Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden

Voeding 2,7% duurder dan een jaar geleden

Aardappelen, groenten en fruit werden het voorbije jaar een vijfde duurder, zo blijkt uit de prijsbarometer van Test-Aankoop. De 370 (merk)producten uit de korf van de consumentenorganisatie kosten vandaag samen 2,7% meer een jaar geleden, maar dat algemene cijfer verbergt soms grote verschillen.

Forse prijsstijging onverwerkte voeding

Vooral de onverwerkte voedingsmiddelen blijken fors in prijs gestegen: +11% voor fruit, +21% voor verse groenten. Leiders op dat slechte pad zijn broccoli (+78%), bloemkool (+49%) en aardappelen (+37%). Ook in de vleesafdeling stijgen de prijzen (+3,6%), vooral door de prijsstijging van varkens- en rundsvlees (respectievelijk +9% en +8,5%).

 

Verwerkte voedingsmiddelen werden dan weer 0,3% goedkoper dankzij de merkproducten, die 1,7% goedkoper werden. De prijzen van de distributiemerken stegen met 1% en die van de eersteprijsmerken zelfs met 2%. Deegwaren bleken dan weer zowat de sterkste stijgers uit deze categorie (bijna 15% duurder), maar ook de afrekening van zoet boterhambeleg (+5%) zal een zure nasmaak nalaten.

 

Amper prijsverschil tussen eersteprijsmerken

Test-Aankoop wijst er voorts op dat voor bepaalde basisproducten de prijzen van de eersteprijsmerken vaak identiek zijn in de drie grote ketens (Carrefour, Colruyt en Delhaize), al is er soms hooguit één cent verschil.

 

"Op 8 november noteerden we voor het eersteprijsmerk halfvolle melk (brik) overal dezelfde prijs: 0,49 euro. Het eersteprijsmerk koffie dessert gemalen (500 g) kostte overal 2,99 euro. Voor het eersteprijsmerk frituurolie (2 liter) noteerden we 2,69 euro bij Carrefour en Delhaize en 2,68 euro bij Colruyt . Het eersteprijsmerk magere yoghurt (8 x 125g) kostte bij alledrie dan weer 0,99 euro", stelde Test Aankoop vast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top