Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

De provincie Vlaams-Brabant wil de Hagelandse land- en tuinbouwers overhalen om zelf meer hoeve- en streekproducten aan de man te brengen. Het project kan rekenen op subsidies van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en van de Vlaamse overheid.

Vraag leeft in het Hageland...

Een grootschalige enquête bij inwoners van het Hageland (uitgevoerd in 2010) toonde al aan dat slechts 17% nooit Hagelandse hoeve- en streekproducten koopt. Ruim 80% doet dat geregeld, 12% zelfs één tot meerdere keren per week.

 

Opvallend: 64% van hen koopt zijn streekproducten het liefst rechtstreeks bij de land- of tuinbouwer. Ruim 90% van de ondervraagden vindt hoeve- en streekproducten uit het Hageland van goede kwaliteit en koopt ze voor de goede smaak.

 

...maar aanbod volgt (nog) niet

Toch doen nog te weinig Hagelandse land- en tuinbouwbedrijven aan thuisverkoop, zo vindt de provincie Vlaams-Brabant. Nochtans biedt thuisverkoop land- en tuinbouwers reële kansen om hun inkomstenbronnen te diversifiëren en tegelijk het karakter van de streek te promoten, meent de provincie. Daarom lanceert de provincie Vlaams-Brabant nu de brochure "De verkoop van Hagelandse hoeveproducten", die samen met het Innovatiesteunpunt en het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV werd ontwikkeld en kadert in het project "Regional Branding Hageland".

 

"Met dit project willen we de streekeigen karakteristieken van het Hageland in de verf zetten en de naambekendheid en het imago van de streek verbeteren", aldus provinciaal gedeputeerde Monique Swinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top