"Voeding wordt deze herfst flink duurder"

"Voeding wordt deze herfst flink duurder"

Onze voeding zal deze herfst flink duurder worden in de winkel. "Verse groenten worden tot 12% duurder en aardappelen zullen zelfs 40% meer kosten dan vorig jaar", zegt een landbouwexpert. De wereldwijde voedingsprijzen staan sinds deze zomer op een recordhoogte en de toekomst ziet er niet bepaald hoopgevender uit.

Slecht weer boosdoener in eigen land

De aardappelen leden onder het slechte voorjaar en zijn vervroegd afgestorven door de droge en warme periode in de zomer. De gevolgen laten zich raden: aardappelen dreigen tot 40% duurder te worden, zo becijferde landbouwexpert Luc Busschaert.

 

"De najaarsgroenten hebben dan weer last van de slechte zomer. Zo zal prei dit najaar dubbel zo duur zijn als vorig jaar. Ook de prijzen van veldgewassen, zoals spruiten en koolgewassen, zullen gemiddeld 8 tot 12% stijgen".

 

Busschaert ziet ook de prijzen van zuivel en rundsvlees omhoog gaan: "Voor zuivelproducten zal u 2 tot 4% meer moeten betalen en ook rundsvlees wordt 2 tot 5% duurder, door de gestegen prijzen van het krachtvoeder en de afname van de veestapel."

 

"Extreem weer, extreme prijzen" tegen 2030

Deze zomer al waarschuwde de FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, voor sterke stijgingen van de voedselprijzen. In juli stegen de prijzen met liefst 10%, een "historische" stijging, aldus de Wereldbank. Dat was vooral een gevolg van de ongeziene droogte in de Verenigde Staten.

 

De FAO vreesde voor een verdere escalatie in augustus, maar de prijzen stabiliseerden die maand op een "weliswaar hoog niveau", wat de VN-organisatie begin september deed besluiten dat er nog "geen bewijs voor een voedselcrisis" was.

 

Rond dezelfde tijd waarschuwde het rapport "Extreme Weather, Extreme Price" (opgesteld door het Institute of Development Studies in opdracht van Oxfam) echter wel voor wereldwijde stijgingen van de voedselprijzen. De auteurs van die studie waarschuwen zelfs dat de gevolgen van de klimaatverandering op de voedselprijzen onderschat worden.

 

Het rapport schets een weinig optimistisch scenario voor 2030: zelfs bij een voorzichtige schatting kan bij een nieuwe Amerikaanse droogte in 2030 de maïsprijs met 140% stijgen, stellen de auteurs. Bij een grootschalige droogte in India of overstromingen in Zuidoost-Azië kan de internationale rijstprijs met 22% stijgen. Lokaal kan er tot 43% bijkomen. Door droogtes en overstromingen in zuidelijk Afrika kunnen de prijzen van gewassen als maïs en sorghum verdubbelen, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top