"Voeding wordt deze herfst flink duurder"

"Voeding wordt deze herfst flink duurder"

Onze voeding zal deze herfst flink duurder worden in de winkel. "Verse groenten worden tot 12% duurder en aardappelen zullen zelfs 40% meer kosten dan vorig jaar", zegt een landbouwexpert. De wereldwijde voedingsprijzen staan sinds deze zomer op een recordhoogte en de toekomst ziet er niet bepaald hoopgevender uit.

Slecht weer boosdoener in eigen land

De aardappelen leden onder het slechte voorjaar en zijn vervroegd afgestorven door de droge en warme periode in de zomer. De gevolgen laten zich raden: aardappelen dreigen tot 40% duurder te worden, zo becijferde landbouwexpert Luc Busschaert.

 

"De najaarsgroenten hebben dan weer last van de slechte zomer. Zo zal prei dit najaar dubbel zo duur zijn als vorig jaar. Ook de prijzen van veldgewassen, zoals spruiten en koolgewassen, zullen gemiddeld 8 tot 12% stijgen".

 

Busschaert ziet ook de prijzen van zuivel en rundsvlees omhoog gaan: "Voor zuivelproducten zal u 2 tot 4% meer moeten betalen en ook rundsvlees wordt 2 tot 5% duurder, door de gestegen prijzen van het krachtvoeder en de afname van de veestapel."

 

"Extreem weer, extreme prijzen" tegen 2030

Deze zomer al waarschuwde de FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, voor sterke stijgingen van de voedselprijzen. In juli stegen de prijzen met liefst 10%, een "historische" stijging, aldus de Wereldbank. Dat was vooral een gevolg van de ongeziene droogte in de Verenigde Staten.

 

De FAO vreesde voor een verdere escalatie in augustus, maar de prijzen stabiliseerden die maand op een "weliswaar hoog niveau", wat de VN-organisatie begin september deed besluiten dat er nog "geen bewijs voor een voedselcrisis" was.

 

Rond dezelfde tijd waarschuwde het rapport "Extreme Weather, Extreme Price" (opgesteld door het Institute of Development Studies in opdracht van Oxfam) echter wel voor wereldwijde stijgingen van de voedselprijzen. De auteurs van die studie waarschuwen zelfs dat de gevolgen van de klimaatverandering op de voedselprijzen onderschat worden.

 

Het rapport schets een weinig optimistisch scenario voor 2030: zelfs bij een voorzichtige schatting kan bij een nieuwe Amerikaanse droogte in 2030 de maïsprijs met 140% stijgen, stellen de auteurs. Bij een grootschalige droogte in India of overstromingen in Zuidoost-Azië kan de internationale rijstprijs met 22% stijgen. Lokaal kan er tot 43% bijkomen. Door droogtes en overstromingen in zuidelijk Afrika kunnen de prijzen van gewassen als maïs en sorghum verdubbelen, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top