Voor het eerst meer stoppers dan starters in de horeca | RetailDetail

Voor het eerst meer stoppers dan starters in de horeca

Voor het eerst meer stoppers dan starters in de horeca

Tijdens de eerste helft van 2015 zijn er voor de allereerste keer ooit meer horecazaken gestopt dan dat er nieuwe bijkwamen. Voor de overblijvers kan dat wel eens goed nieuws zijn, nu de consument weer meer begint uit te geven.

Netto 223 horecazaken minder

Van januari tot en met juni van dit jaar werd in België een krimp genoteerd van 223 horecazaken. Vorig jaar boekte de sector in dezelfde periode nog een groei van bijna 600 economische entiteiten. Een historische trendbreuk, zo klonk het eerder vandaag op het Nationaal Foodservice Congres in Gent, waar bedrijfsinformatiespecialist Graydon de resultaten van zijn Brancheonderzoek 2015 voorstelde.

 

Eric Van den Broele van Graydon ziet twee belangrijke oorzaken: "Ongetwijfeld is de invoering van de witte kassa een van de belangrijke verklaringen voor het hoge aantal stopzettingen in de horeca. Daarnaast wordt de sector geconfronteerd met een aantal maatschappelijke trends, die ook impact hebben op andere sectoren. Zo zien we dat consumenten in toenemende mate maaltijden bestellen via het internet."

 

12,6 miljard euro omzet dit jaar

Zo bekeken kan de invoering van de witte kassa dus een opportuniteit zijn voor de overblijvers. "Doordat de markt iets kleiner wordt, kan het rendement per ondernemer weer gaan toenemen", voorspelt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, het kennisnetwerk voor de Belgische foodservicebranche.

 

Een trend die nog wordt aangezwengeld door de consument, aldus nog Laurijssen: "Uit onze Foodservice-barometer blijkt immers dat de totale besteding door Belgische consumenten in horeca dit jaar zal uitkomen op 12,6 miljard euro. Dit is een toename met 1,1% ten opzichte van 2014."

 

Dat is volgens Foodservice Alliance overigens niet het enige positieve signaal. Uit de barometer blijkt ook dat restaurants en brasserieën, die erin slagen om te innoveren, het vandaag best wel goed doen. "Het aantal bezoeken neemt er in 2015 met 3.3% toe. Ook de quickservicerestaurants doen het over het algemeen terug goed. Frituren, broodjeszaken en buitenlandse fastfoodzaken laten een toename van bezoeken optekenen van 1.6%."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".