Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

De Belgische sauzenproducenten willen minder vette mayonaise op de markt brengen, omdat dat beter is voor de gezondheid én de eerlijke concurrentie... maar een stokoud Koninklijk Besluit gooit vooralsnog roet in het eten.

Buitenlandse "dressing" verkocht als mayonaise

Het KB in kwestie, dat al dateert van 60 jaar geleden, stelt dat 'mayonaise' minstens 80% procent vetstof en 7,5% eigeel moet bevatten. Toch is er in ons land bijvoorbeeld Spaanse mayonaise te koop die amper 65% vet bevat: een argument dat kan tellen in tijden waarin consumenten almaar meer op hun gezondheid letten.

 

"Die situatie is niet langer houdbaar", zegt Nicholas Courant, woordvoerder van de federatie van de voedingsindustrie Fevia. "Onze producenten lijden onder discriminatie. Buitenlandse collega's mogen immers wel mayonaise op de markt brengen die minder vet is. Zo kunnen zij tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar sauzen met minder calorieën. Willen Belgische sauzenmakers een soortgelijke mayonaise verkopen, dan moeten ze die als dressing brengen."

 

Aangezien de voedingsfederatie werkt aan een nieuw pact om het aantal vetten en suikers in voeding te verminderen, vraagt Fevia dat de federale overheid het wetgevende kader aanpast. Bevoegd minister Kris Peeters (CD&V) heeft daar al vast oren naar en wil alle partijen nu "na een jarenlange discussie" rond de tafel brengen om een definitief voorstel uit te werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top