RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voedingsproducenten “verleiden” kinderen via online games

icon
Food13 januari, 2015

“Gevaarlijker” dan tv-reclame

De tijger van Kellogg’s die de kindjes baseball leert spelen, Nestlé dat hen Angry Birds in een ontbijtkom laat mikken of Paula de Koe (van Dr. Oetker) die hen rondleidt op haar gekke boerderij. Het lijken onschuldige online spelletjes, maar ze zijn “gevaarlijker dan tv-reclame”. Tot dat besluit komen Australische en Nieuw-Zeelandse onderzoekers.

 

De onderzoekers lieten 477 kinderen tussen 5 en 8 jaar oud het spelletje Froot Loops (foto) spelen, waarbij cornflakes méér punten opleveren dan een stuk fruit. En wat bleek? Na afloop koos 65% van de kinderen de Froot Loops als favoriete ontbijt. Bij kinderen die het spelletje niet speelden, was dat maar 35%. In Mexico werd eerder al een vergelijkbaar onderzoek gedaan, toen met koekjes van Oreo: ook dan koos 65% van de kinderen die dit spel speelden, vervolgens een Oreo-koekje uit een heel assortiment snacks.

 

“Het werkt beter dan televisiereclames“, zegt Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam: “Die zijn na 20 seconden voorbij, op internet wordt een kind veel langer vastgehouden.”

 

Kritische stemmen vanuit gezondheidshoek

In gezondheidskringen gaan dan ook steeds meer stemmen op om paal en perk te spellen tegen deze “verborgen verleiders”. Jaap Seidell: “Het is voor producenten van ongezond voedsel nog goedkoper ook. Gesponsorde spelletjes, aanbiedingen via sociale media, het komt allemaal voorbij.”

 

Ook onderzoeker Tim Smits van de KU Leuven denkt er zo over: “Het is een standaard effect. Kinderen associëren plezier met ¬Kellogg’s en hebben dus meer zin in ontbijtgranen. Toen een collega van mij kinderen een interview toonde met een voetballer die het gezicht was van een chips merk, had iedereen daarna ook meer zin in chips”, klinkt het in Het Nieuwsblad. “Omdat ouders op dergelijke vormen van reclame weinig impact hebben, is het vooral aan de overheid om strenge regels op te leggen”, aldus nog Smits.

 

In de Europese Unie heeft 59% van de kinderen tussen 9 en 16 jaar een account op een sociaal netwerk. Juist die leeftijdscategorie blijkt extra gevoelig voor reclame via sociale media. Wat hun vrienden leuk of lekker vinden, moeten ze ook hebben. Bovendien zijn ze nog niet goed in staat om onderscheid te maken tussen reclame en realiteit: op televisie is die grens duidelijk zenders zijn verplicht met reclameblokken te werken maar op het internet, en al zeker in games, is die grens veel vager, zo waarschuwen de onderzoekers.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN