Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet) | RetailDetail

Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

De Belgische sauzenproducenten willen minder vette mayonaise op de markt brengen, omdat dat beter is voor de gezondheid én de eerlijke concurrentie... maar een stokoud Koninklijk Besluit gooit vooralsnog roet in het eten.

Buitenlandse "dressing" verkocht als mayonaise

Het KB in kwestie, dat al dateert van 60 jaar geleden, stelt dat 'mayonaise' minstens 80% procent vetstof en 7,5% eigeel moet bevatten. Toch is er in ons land bijvoorbeeld Spaanse mayonaise te koop die amper 65% vet bevat: een argument dat kan tellen in tijden waarin consumenten almaar meer op hun gezondheid letten.

 

"Die situatie is niet langer houdbaar", zegt Nicholas Courant, woordvoerder van de federatie van de voedingsindustrie Fevia. "Onze producenten lijden onder discriminatie. Buitenlandse collega's mogen immers wel mayonaise op de markt brengen die minder vet is. Zo kunnen zij tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar sauzen met minder calorieën. Willen Belgische sauzenmakers een soortgelijke mayonaise verkopen, dan moeten ze die als dressing brengen."

 

Aangezien de voedingsfederatie werkt aan een nieuw pact om het aantal vetten en suikers in voeding te verminderen, vraagt Fevia dat de federale overheid het wetgevende kader aanpast. Bevoegd minister Kris Peeters (CD&V) heeft daar al vast oren naar en wil alle partijen nu "na een jarenlange discussie" rond de tafel brengen om een definitief voorstel uit te werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.