Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

De Belgische sauzenproducenten willen minder vette mayonaise op de markt brengen, omdat dat beter is voor de gezondheid én de eerlijke concurrentie... maar een stokoud Koninklijk Besluit gooit vooralsnog roet in het eten.

Buitenlandse "dressing" verkocht als mayonaise

Het KB in kwestie, dat al dateert van 60 jaar geleden, stelt dat 'mayonaise' minstens 80% procent vetstof en 7,5% eigeel moet bevatten. Toch is er in ons land bijvoorbeeld Spaanse mayonaise te koop die amper 65% vet bevat: een argument dat kan tellen in tijden waarin consumenten almaar meer op hun gezondheid letten.

 

"Die situatie is niet langer houdbaar", zegt Nicholas Courant, woordvoerder van de federatie van de voedingsindustrie Fevia. "Onze producenten lijden onder discriminatie. Buitenlandse collega's mogen immers wel mayonaise op de markt brengen die minder vet is. Zo kunnen zij tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar sauzen met minder calorieën. Willen Belgische sauzenmakers een soortgelijke mayonaise verkopen, dan moeten ze die als dressing brengen."

 

Aangezien de voedingsfederatie werkt aan een nieuw pact om het aantal vetten en suikers in voeding te verminderen, vraagt Fevia dat de federale overheid het wetgevende kader aanpast. Bevoegd minister Kris Peeters (CD&V) heeft daar al vast oren naar en wil alle partijen nu "na een jarenlange discussie" rond de tafel brengen om een definitief voorstel uit te werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top