Wal-Mart zet de stap naar Kenia

Wal-Mart zet de stap naar Kenia

Het Amerikaanse Wal-Mart heeft via zijn Zuid-Afrikaanse dochter Massmart een eerste vestiging van de keten Game geopend in Kenia. Kenia is, na Zuid-Afrika, de tweede grootste retailmarkt in Afrika en dus bijzonder interessant voor buitenlandse ketens.

Concurrentie met lokale ketens

De vestiging van Game opende vorige week zijn deuren in een nieuwe complex in de buurt van hoofdstad Nairobi. In het complex Garden City bevinden zich ook nog een winkelcentrum, appartementen en kantoorruimtes. Het volledige project moet in 2017 vervolledigd zijn en zal 250 miljoen dollar (225 miljoen euro) gekost hebben. Het is voor zestig procent in handen van het Britse private-equitybedrijf Actis.


Game heeft momenteel al 170 winkels in 11 Afrikaanse landen, maar zal in Kenia moeten strijden tegen enkele lokale ketens, zoals Tuskys, Naivas, Uchumi en Nakumatt. Nakumatt is te vinden in heel Oost-Afrika en heeft in Kenia al 39 filialen, waaronder ook eentje in het complex Garden City.


Game heeft als doel om minstens vier filialen te openen in Kenia, al zeggen analisten dat het meer winkels zal moeten openen om de concurrentie aan te gaan. Wal-Mart probeerde eerder al de Keniaanse keten Naivas over te nemen, maar die deal liep stuk op interne strubbelingen bij het Keniaans bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top