"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen"

"Vleesconsumptie in opkomende landen blijft stijgen"

Volgens sommige wetenschappers zal de wereldwijde vleesconsumptie ook de komende tien jaar blijven stijgen. Dat is vooral het gevolg van de landen met een opkomende economie, waar meer vlees zal worden gegeten.

Impact op klimaat

De Internationale Voedsel- en Landbouworganisatie stelde tijdens het congres dat de vleesconsumptie elk jaar met 1,6% zal stijgen. Sinds 1961 is het vleesverbruik in de wereld bijna verdubbeld, van 23,1 kg vlees per jaar in 1961 naar 42,2 kg in 2011.

 

"De voorbije twintig jaar hebben de opkomende landen een revolutie doorgemaakt op het vlak van het kweken en dat heeft geleid tot een hogere vleesconsumptie, in het bijzonder voor varkensvlees en gevogelte", zei de Franse onderzoeker Pierre Sans. In de rijkere landen is het vleesverbruik wel gedaald: dat is het gevolg van stijgende prijzen, maar ook het groeiende besef van consumenten rond de impact van vleesconsumptie.

 

Steeds meer consumenten maken zich zorgen over dierenwelzijn, maar ook het impact van vleesproductie op het klimaat wordt steeds bekender. Volgens Erik Mathijs, landbouweconoom aan de universiteit van Leuven, zullen onderhandelingen over het klimaat dan ook rekening moeten houden met vleesproductie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top