Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen | RetailDetail

Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen

Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen

Voedingsgroep Ter Beke zag de voorbije zes maanden zijn winst serieus achteruitboeren. De stijgende grondstofprijzen en marketinguitgaven voor het huismerk Come a Casa en het nieuwe merk Oligusto zitten daar voor veel tussen.

Bijna 5% omzetstijging

Ter Beke zag zijn omzet het voorbije halfjaar met 9,7 miljoen euro (+4,9%) groeien tot 208 miljoen euro. Daarmee is het goede nieuws wel ongeveer opgebruikt: zo zakte de nettowinst liefst 30,9% tot 3,1 miljoen euro. Tijdens de eerste zes maanden van 2011 bedroeg de nettowinst nog 4,5 miljoen euro.

 

De stopzetting van de industriële activiteiten in het Franse Alby-sur-Chéran in de Haute-Savoie, waar Ter Beke kant-en-klare maaltijden voor de Franse retailmarkt bereidde, heeft de halfjaarcijfers wel opgezadeld met eenmalige ontslag- en herstructureringskosten van 1,3 milljoen euro.

 

In de divisie "Vleeswaren" steeg de omzet met 7,1 miljoen euro (+5,3%) dankzij hogere prijzen: het volume bleef immers stabiel. Tegelijk ziet de divisie haar winst dalen omdat consumenten sneller naar goedkopere producten grijpen (met lagere winstmarges). In de tak "Bereide gerechten" meldt de groep dan weer een sterke omzet- en volumestijging in lasagne en een hoger marktaandeel voor Come a Casa.

 

Dan toch geen groei?

De directie van Ter Beke kijkt intussen met een bang hartje naar de tweede jaarhelft. Bij de presentatie van de kwartaalresultaten in mei had de groep er nog alle vertrouwen in dit jaar te zullen groeien, maar nu klinkt het veel minder optimistisch: "Binnen het huidige economische klimaat worden we geconfronteerd met onverwachte bijkomende stijgingen van grondstofprijzen, waardoor we vandaag geen uitspraak kunnen doen over de eerder vooropgestelde resultaatsverwachting."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.