Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen

Voedingsgroep Ter Beke ziet nettowinst met 30% dalen

Voedingsgroep Ter Beke zag de voorbije zes maanden zijn winst serieus achteruitboeren. De stijgende grondstofprijzen en marketinguitgaven voor het huismerk Come a Casa en het nieuwe merk Oligusto zitten daar voor veel tussen.

Bijna 5% omzetstijging

Ter Beke zag zijn omzet het voorbije halfjaar met 9,7 miljoen euro (+4,9%) groeien tot 208 miljoen euro. Daarmee is het goede nieuws wel ongeveer opgebruikt: zo zakte de nettowinst liefst 30,9% tot 3,1 miljoen euro. Tijdens de eerste zes maanden van 2011 bedroeg de nettowinst nog 4,5 miljoen euro.

 

De stopzetting van de industriële activiteiten in het Franse Alby-sur-Chéran in de Haute-Savoie, waar Ter Beke kant-en-klare maaltijden voor de Franse retailmarkt bereidde, heeft de halfjaarcijfers wel opgezadeld met eenmalige ontslag- en herstructureringskosten van 1,3 milljoen euro.

 

In de divisie "Vleeswaren" steeg de omzet met 7,1 miljoen euro (+5,3%) dankzij hogere prijzen: het volume bleef immers stabiel. Tegelijk ziet de divisie haar winst dalen omdat consumenten sneller naar goedkopere producten grijpen (met lagere winstmarges). In de tak "Bereide gerechten" meldt de groep dan weer een sterke omzet- en volumestijging in lasagne en een hoger marktaandeel voor Come a Casa.

 

Dan toch geen groei?

De directie van Ter Beke kijkt intussen met een bang hartje naar de tweede jaarhelft. Bij de presentatie van de kwartaalresultaten in mei had de groep er nog alle vertrouwen in dit jaar te zullen groeien, maar nu klinkt het veel minder optimistisch: "Binnen het huidige economische klimaat worden we geconfronteerd met onverwachte bijkomende stijgingen van grondstofprijzen, waardoor we vandaag geen uitspraak kunnen doen over de eerder vooropgestelde resultaatsverwachting."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6 procent gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6 procent gedaald. Dat blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Daarnaast is het aantal drankenhandels met personeel wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Back to top