Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen | RetailDetail

Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen

Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen

Voedingsgroep Ter Beke zag de voorbije zes maanden zijn winst serieus achteruitboeren. De stijgende grondstofprijzen en marketinguitgaven voor het huismerk Come a Casa en het nieuwe merk Oligusto zitten daar voor veel tussen.

Bijna 5% omzetstijging

Ter Beke zag zijn omzet het voorbije halfjaar met 9,7 miljoen euro (+4,9%) groeien tot 208 miljoen euro. Daarmee is het goede nieuws wel ongeveer opgebruikt: zo zakte de nettowinst liefst 30,9% tot 3,1 miljoen euro. Tijdens de eerste zes maanden van 2011 bedroeg de nettowinst nog 4,5 miljoen euro.

 

De stopzetting van de industriële activiteiten in het Franse Alby-sur-Chéran in de Haute-Savoie, waar Ter Beke kant-en-klare maaltijden voor de Franse retailmarkt bereidde, heeft de halfjaarcijfers wel opgezadeld met eenmalige ontslag- en herstructureringskosten van 1,3 milljoen euro.

 

In de divisie "Vleeswaren" steeg de omzet met 7,1 miljoen euro (+5,3%) dankzij hogere prijzen: het volume bleef immers stabiel. Tegelijk ziet de divisie haar winst dalen omdat consumenten sneller naar goedkopere producten grijpen (met lagere winstmarges). In de tak "Bereide gerechten" meldt de groep dan weer een sterke omzet- en volumestijging in lasagne en een hoger marktaandeel voor Come a Casa.

 

Dan toch geen groei?

De directie van Ter Beke kijkt intussen met een bang hartje naar de tweede jaarhelft. Bij de presentatie van de kwartaalresultaten in mei had de groep er nog alle vertrouwen in dit jaar te zullen groeien, maar nu klinkt het veel minder optimistisch: "Binnen het huidige economische klimaat worden we geconfronteerd met onverwachte bijkomende stijgingen van grondstofprijzen, waardoor we vandaag geen uitspraak kunnen doen over de eerder vooropgestelde resultaatsverwachting."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.