RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom supermarkten wél moeten inzetten op e-commerce

icon
Food4 augustus, 2016

E-commerce is een kleine niche in voeding, maar het potentieel is groot. Onlineklanten zijn namelijk ook betere offlineklanten: ze besteden meer in de winkel en ze zijn loyaler. Albert Heijn weet dat beter dan wie ook. 

 

Kansen online

Supermarkten weten heel wat redenen te bedenken om niet voluit te gaan met investeringen in e-commerce. Online vertegenwoordigt amper anderhalf procent van de voedingsomzet – als het al zoveel is – en niemand verdient er geld mee. De logistieke kosten zijn te hoog, te weinig klanten willen ervoor betalen. Shoppers willen voeding zien, ruiken, betasten. En met winkels op elke straathoek is de nood aan webshops klein.  

Dat mag allemaal kloppen, maar het loont de moeite om naar het bredere plaatje te kijken. Online is namelijk niet zomaar een apart of bijkomend verkoopkanaal. Het blijkt ook de verkoop in de fysieke winkels te kunnen versterken. 

 

Synergie tussen offline en online

Een studie van Kantar Worldpanel (“Accelerating the growth of e-commerce in FMCG”) wees al in 2014 op sterke synergie tussen offline en onlinekanalen. Concreet voorbeeld: offlineklanten van Tesco besteden 29% van hun jaarlijkse shoppingbudget bij Tesco. Maar klanten die offline én online shoppen bij Tesco, besteden wel 46% van hun budget bij deze retailer. 

En dat is niet louter het gevolg van hun bijkomende online bestedingen. Ook hun bestedingen in de fysieke winkel liggen gevoelig hoger dan die van pure offlineklanten. Gelijkaardige cijfers vond Kantar Worldpanel voor Asda en Sainsbury. Met andere woorden: wie erin slaagt om klanten online aan zich te binden, doet daar ook offline z’n voordeel mee. Zonder gevaar voor kannibalisering, bovendien. 

Recente cijfers van GfK wijzen op een gelijkaardige trend in Nederland, lezen we in Distrifood: Albert Heijn weet daar de klantentrouw te verhogen dankzij omnichannelshoppers, die 6,9% van het aantal klanten vertegenwoordigen en al ruim 15% van de omzet uitmaken. Het pure online aandeel bij Albert Heijn bedraagt al 3%, veel meer dan het sectorgemiddelde. De groei van Albert Heijn is in Nederland zelfs louter aan online toe te schrijven. 

 

Merkkopers

Omnichannelklanten zijn een natte droom voor supermarktketens, mag je concluderen. Ze besteden gevoelig meer, zowel in de winkel als online, én ze zijn loyaler. Die klanten wil je hebben en houden. Als retailer, maar ook als merk. Want onlinekopers zijn merkkopers, stelt Kantar Worldpanel in hetzelfde rapport. En 55% van de onlineklanten gebruikt steeds hetzelfde boodschappenlijstje, bij dezelfde retailer. Het is van levensbelang om als eerste op dat lijstje te komen.

Bij Albert Heijn weten ze blijkbaar hoe dat moet. Die knowhow steekt straks de grens over, naar Delhaize. Kan interessant worden… 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Kraft Heinz benoemt Kellanova-veteraan tot CEO na splitsing

    Steve Cahillane, de man die Kellanova afsplitste van Kellogg, wordt CEO van de wereldwijde sauzendivisie van voedingsgigant Kraft Heinz, die zich volgend jaar zal opsplitsen in twee onafhankelijke, beursgenoteerde entiteiten.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Carrefour opent (nog net) 100e Spaanse winkel van het jaar

    Carrefour Spanje heeft zijn honderdste winkelopening van 2025 gerealiseerd. Met een Carrefour Express aan de Calle General Perón in Madrid maakt de retailer zijn eerder aangekondigde ambitie waar: tegen het einde van het jaar honderd nieuwe vestigingen openen verspreid over heel Spanje.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN