Vierde kwartaal redt 2014 (een beetje) voor Ahold | RetailDetail

Vierde kwartaal redt 2014 (een beetje) voor Ahold

Vierde kwartaal redt 2014 (een beetje) voor Ahold

Het vierde kwartaal was goed, maar het hele jaar kon beter: dat is in een notendop de conclusie van de cijfers die Ahold vanochtend publiceerde. Ondanks een relatief goed vierde kwartaal (+2,2%) daalde de identieke omzet in de Lage Landen immers met 0,5%.

Goed vierde kwartaal dankzij bio

In de Lage Landen kwam de kwartaalomzet uit op 2,84 miljard euro, 4,5% meer dan in het vierde kwartaal van 2013. Op jaarniveau steeg de netto-omzet met 1,8% tot 11,7 miljard euro, mede dankzij de ombouw van vijftien voormalige C1000-winkels en de opening van negen nieuwe Albert Heijn-winkels in België.

 

De identieke omzetgroei voor Ahold Nederland (waarin ook Albert Heijn België wordt verdisconteerd) in het vierde kwartaal steeg met 2,2%. Dat is een opsteker voor de retailer, want in het laatste kwartaal van 2013 ging de identieke omzet nog met 1% omlaag. Volgens Albert Heijn zijn succesvolle promoties zoals een campagne rond biologische producten verantwoordelijk voor een positieve omzetontwikkeling in december.

 

Het vierde kwartaal kon echter niet de schade voor heel 2014 goedmaken: ondanks een goede prestatie bij Albert Heijn in België ligt de identieke omzet voor Ahold Nederland 0,5% lager dan in 2013. In 2013 wist Ahold Nederland ondanks een slecht vierde kwartaal nog een identieke omzetgroei van 0,6% te realiseren, maar in 2014 was die situatie precies het tegenovergestelde: een goed laatste kwartaal, maar een daling van de identieke jaaromzet.

 

Maar zelfs het goede vierde kwartaal heeft een schaduwzijde: door de enorme druk van prijspromoties daalde het onderliggende bedrijfsresultaat van Ahold Nederland met liefst 10%. Daarmee is de 2,2% groei van de identieke omzet wel duur betaald. Op jaarniveau ligt het onderliggende bedrijfsresultaat van Ahold Nederland 7,3% onder het niveau van 2013.

 

Ook in de VS: goed kwartaal, teleurstellend jaar

In de Verenigde Staten, waar Ahold 60% van de omzet realiseert, groeide de netto-omzet (exclusief brandstof en tegen constante wisselkoersen) in het vierde kwartaal met 0,5%. Ahold schrijft dit toe aan een betere identieke omzet van 0,3%, flink beter dan de -2% in het vierde kwartaal van 2013.

 

Ook in de VS kon het vierde kwartaal het hele jaar niet meer helemaal redden: de jaaromzet van Ahold USA daalde vorig jaar met 0,6%. De identieke jaaromzet daalde 0,1%, het onderliggende bedrijfsresultaat ging met liefst 7,9% onderuit.

 

Het grote belang van Simplicity voor Ahold

De totale jaaromzet van Ahold steeg met 0,5% tot 32,8 miljard euro, omdat Ahold erin slaagde om een tot dusverre teleurstellend boekjaar toch kleur te geven in het vierde kwartaal. Dankzij positieve wisselkoerseffecten steeg de kwartaalomzet immers met 7,9%: zonder dit effect zou de kwartaalomzet van Ahold met 2,9% zijn toegenomen.

 

Ook promotiedruk baart de retailer zorgen, want die deed het bedrijfsresultaat met ruim 8% dalen. Het nettoresultaat (exclusief eenmalige baten en lasten) bleef nagenoeg stabiel, dankzij het simplicity-programma dat Ahold sinds 2012 voor 865 miljoen euro aan kostenverbeteringen opleverde. Die structurele kostenfocus wordt wel voor een aanzienlijk deel in lagere consumentenprijzen geïnvesteerd.

 

"We hebben voor 865 miljoen euro aan kosten- en efficiencyverbeteringen gerealiseerd", aldus CEO Dick Boer: "Dat is meer dan onze doelstelling van 600 miljoen euro." Voor 2015 formuleert Ahold nu een nieuwe simplicity-doelstelling: dit jaar moeten de operationele kosten met 350 miljoen euro dalen, door efficiëntere bedrijfsvoering.

 

Daarnaast zal Ahold opnieuw beginnen met de inkoop van eigen aandelen. Na het inkoopprogramma ter waarde van 2 miljard euro van vorig jaar, gaat nu een nieuw programma van start voor 500 miljoen euro. Daarnaast besluit Ahold om het dividend op het aandeel met 2,1 procent te verhogen.

 

Meer service en inspiratie

Ondanks dit douceurtje stond het aandeel Ahold vanochtend flink in de min, maar dat is een dagkoers: het aandeel koerst op dit moment veel hoger dan drie maanden geleden. Met nieuwe formule-impulsen zoals Albert Heijn XL in Eindhoven en de integratie van AH to go-modules in reguliere buurtsupers op locaties met veel verkeer lijkt de toekomst er voor Ahold als omnichannelretailer er goed uit te zien.

 

Ahold blijft bovendien zowel in Europa als in de VS verder bouwen aan zijn online expertise. Als de webverkopen van Ahold verder groeien, zal de ontwikkeling van de identieke omzet aantonen of Ahold erin slaagt om met meer service en inspiratie klanten blijvend aan zich te binden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!