"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen" | RetailDetail

"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen"

"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen"

Volgens sommige wetenschappers zal de wereldwijde vleesconsumptie ook de komende tien jaar blijven stijgen. Dat is vooral het gevolg van de landen met een opkomende economie, waar meer vlees zal worden gegeten.

Impact op klimaat

De Internationale Voedsel- en Landbouworganisatie stelde tijdens het congres dat de vleesconsumptie elk jaar met 1,6% zal stijgen. Sinds 1961 is het vleesverbruik in de wereld bijna verdubbeld, van 23,1 kg vlees per jaar in 1961 naar 42,2 kg in 2011.

 

"De voorbije twintig jaar hebben de opkomende landen een revolutie doorgemaakt op het vlak van het kweken en dat heeft geleid tot een hogere vleesconsumptie, in het bijzonder voor varkensvlees en gevogelte", zei de Franse onderzoeker Pierre Sans. In de rijkere landen is het vleesverbruik wel gedaald: dat is het gevolg van stijgende prijzen, maar ook het groeiende besef van consumenten rond de impact van vleesconsumptie.

 

Steeds meer consumenten maken zich zorgen over dierenwelzijn, maar ook het impact van vleesproductie op het klimaat wordt steeds bekender. Volgens Erik Mathijs, landbouweconoom aan de universiteit van Leuven, zullen onderhandelingen over het klimaat dan ook rekening moeten houden met vleesproductie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.