Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

De provincie Vlaams-Brabant wil de Hagelandse land- en tuinbouwers overhalen om zelf meer hoeve- en streekproducten aan de man te brengen. Het project kan rekenen op subsidies van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en van de Vlaamse overheid.

Vraag leeft in het Hageland...

Een grootschalige enquête bij inwoners van het Hageland (uitgevoerd in 2010) toonde al aan dat slechts 17% nooit Hagelandse hoeve- en streekproducten koopt. Ruim 80% doet dat geregeld, 12% zelfs één tot meerdere keren per week.

 

Opvallend: 64% van hen koopt zijn streekproducten het liefst rechtstreeks bij de land- of tuinbouwer. Ruim 90% van de ondervraagden vindt hoeve- en streekproducten uit het Hageland van goede kwaliteit en koopt ze voor de goede smaak.

 

...maar aanbod volgt (nog) niet

Toch doen nog te weinig Hagelandse land- en tuinbouwbedrijven aan thuisverkoop, zo vindt de provincie Vlaams-Brabant. Nochtans biedt thuisverkoop land- en tuinbouwers reële kansen om hun inkomstenbronnen te diversifiëren en tegelijk het karakter van de streek te promoten, meent de provincie. Daarom lanceert de provincie Vlaams-Brabant nu de brochure "De verkoop van Hagelandse hoeveproducten", die samen met het Innovatiesteunpunt en het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV werd ontwikkeld en kadert in het project "Regional Branding Hageland".

 

"Met dit project willen we de streekeigen karakteristieken van het Hageland in de verf zetten en de naambekendheid en het imago van de streek verbeteren", aldus provinciaal gedeputeerde Monique Swinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top