"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen"

"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen"

Volgens sommige wetenschappers zal de wereldwijde vleesconsumptie ook de komende tien jaar blijven stijgen. Dat is vooral het gevolg van de landen met een opkomende economie, waar meer vlees zal worden gegeten.

Impact op klimaat

De Internationale Voedsel- en Landbouworganisatie stelde tijdens het congres dat de vleesconsumptie elk jaar met 1,6% zal stijgen. Sinds 1961 is het vleesverbruik in de wereld bijna verdubbeld, van 23,1 kg vlees per jaar in 1961 naar 42,2 kg in 2011.

 

"De voorbije twintig jaar hebben de opkomende landen een revolutie doorgemaakt op het vlak van het kweken en dat heeft geleid tot een hogere vleesconsumptie, in het bijzonder voor varkensvlees en gevogelte", zei de Franse onderzoeker Pierre Sans. In de rijkere landen is het vleesverbruik wel gedaald: dat is het gevolg van stijgende prijzen, maar ook het groeiende besef van consumenten rond de impact van vleesconsumptie.

 

Steeds meer consumenten maken zich zorgen over dierenwelzijn, maar ook het impact van vleesproductie op het klimaat wordt steeds bekender. Volgens Erik Mathijs, landbouweconoom aan de universiteit van Leuven, zullen onderhandelingen over het klimaat dan ook rekening moeten houden met vleesproductie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top