Verhuizing distributiecentrum verbetert milieu-impact van Mars | RetailDetail

Verhuizing distributiecentrum verbetert milieu-impact van Mars

Verhuizing distributiecentrum verbetert milieu-impact van Mars

De verhuizing van het distributiecentrum van Mars naar de DHL-site in Bornem helpt het bedrijf om zijn milieu-ambities waar te maken. Tegen 2040 wil het immers het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van broeikasgassen tot nul herleiden.

Intelligente verwarming en verlichting

De CO2-uitstoot van de distributie-activiteiten van snoepproducent Mars Belgium zakt door de overbrenging van de activiteiten van de DHL-site in Tisselt naar de groene DHL-campus in Bornem met de helft. De grootste winst komt uit de energievoorziening: een aanzienlijk deel van de groene stroom is nu immers afkomstig van de 36.000 m² zonnepanelen die op de site werden geplaatst.

 

Er wordt tevens gebruik gemaakt van optimale isolatie en een intelligent verwarmingssysteem op basis van communicerende thermostaten, waardoor er tot 40% minder gas wordt verbruikt. Bovendien worden de paletten zo kort mogelijk op elkaar gestapeld, zodat er zo weinig mogelijk lucht tussen kan en waardoor er opnieuw minder moet verwarmd worden.

 

Er wordt eveneens bespaard op de verlichting: het magazijn telt geen enkele lichtschakelaar. Overal wordt intelligente led-verlichting gebruikt, die pas aangaat als er werknemers passeren.

 

Samenrijden heeft gunstig effect

Een bijkomende verlaging komt voort uit een samenwerking tussen Mars Belgium en ander producenten van consumentengoederen. Door hun rijopdrachten te bundelen, moet er minder over en weer worden gereden naar gemeenschappelijke beleveringspunten.

 

Bovendien biedt de ligging van dit distributiecentrum vlak aan het kanaal Antwerpen-Brussel en aan de spoorweg duurzame mogelijkheden voor de toekomst.

 

Ook afvalbeheer wordt aangepakt

Ook het afvalbeheer werd aangepakt. Overal in het warenhuis staan zogenaamde afvaleilandjes met containers waarin al het afval wordt gesorteerd. Karton, folie, hout, glas en restafval gaan naar een afvalverwerkingsbedrijf in de buurt, waar alles wordt herwerkt tot nieuwe grondstoffen. Maar liefst 99% van al het afval wordt gerecycleerd.

 

Ten slotte wordt al het regenwater opgevangen in een grote tank, gezuiverd en in het warenhuis hergebruikt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.