Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden | RetailDetail

Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden

Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden

Aardappelen, groenten en fruit werden het voorbije jaar een vijfde duurder, zo blijkt uit de prijsbarometer van Test-Aankoop. De 370 (merk)producten uit de korf van de consumentenorganisatie kosten vandaag samen 2,7% meer een jaar geleden, maar dat algemene cijfer verbergt soms grote verschillen.

Forse prijsstijging onverwerkte voeding

Vooral de onverwerkte voedingsmiddelen blijken fors in prijs gestegen: +11% voor fruit, +21% voor verse groenten. Leiders op dat slechte pad zijn broccoli (+78%), bloemkool (+49%) en aardappelen (+37%). Ook in de vleesafdeling stijgen de prijzen (+3,6%), vooral door de prijsstijging van varkens- en rundsvlees (respectievelijk +9% en +8,5%).

 

Verwerkte voedingsmiddelen werden dan weer 0,3% goedkoper dankzij de merkproducten, die 1,7% goedkoper werden. De prijzen van de distributiemerken stegen met 1% en die van de eersteprijsmerken zelfs met 2%. Deegwaren bleken dan weer zowat de sterkste stijgers uit deze categorie (bijna 15% duurder), maar ook de afrekening van zoet boterhambeleg (+5%) zal een zure nasmaak nalaten.

 

Amper prijsverschil tussen eersteprijsmerken

Test-Aankoop wijst er voorts op dat voor bepaalde basisproducten de prijzen van de eersteprijsmerken vaak identiek zijn in de drie grote ketens (Carrefour, Colruyt en Delhaize), al is er soms hooguit één cent verschil.

 

"Op 8 november noteerden we voor het eersteprijsmerk halfvolle melk (brik) overal dezelfde prijs: 0,49 euro. Het eersteprijsmerk koffie dessert gemalen (500 g) kostte overal 2,99 euro. Voor het eersteprijsmerk frituurolie (2 liter) noteerden we 2,69 euro bij Carrefour en Delhaize en 2,68 euro bij Colruyt . Het eersteprijsmerk magere yoghurt (8 x 125g) kostte bij alledrie dan weer 0,99 euro", stelde Test Aankoop vast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.