Waalse wijnsector mikt op jaarlijkse productie van 1 miljoen flessen

Waalse wijnsector mikt op jaarlijkse productie van 1 miljoen flessen

Ook al kunnen de Waalse wijnboeren niet op tegen de collega's uit Frankrijk, de grootste wijnproducenten ter wereld, toch hebben ze een mooie toekomstdroom: ze willen immers 1 miljoen flessen per jaar produceren.

2015 is goed wijnjaar

In 2004 produceerden de Waalse wijnboeren gezamenlijk nog 520.000 flessen, waarvan 112.183 streekgebonden waren. Daarbij ging het om "vin de pays des Jarins de Wallonie", van de oevers van de Samber en Maas, kwalitatieve schuimwijn en crémant uit Wallonië.

 

"2015 zal een goed wijnjaar (een 'bon cru') zijn op vlak van groei, want we zullen 1 miljoen flessen halen binnen 3 jaar tijd", zegt Pierre Rion, hoofd van het AVW (association des vignerons de Wallonie, ofte de vereniging voor Waalse wijnboeren). "De bijdrage die de wijnbouw levert aan de Waalse economie is bescheiden te noemen, maar we zullen binnen de drie jaar aan 1 miljoen flessen zitten. 2015 is daarbij een mooi groeijaar, met nieuwe wijnproducenten zoals Château de Bioul en Vin de Liège."

 

Het aandeel aan streekgebonden wijnen is wel 37,34 % gezakt ten opzichte van 2013: 539.043 flessen werden in Wallonië geproduceerd in 2013 op 42 hectaren, waarvan er 360.000 flessen niet streekgebonden waren. "Deze daling is te wijten aan onvoorziene omstandigheden, want vorig jaar hebben we veel problemen meegemaakt. Zo hebben we in Mellement, in Waals-Brabant, zowat 25 % van de productie moeten weggooien", legt Pierre Rion uit. De niet-streekgebonden wijnen vertegenwoordigen een aanzienlijk aandeel van de wijnproductie, zowel qua oppervlakte als qua aantal wijnboeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top