Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden

Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden

Aardappelen, groenten en fruit werden het voorbije jaar een vijfde duurder, zo blijkt uit de prijsbarometer van Test-Aankoop. De 370 (merk)producten uit de korf van de consumentenorganisatie kosten vandaag samen 2,7% meer een jaar geleden, maar dat algemene cijfer verbergt soms grote verschillen.

Forse prijsstijging onverwerkte voeding

Vooral de onverwerkte voedingsmiddelen blijken fors in prijs gestegen: +11% voor fruit, +21% voor verse groenten. Leiders op dat slechte pad zijn broccoli (+78%), bloemkool (+49%) en aardappelen (+37%). Ook in de vleesafdeling stijgen de prijzen (+3,6%), vooral door de prijsstijging van varkens- en rundsvlees (respectievelijk +9% en +8,5%).

 

Verwerkte voedingsmiddelen werden dan weer 0,3% goedkoper dankzij de merkproducten, die 1,7% goedkoper werden. De prijzen van de distributiemerken stegen met 1% en die van de eersteprijsmerken zelfs met 2%. Deegwaren bleken dan weer zowat de sterkste stijgers uit deze categorie (bijna 15% duurder), maar ook de afrekening van zoet boterhambeleg (+5%) zal een zure nasmaak nalaten.

 

Amper prijsverschil tussen eersteprijsmerken

Test-Aankoop wijst er voorts op dat voor bepaalde basisproducten de prijzen van de eersteprijsmerken vaak identiek zijn in de drie grote ketens (Carrefour, Colruyt en Delhaize), al is er soms hooguit één cent verschil.

 

"Op 8 november noteerden we voor het eersteprijsmerk halfvolle melk (brik) overal dezelfde prijs: 0,49 euro. Het eersteprijsmerk koffie dessert gemalen (500 g) kostte overal 2,99 euro. Voor het eersteprijsmerk frituurolie (2 liter) noteerden we 2,69 euro bij Carrefour en Delhaize en 2,68 euro bij Colruyt . Het eersteprijsmerk magere yoghurt (8 x 125g) kostte bij alledrie dan weer 0,99 euro", stelde Test Aankoop vast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top