Waalse wijnsector mikt op jaarlijkse productie van 1 miljoen flessen

Waalse wijnsector mikt op jaarlijkse productie van 1 miljoen flessen

Ook al kunnen de Waalse wijnboeren niet op tegen de collega's uit Frankrijk, de grootste wijnproducenten ter wereld, toch hebben ze een mooie toekomstdroom: ze willen immers 1 miljoen flessen per jaar produceren.

2015 is goed wijnjaar

In 2004 produceerden de Waalse wijnboeren gezamenlijk nog 520.000 flessen, waarvan 112.183 streekgebonden waren. Daarbij ging het om "vin de pays des Jarins de Wallonie", van de oevers van de Samber en Maas, kwalitatieve schuimwijn en crémant uit Wallonië.

 

"2015 zal een goed wijnjaar (een 'bon cru') zijn op vlak van groei, want we zullen 1 miljoen flessen halen binnen 3 jaar tijd", zegt Pierre Rion, hoofd van het AVW (association des vignerons de Wallonie, ofte de vereniging voor Waalse wijnboeren). "De bijdrage die de wijnbouw levert aan de Waalse economie is bescheiden te noemen, maar we zullen binnen de drie jaar aan 1 miljoen flessen zitten. 2015 is daarbij een mooi groeijaar, met nieuwe wijnproducenten zoals Château de Bioul en Vin de Liège."

 

Het aandeel aan streekgebonden wijnen is wel 37,34 % gezakt ten opzichte van 2013: 539.043 flessen werden in Wallonië geproduceerd in 2013 op 42 hectaren, waarvan er 360.000 flessen niet streekgebonden waren. "Deze daling is te wijten aan onvoorziene omstandigheden, want vorig jaar hebben we veel problemen meegemaakt. Zo hebben we in Mellement, in Waals-Brabant, zowat 25 % van de productie moeten weggooien", legt Pierre Rion uit. De niet-streekgebonden wijnen vertegenwoordigen een aanzienlijk aandeel van de wijnproductie, zowel qua oppervlakte als qua aantal wijnboeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top