Vegetarische Slager mag verwarrende productnamen niet gebruiken | RetailDetail

Vegetarische Slager mag "verwarrende" productnamen niet gebruiken

Vegetarische Slager mag "verwarrende" productnamen niet gebruiken

De Vegetarische Slager moet een groot deel van zijn productnamen veranderen. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft immers geoordeeld dat de huidige namen van vleesvervangers "verwarrend" kunnen zijn voor de consument.

Politiek gemotiveerd

De namen van de vleesvervangers bij de Vegetarische Slager zijn veelal gebaseerd op de producten die ze moeten vervangen, maar dan met kleine wijzigingen. Voorbeelden daarvan zijn zaken als Kipstuckjes, Speckjes en Visvrije Tonyn.

 

De NVWA heeft nu echter beslist dat die namen niet meer mogen, omdat het niet altijd duidelijk zou zijn voor klanten dat het over vleesvervangers gaat. Worden de namen niet gewijzigd, dan mag de Vegetarische Slager zich aan boetes verwachten.

 

Bij de Vegetarische Slager reageren ze alvast verbaasd en vinden ze het bovendien vreemd dat andere producenten die gelijkaardige namen gebruiken, niet op de vingers worden getikt. Volgens hen gaat het dan ook over een politiek gemotiveerde actie. Medeoprichter Niko Koffeman is immers ook senator voor de Partij voor de Dieren en directeur Jaap Korteweg is de partner van Marianne Thieme, fractievoorzitter van diezelfde partij in de Tweede Kamer.

 

"Wij hebben nooit klachten binnengekregen van mensen die zich bij het schap in de winkel misleid voelen", zei Korteweg in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen voelen zich wel misleid door de de smaak. Er zijn veel verhalen over zware vleeseters die voor de gek gehouden zijn met onze producten."

 

NVWA van geen kwaad bewust

Bij NVWA klinkt het dan weer dat het enkel een melding heeft gekregen over de Vegetarische Slager en dat het daarom nu een waarschuwing stuurt naar het bedrijf.

 

In 2012 kwam de Vegetarische Slager al eens terecht in het oog van de storm: toen besloot het om kleine wijzigingen aan te brengen aan de productnamen, om zo duidelijk te maken dat het over vleesvervangers gaat. Sinds september van dit jaar hebben ze ook allemaal het voorvoegsel ‘vegetarisch’ gekregen. Als er toch nog een boete volgt, dan heeft het bedrijf al besloten om zeker in beroep te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.