Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten | RetailDetail

Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

De provincie Vlaams-Brabant wil de Hagelandse land- en tuinbouwers overhalen om zelf meer hoeve- en streekproducten aan de man te brengen. Het project kan rekenen op subsidies van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en van de Vlaamse overheid.

Vraag leeft in het Hageland...

Een grootschalige enquête bij inwoners van het Hageland (uitgevoerd in 2010) toonde al aan dat slechts 17% nooit Hagelandse hoeve- en streekproducten koopt. Ruim 80% doet dat geregeld, 12% zelfs één tot meerdere keren per week.

 

Opvallend: 64% van hen koopt zijn streekproducten het liefst rechtstreeks bij de land- of tuinbouwer. Ruim 90% van de ondervraagden vindt hoeve- en streekproducten uit het Hageland van goede kwaliteit en koopt ze voor de goede smaak.

 

...maar aanbod volgt (nog) niet

Toch doen nog te weinig Hagelandse land- en tuinbouwbedrijven aan thuisverkoop, zo vindt de provincie Vlaams-Brabant. Nochtans biedt thuisverkoop land- en tuinbouwers reële kansen om hun inkomstenbronnen te diversifiëren en tegelijk het karakter van de streek te promoten, meent de provincie. Daarom lanceert de provincie Vlaams-Brabant nu de brochure "De verkoop van Hagelandse hoeveproducten", die samen met het Innovatiesteunpunt en het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV werd ontwikkeld en kadert in het project "Regional Branding Hageland".

 

"Met dit project willen we de streekeigen karakteristieken van het Hageland in de verf zetten en de naambekendheid en het imago van de streek verbeteren", aldus provinciaal gedeputeerde Monique Swinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.