Waalse wijnsector mikt op jaarlijkse productie van 1 miljoen flessen | RetailDetail

Waalse wijnsector mikt op jaarlijkse productie van 1 miljoen flessen

Waalse wijnsector mikt op jaarlijkse productie van 1 miljoen flessen

Ook al kunnen de Waalse wijnboeren niet op tegen de collega's uit Frankrijk, de grootste wijnproducenten ter wereld, toch hebben ze een mooie toekomstdroom: ze willen immers 1 miljoen flessen per jaar produceren.

2015 is goed wijnjaar

In 2004 produceerden de Waalse wijnboeren gezamenlijk nog 520.000 flessen, waarvan 112.183 streekgebonden waren. Daarbij ging het om "vin de pays des Jarins de Wallonie", van de oevers van de Samber en Maas, kwalitatieve schuimwijn en crémant uit Wallonië.

 

"2015 zal een goed wijnjaar (een 'bon cru') zijn op vlak van groei, want we zullen 1 miljoen flessen halen binnen 3 jaar tijd", zegt Pierre Rion, hoofd van het AVW (association des vignerons de Wallonie, ofte de vereniging voor Waalse wijnboeren). "De bijdrage die de wijnbouw levert aan de Waalse economie is bescheiden te noemen, maar we zullen binnen de drie jaar aan 1 miljoen flessen zitten. 2015 is daarbij een mooi groeijaar, met nieuwe wijnproducenten zoals Château de Bioul en Vin de Liège."

 

Het aandeel aan streekgebonden wijnen is wel 37,34 % gezakt ten opzichte van 2013: 539.043 flessen werden in Wallonië geproduceerd in 2013 op 42 hectaren, waarvan er 360.000 flessen niet streekgebonden waren. "Deze daling is te wijten aan onvoorziene omstandigheden, want vorig jaar hebben we veel problemen meegemaakt. Zo hebben we in Mellement, in Waals-Brabant, zowat 25 % van de productie moeten weggooien", legt Pierre Rion uit. De niet-streekgebonden wijnen vertegenwoordigen een aanzienlijk aandeel van de wijnproductie, zowel qua oppervlakte als qua aantal wijnboeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top