Waarom Delhaize zijn laagsteprijzenclaims laat vallen

Waarom Delhaize zijn laagsteprijzenclaims laat vallen

Supermarktketen Delhaize stapt uit de race om de laagste prijzen en gaat weer vooral focussen op kwaliteit, zegt CEO Dirk Van den Berghe. Daarmee keert de keten dus terug naar zijn USP, ondanks de voortdurende crisis.

(Half) succesvolle piste toch verlaten

De stap is opmerkelijk, want de supermarktketen investeerde dit en vorig jaar tientallen miljoenen om zijn prijzen onder die van de discounters te krijgen – en vaak met succes, als we de prijsvergelijking van Test Aankoop mogen geloven.

 

Delhaize probeerde met acties als "Goedkoper dan bij Aldi" het marktaandeel uit te breiden, wat een logische strategie leek in crisistijd. Toch bleef bij veel mensen de perceptie dat Delhaize een dure keten was, terwijl niet alle trouwe Delhaize-klanten de nieuwe focus even geslaagd vonden.

 

Terug naar de "absolute obsessie"

Nu verandert de keten het geweer dus van schouder, hoewel de focus op kwaliteit, die CEO Van den Berghe nu weer aankondigt, nooit uit beeld verdwenen is. Zelfs vlak na de aankondiging van de laagsteprijzenpolitiek noemde de vorige CEO, Michel Eeckhout, kwaliteit immers "onze absolute obsessie" en gaf hij aan dat "wij nooit een toegeving doen op kwaliteit ter wille van de prijs. Nooit.".

 

De nieuwe topman draait de rollen van prijs en kwaliteit nu weer om: de eerste focus komt op kwaliteit te liggen, maar de prijszetting blijft uiteraard ook ontzettend belangrijk. Er is geen laagsteprijsclaim meer, maar we blijven erop letten dat we competitief zijn in producten die perfect vergelijkbaar zijn, heet het vandaag in De Tijd.

 

Daarmee bevestigt hij meteen zijn stelling dat kiezen tussen kwaliteit en prijs passé is en dat de succesvolste retailers een én/én-verhaal brengen. De eerste tekenen daarvan werden al meteen duidelijk in zijn eerste interview als CEO van Delhaize, dat hij deze zomer met deze site had.

 

Einde van de prijzenoorlog

Toch deze stap niet zo verrassend in tijden waarin zelfs hard discounters meer aandacht geven aan kwaliteitsmerken, zoals Aldi en Lidl langzaamaan proberen te doen. Ook de nummer drie van België, Carrefour, had eerder al gezegd dat "de goedkoopste zijn geen must is".

 

Zo blijft enkel Colruyt nog over als prijsbreker, tenzij Delhaize-zusje Red Market gauw echt nationale uitbreiding zal vinden. De prijzenoorlog tussen de Belgische supermarkten lijkt dan ook voorbij, nog voordat die in volle sterkte kon losbarsten.

 

Dat is jammer voor de consument, maar voor de retailers zelf is het een logische keuze. In Nederland, waar een jarenlange prijzenoorlog heel wat slachtoffers maakte, raakte gisteren bekend dat daardoor op tien jaar tijd bijna een kwart van de supermarkten de deuren moest sluiten. Helemààl slecht voor de consument is dit nieuws dus ook niet, in deze optiek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top