Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen

Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen

Voedingsgroep Ter Beke zag de voorbije zes maanden zijn winst serieus achteruitboeren. De stijgende grondstofprijzen en marketinguitgaven voor het huismerk Come a Casa en het nieuwe merk Oligusto zitten daar voor veel tussen.

Bijna 5% omzetstijging

Ter Beke zag zijn omzet het voorbije halfjaar met 9,7 miljoen euro (+4,9%) groeien tot 208 miljoen euro. Daarmee is het goede nieuws wel ongeveer opgebruikt: zo zakte de nettowinst liefst 30,9% tot 3,1 miljoen euro. Tijdens de eerste zes maanden van 2011 bedroeg de nettowinst nog 4,5 miljoen euro.

 

De stopzetting van de industriële activiteiten in het Franse Alby-sur-Chéran in de Haute-Savoie, waar Ter Beke kant-en-klare maaltijden voor de Franse retailmarkt bereidde, heeft de halfjaarcijfers wel opgezadeld met eenmalige ontslag- en herstructureringskosten van 1,3 milljoen euro.

 

In de divisie "Vleeswaren" steeg de omzet met 7,1 miljoen euro (+5,3%) dankzij hogere prijzen: het volume bleef immers stabiel. Tegelijk ziet de divisie haar winst dalen omdat consumenten sneller naar goedkopere producten grijpen (met lagere winstmarges). In de tak "Bereide gerechten" meldt de groep dan weer een sterke omzet- en volumestijging in lasagne en een hoger marktaandeel voor Come a Casa.

 

Dan toch geen groei?

De directie van Ter Beke kijkt intussen met een bang hartje naar de tweede jaarhelft. Bij de presentatie van de kwartaalresultaten in mei had de groep er nog alle vertrouwen in dit jaar te zullen groeien, maar nu klinkt het veel minder optimistisch: "Binnen het huidige economische klimaat worden we geconfronteerd met onverwachte bijkomende stijgingen van grondstofprijzen, waardoor we vandaag geen uitspraak kunnen doen over de eerder vooropgestelde resultaatsverwachting."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top