Voor het eerst meer stoppers dan starters in de horeca

Voor het eerst meer stoppers dan starters in de horeca

Tijdens de eerste helft van 2015 zijn er voor de allereerste keer ooit meer horecazaken gestopt dan dat er nieuwe bijkwamen. Voor de overblijvers kan dat wel eens goed nieuws zijn, nu de consument weer meer begint uit te geven.

Netto 223 horecazaken minder

Van januari tot en met juni van dit jaar werd in België een krimp genoteerd van 223 horecazaken. Vorig jaar boekte de sector in dezelfde periode nog een groei van bijna 600 economische entiteiten. Een historische trendbreuk, zo klonk het eerder vandaag op het Nationaal Foodservice Congres in Gent, waar bedrijfsinformatiespecialist Graydon de resultaten van zijn Brancheonderzoek 2015 voorstelde.

 

Eric Van den Broele van Graydon ziet twee belangrijke oorzaken: "Ongetwijfeld is de invoering van de witte kassa een van de belangrijke verklaringen voor het hoge aantal stopzettingen in de horeca. Daarnaast wordt de sector geconfronteerd met een aantal maatschappelijke trends, die ook impact hebben op andere sectoren. Zo zien we dat consumenten in toenemende mate maaltijden bestellen via het internet."

 

12,6 miljard euro omzet dit jaar

Zo bekeken kan de invoering van de witte kassa dus een opportuniteit zijn voor de overblijvers. "Doordat de markt iets kleiner wordt, kan het rendement per ondernemer weer gaan toenemen", voorspelt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, het kennisnetwerk voor de Belgische foodservicebranche.

 

Een trend die nog wordt aangezwengeld door de consument, aldus nog Laurijssen: "Uit onze Foodservice-barometer blijkt immers dat de totale besteding door Belgische consumenten in horeca dit jaar zal uitkomen op 12,6 miljard euro. Dit is een toename met 1,1% ten opzichte van 2014."

 

Dat is volgens Foodservice Alliance overigens niet het enige positieve signaal. Uit de barometer blijkt ook dat restaurants en brasserieën, die erin slagen om te innoveren, het vandaag best wel goed doen. "Het aantal bezoeken neemt er in 2015 met 3.3% toe. Ook de quickservicerestaurants doen het over het algemeen terug goed. Frituren, broodjeszaken en buitenlandse fastfoodzaken laten een toename van bezoeken optekenen van 1.6%."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top