Veggie-chef maakt nieuwe vleesvervangers voor Delhaize

Veggie-chef maakt nieuwe vleesvervangers voor Delhaize

De Belgische chef Paul Florizoone gaat een nieuwe lijn vegetarisch vlees lanceren, die exclusief te verkrijgen zal zijn bij Delhaize. Florizoone is bekend vanwege zijn vegetarische kookkunsten en is stichter en uitbater van de Greenway-restaurants.

Ideale brug

Het nieuwe gamma wordt gelanceerd onder de naam The Irresistible Vegetarian. De producten worden gemaakt op basis van Beeter, een Nederlands vervangproduct voor vlees op basis van soja. Zowel qua naam, structuur als smaak is het de bedoeling dat de gerechten nauwelijks verschillen van vleesproducten. Daarmee mikt Delhaize dan ook op een breed gamma aan klanten en niet enkel specifiek op de vegetariërs.

 

“Je hebt wel een stijgend aantal consumenten dat uit is op culinair avontuur, maar ook een hele groep mensen die verknocht blijven aan hun gekende, traditionele eetgewoontes. Zij staan minder open voor nieuwe of ongekende producten. Ons “Irresistible Vegetarian”-gamma slaat hier dus een ideale brug naar nieuwe, gezondere en milieubewustere eetervaringen”, zegt Florizoone.

 

De vleesvervangers zullen in verschillende smaken gemaakt worden. Zo heb je Chick’Pieces, dat de smaak van kip heeft en ook bestaat in Oriental, waarbij de stukjes ‘kip’ gemarineerd werden. Voor de spekliefhebbers is er zelfs een versie met de naam Smoked Bacon.


Ook Bill Gates eet plantenvlees

'Plantenvlees' begint stilaan zijn plaats te vinden in de het assortiment: steeds meer consumenten beschouwen het als een waardig alternatief, vooral omdat het verschil met echt vlees steeds kleiner wordt. Ook Bill Gates is een fervent aanhanger van plantenvlees en riep onlangs op zijn eigen blog op om meer plantenvlees te eten. Zelfs topchefs beginnen het meer te gebruiken als alternatief voor vlees.

 

Paul Florizoone, handelsingenieur van opleiding, is al fan van de vegetarische keuken sinds midden jaren 1990. Toen leerde hij op een reis naar India wat er allemaal echt mogelijk is met vegetarisch eten. In 1998 opende hij het eerste Greenway-restaurant in Gent, in 2005 volgende een nieuwe vestiging in Leuven. Ook op veel Belgische festivals kan je zijn vegetarische hapjes ontdekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top