Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

De Belgische sauzenproducenten willen minder vette mayonaise op de markt brengen, omdat dat beter is voor de gezondheid én de eerlijke concurrentie... maar een stokoud Koninklijk Besluit gooit vooralsnog roet in het eten.

Buitenlandse "dressing" verkocht als mayonaise

Het KB in kwestie, dat al dateert van 60 jaar geleden, stelt dat 'mayonaise' minstens 80% procent vetstof en 7,5% eigeel moet bevatten. Toch is er in ons land bijvoorbeeld Spaanse mayonaise te koop die amper 65% vet bevat: een argument dat kan tellen in tijden waarin consumenten almaar meer op hun gezondheid letten.

 

"Die situatie is niet langer houdbaar", zegt Nicholas Courant, woordvoerder van de federatie van de voedingsindustrie Fevia. "Onze producenten lijden onder discriminatie. Buitenlandse collega's mogen immers wel mayonaise op de markt brengen die minder vet is. Zo kunnen zij tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar sauzen met minder calorieën. Willen Belgische sauzenmakers een soortgelijke mayonaise verkopen, dan moeten ze die als dressing brengen."

 

Aangezien de voedingsfederatie werkt aan een nieuw pact om het aantal vetten en suikers in voeding te verminderen, vraagt Fevia dat de federale overheid het wetgevende kader aanpast. Bevoegd minister Kris Peeters (CD&V) heeft daar al vast oren naar en wil alle partijen nu "na een jarenlange discussie" rond de tafel brengen om een definitief voorstel uit te werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top