Waarom Delhaize zijn laagsteprijzenclaims laat vallen

Waarom Delhaize zijn laagsteprijzenclaims laat vallen

Supermarktketen Delhaize stapt uit de race om de laagste prijzen en gaat weer vooral focussen op kwaliteit, zegt CEO Dirk Van den Berghe. Daarmee keert de keten dus terug naar zijn USP, ondanks de voortdurende crisis.

(Half) succesvolle piste toch verlaten

De stap is opmerkelijk, want de supermarktketen investeerde dit en vorig jaar tientallen miljoenen om zijn prijzen onder die van de discounters te krijgen – en vaak met succes, als we de prijsvergelijking van Test Aankoop mogen geloven.

 

Delhaize probeerde met acties als "Goedkoper dan bij Aldi" het marktaandeel uit te breiden, wat een logische strategie leek in crisistijd. Toch bleef bij veel mensen de perceptie dat Delhaize een dure keten was, terwijl niet alle trouwe Delhaize-klanten de nieuwe focus even geslaagd vonden.

 

Terug naar de "absolute obsessie"

Nu verandert de keten het geweer dus van schouder, hoewel de focus op kwaliteit, die CEO Van den Berghe nu weer aankondigt, nooit uit beeld verdwenen is. Zelfs vlak na de aankondiging van de laagsteprijzenpolitiek noemde de vorige CEO, Michel Eeckhout, kwaliteit immers "onze absolute obsessie" en gaf hij aan dat "wij nooit een toegeving doen op kwaliteit ter wille van de prijs. Nooit.".

 

De nieuwe topman draait de rollen van prijs en kwaliteit nu weer om: de eerste focus komt op kwaliteit te liggen, maar de prijszetting blijft uiteraard ook ontzettend belangrijk. Er is geen laagsteprijsclaim meer, maar we blijven erop letten dat we competitief zijn in producten die perfect vergelijkbaar zijn, heet het vandaag in De Tijd.

 

Daarmee bevestigt hij meteen zijn stelling dat kiezen tussen kwaliteit en prijs passé is en dat de succesvolste retailers een én/én-verhaal brengen. De eerste tekenen daarvan werden al meteen duidelijk in zijn eerste interview als CEO van Delhaize, dat hij deze zomer met deze site had.

 

Einde van de prijzenoorlog

Toch deze stap niet zo verrassend in tijden waarin zelfs hard discounters meer aandacht geven aan kwaliteitsmerken, zoals Aldi en Lidl langzaamaan proberen te doen. Ook de nummer drie van België, Carrefour, had eerder al gezegd dat "de goedkoopste zijn geen must is".

 

Zo blijft enkel Colruyt nog over als prijsbreker, tenzij Delhaize-zusje Red Market gauw echt nationale uitbreiding zal vinden. De prijzenoorlog tussen de Belgische supermarkten lijkt dan ook voorbij, nog voordat die in volle sterkte kon losbarsten.

 

Dat is jammer voor de consument, maar voor de retailers zelf is het een logische keuze. In Nederland, waar een jarenlange prijzenoorlog heel wat slachtoffers maakte, raakte gisteren bekend dat daardoor op tien jaar tijd bijna een kwart van de supermarkten de deuren moest sluiten. Helemààl slecht voor de consument is dit nieuws dus ook niet, in deze optiek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top