Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden

Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden

Aardappelen, groenten en fruit werden het voorbije jaar een vijfde duurder, zo blijkt uit de prijsbarometer van Test-Aankoop. De 370 (merk)producten uit de korf van de consumentenorganisatie kosten vandaag samen 2,7% meer een jaar geleden, maar dat algemene cijfer verbergt soms grote verschillen.

Forse prijsstijging onverwerkte voeding

Vooral de onverwerkte voedingsmiddelen blijken fors in prijs gestegen: +11% voor fruit, +21% voor verse groenten. Leiders op dat slechte pad zijn broccoli (+78%), bloemkool (+49%) en aardappelen (+37%). Ook in de vleesafdeling stijgen de prijzen (+3,6%), vooral door de prijsstijging van varkens- en rundsvlees (respectievelijk +9% en +8,5%).

 

Verwerkte voedingsmiddelen werden dan weer 0,3% goedkoper dankzij de merkproducten, die 1,7% goedkoper werden. De prijzen van de distributiemerken stegen met 1% en die van de eersteprijsmerken zelfs met 2%. Deegwaren bleken dan weer zowat de sterkste stijgers uit deze categorie (bijna 15% duurder), maar ook de afrekening van zoet boterhambeleg (+5%) zal een zure nasmaak nalaten.

 

Amper prijsverschil tussen eersteprijsmerken

Test-Aankoop wijst er voorts op dat voor bepaalde basisproducten de prijzen van de eersteprijsmerken vaak identiek zijn in de drie grote ketens (Carrefour, Colruyt en Delhaize), al is er soms hooguit één cent verschil.

 

"Op 8 november noteerden we voor het eersteprijsmerk halfvolle melk (brik) overal dezelfde prijs: 0,49 euro. Het eersteprijsmerk koffie dessert gemalen (500 g) kostte overal 2,99 euro. Voor het eersteprijsmerk frituurolie (2 liter) noteerden we 2,69 euro bij Carrefour en Delhaize en 2,68 euro bij Colruyt . Het eersteprijsmerk magere yoghurt (8 x 125g) kostte bij alledrie dan weer 0,99 euro", stelde Test Aankoop vast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top