Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten | RetailDetail

Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

De provincie Vlaams-Brabant wil de Hagelandse land- en tuinbouwers overhalen om zelf meer hoeve- en streekproducten aan de man te brengen. Het project kan rekenen op subsidies van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en van de Vlaamse overheid.

Vraag leeft in het Hageland...

Een grootschalige enquête bij inwoners van het Hageland (uitgevoerd in 2010) toonde al aan dat slechts 17% nooit Hagelandse hoeve- en streekproducten koopt. Ruim 80% doet dat geregeld, 12% zelfs één tot meerdere keren per week.

 

Opvallend: 64% van hen koopt zijn streekproducten het liefst rechtstreeks bij de land- of tuinbouwer. Ruim 90% van de ondervraagden vindt hoeve- en streekproducten uit het Hageland van goede kwaliteit en koopt ze voor de goede smaak.

 

...maar aanbod volgt (nog) niet

Toch doen nog te weinig Hagelandse land- en tuinbouwbedrijven aan thuisverkoop, zo vindt de provincie Vlaams-Brabant. Nochtans biedt thuisverkoop land- en tuinbouwers reële kansen om hun inkomstenbronnen te diversifiëren en tegelijk het karakter van de streek te promoten, meent de provincie. Daarom lanceert de provincie Vlaams-Brabant nu de brochure "De verkoop van Hagelandse hoeveproducten", die samen met het Innovatiesteunpunt en het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV werd ontwikkeld en kadert in het project "Regional Branding Hageland".

 

"Met dit project willen we de streekeigen karakteristieken van het Hageland in de verf zetten en de naambekendheid en het imago van de streek verbeteren", aldus provinciaal gedeputeerde Monique Swinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.