volkomen legaal en een frequente activiteit bij supermarkten.


In het buitenland gebeurt het veelvuldig dat super- en hypermarkten optreden als kredietverleners. Vooral in de Verenigde Staten is het verlenen van kredietleningen voor consumptiemiddelen een standaardactiviteit geworden voor warenhuisketens.


Tegenstanders wijzen echter gretig naar de gevolgen. Het barsten van de kredietbubbel is wat de financiële crisis grotendeels heeft veroorzaakt. Volgens het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling en Test-Aankoop dragen de autokredieten bij tot de bagatellisering van leningen. Het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling gaat zelfs zo ver het een onverantwoord initiatief te noemen van Carrefour.

Carrefour promoot in zijn folders een nieuwe dienstverlening: een autolening tussen de 6.000 en 40.000 euro aan 4,9%. Het initiatief oogst echter reeds heel wat kritiek. Nochtans is de kredietlening volkomen legaal en een frequente activiteit bij supermarkten.


In het buitenland gebeurt het veelvuldig dat super- en hypermarkten optreden als kredietverleners. Vooral in de Verenigde Staten is het verlenen van kredietleningen voor consumptiemiddelen een standaardactiviteit geworden voor warenhuisketens.


Tegenstanders wijzen echter gretig naar de gevolgen. Het barsten van de kredietbubbel is wat de financiële crisis grotendeels heeft veroorzaakt. Volgens het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling en Test-Aankoop dragen de autokredieten bij tot de bagatellisering van leningen. Het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling gaat zelfs zo ver het een onverantwoord initiatief te noemen van Carrefour.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top