Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet) | RetailDetail

Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

Voedingsindustrie wil minder vette mayonaise (maar mag niet)

De Belgische sauzenproducenten willen minder vette mayonaise op de markt brengen, omdat dat beter is voor de gezondheid én de eerlijke concurrentie... maar een stokoud Koninklijk Besluit gooit vooralsnog roet in het eten.

Buitenlandse "dressing" verkocht als mayonaise

Het KB in kwestie, dat al dateert van 60 jaar geleden, stelt dat 'mayonaise' minstens 80% procent vetstof en 7,5% eigeel moet bevatten. Toch is er in ons land bijvoorbeeld Spaanse mayonaise te koop die amper 65% vet bevat: een argument dat kan tellen in tijden waarin consumenten almaar meer op hun gezondheid letten.

 

"Die situatie is niet langer houdbaar", zegt Nicholas Courant, woordvoerder van de federatie van de voedingsindustrie Fevia. "Onze producenten lijden onder discriminatie. Buitenlandse collega's mogen immers wel mayonaise op de markt brengen die minder vet is. Zo kunnen zij tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar sauzen met minder calorieën. Willen Belgische sauzenmakers een soortgelijke mayonaise verkopen, dan moeten ze die als dressing brengen."

 

Aangezien de voedingsfederatie werkt aan een nieuw pact om het aantal vetten en suikers in voeding te verminderen, vraagt Fevia dat de federale overheid het wetgevende kader aanpast. Bevoegd minister Kris Peeters (CD&V) heeft daar al vast oren naar en wil alle partijen nu "na een jarenlange discussie" rond de tafel brengen om een definitief voorstel uit te werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.