"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen" | RetailDetail

"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen"

"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen"

Volgens sommige wetenschappers zal de wereldwijde vleesconsumptie ook de komende tien jaar blijven stijgen. Dat is vooral het gevolg van de landen met een opkomende economie, waar meer vlees zal worden gegeten.

Impact op klimaat

De Internationale Voedsel- en Landbouworganisatie stelde tijdens het congres dat de vleesconsumptie elk jaar met 1,6% zal stijgen. Sinds 1961 is het vleesverbruik in de wereld bijna verdubbeld, van 23,1 kg vlees per jaar in 1961 naar 42,2 kg in 2011.

 

"De voorbije twintig jaar hebben de opkomende landen een revolutie doorgemaakt op het vlak van het kweken en dat heeft geleid tot een hogere vleesconsumptie, in het bijzonder voor varkensvlees en gevogelte", zei de Franse onderzoeker Pierre Sans. In de rijkere landen is het vleesverbruik wel gedaald: dat is het gevolg van stijgende prijzen, maar ook het groeiende besef van consumenten rond de impact van vleesconsumptie.

 

Steeds meer consumenten maken zich zorgen over dierenwelzijn, maar ook het impact van vleesproductie op het klimaat wordt steeds bekender. Volgens Erik Mathijs, landbouweconoom aan de universiteit van Leuven, zullen onderhandelingen over het klimaat dan ook rekening moeten houden met vleesproductie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top