RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voedingswinkels goed voor 3,4 miljoen m² winkelruimte in ons land

icon
Food6 juni, 2012

Superettes in opmars in grote(re) steden

Tussen 2005 en 2010 is het aantal superettes in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met liefst 47% toegenomen (van 90 naar 132), terwijl hun aantal in Vlaanderen en Wallonië blijft afnemen (respectievelijk -8% en -3%), zo stelt de statistische dienst van de federale overheid in haar nieuwste studie over de voedingssector in zelfbediening.

 

Toch is dit geen Brussels maar eerder een (groot)stedelijk fenomeen, blijkt uit de detailanalyse. Sinds enkele jaren neemt het aantal superettes in de meeste Belgische grote steden namelijk opnieuw toe. Zij lijken daar steeds meer de plaats in te nemen van de traditionele buurtwinkels: tussen 2005 en 2010 steeg het aantal superettes in Antwerpen van 38 naar 51, in Gent van 23 naar 31, in Luik van 19 naar 24, in Charleroi van 11 naar 14 en in Namen van 12 naar 16.

 

Vooral tweeverdieners onder tijdsdruk spreiden hun aankopen over meerdere keren per week, voor en na de kantooruren en in winkels dicht bij hun woning of bedrijf. Daar spelen de moderne buurtwinkels in zelfbediening – veelal franchisezaken in samenwerking met de grote ketens – prima op in, aldus nog de FOD Economie.

 

10% minder winkeloppervlakte in Brussel, 10 % méér in de rest van het land

Het aantal super- en hypermarkten in het Waalse en Vlaamse Gewest is tussen 2005 en 2010 wel toegenomen. Eind 2010 telde Vlaanderen 1.508 supermarkten, goed voor 1.425.375 m² verkoopoppervlakte, en 48 hypermarkten, goed voor een slordige 295.500 m². In Wallonië waren er 896 supermarkten (898.950 m²) en 36 hypermarkten (282.775 m²), terwijl de Brusselaars het moesten stellen met 144 supermarkten en 8 hypermarkten.

 

De gemiddelde oppervlakte van alle voedingswinkels samen nam zowel in Vlaanderen als in Wallonië met iets meer dan 10% toe in die periode, terwijl de gemiddelde oppervlakte in het Brusselse Gewest met iets meer dan 10% afnam. Om u een idee te geven: de 267.605 m² winkeloppervlakte die er alleen al in Vlaanderen de voorbije vijf jaar bijkwam, komt overeen met 53 voetbalvelden extra.

 

Nog goed om te weten: de provincie Antwerpen telt met 593 superettes, super- en hypermarkten de meeste voedingszaken in zelfbediening, gevolgd door Oost-Vlaanderen (503) en West-Vlaanderen (467). De provincie Luxemburg is de hekkensluiter met 118 van dergelijke winkels.

 

Goed en slecht nieuws

De toename van het aantal winkels mag dan al goed nieuws zijn voor de consument, voor de sector zelf heeft de medaille ook een keerzijde. Als de totale winkeloppervlakte sneller stijgt dan de omzet, gaat het bergaf met de rendabiliteit. 

 

“Het klopt dat de rendabiliteit nu minder hoog is dan tien jaar geleden”, bevestigt Luc Ardies van Unizo in De Standaard. De nettowinst bedraagt gemiddeld hooguit 2 tot 2,5 procent van de omzet. Volgens Peter Vandenberghe van handelsfederatie Comeos is zelfs dat cijfer nog te hoog gegrepen: “Op een winkelkar met 50 euro aan producten verdient een winkelier vaak niet meer dan 75 cent”, stelt hij, wat snel gerekend neerkomt op een rendabiliteit van nauwelijks 1,5 procent.

 

Toch zien ze de toestand bij Comeos niet zo negatief in: de toename van de winkeloppervlakte “bewijst dat de Belgische winkeliers tegemoetkomen aan de behoeften van de klant. De concurrentie werkt goed. De Belg staat bekend als iemand die zich niet beperkt tot één enkele winkelketen, en dat merk je. Het Belgische winkellandschap is gezonder dan dat in Nederland, waar de prijzen weliswaar lager liggen, maar de grote ketens de kleintjes wegconcurreren.”
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    PepsiCo zet het mes in de kosten

    Onder druk van zijn activistische aandeelhouder Elliott Investment Management, gaat PepsiCo fors kosten besparen, consumentenprijzen verlagen en het assortiment gezonder maken.

  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaat onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België.

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN