Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

Vlaams-Brabant promoot thuisverkoop streekproducten

De provincie Vlaams-Brabant wil de Hagelandse land- en tuinbouwers overhalen om zelf meer hoeve- en streekproducten aan de man te brengen. Het project kan rekenen op subsidies van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en van de Vlaamse overheid.

Vraag leeft in het Hageland...

Een grootschalige enquête bij inwoners van het Hageland (uitgevoerd in 2010) toonde al aan dat slechts 17% nooit Hagelandse hoeve- en streekproducten koopt. Ruim 80% doet dat geregeld, 12% zelfs één tot meerdere keren per week.

 

Opvallend: 64% van hen koopt zijn streekproducten het liefst rechtstreeks bij de land- of tuinbouwer. Ruim 90% van de ondervraagden vindt hoeve- en streekproducten uit het Hageland van goede kwaliteit en koopt ze voor de goede smaak.

 

...maar aanbod volgt (nog) niet

Toch doen nog te weinig Hagelandse land- en tuinbouwbedrijven aan thuisverkoop, zo vindt de provincie Vlaams-Brabant. Nochtans biedt thuisverkoop land- en tuinbouwers reële kansen om hun inkomstenbronnen te diversifiëren en tegelijk het karakter van de streek te promoten, meent de provincie. Daarom lanceert de provincie Vlaams-Brabant nu de brochure "De verkoop van Hagelandse hoeveproducten", die samen met het Innovatiesteunpunt en het Steunpunt Hoeveproducten van KVLV werd ontwikkeld en kadert in het project "Regional Branding Hageland".

 

"Met dit project willen we de streekeigen karakteristieken van het Hageland in de verf zetten en de naambekendheid en het imago van de streek verbeteren", aldus provinciaal gedeputeerde Monique Swinnen.

Tags: