Wijzigingen binnen bestuur Albert Heijn

Wijzigingen binnen bestuur Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn heeft enkele veranderingen doorgevoerd binnen de directie: Adriaan Thierry verlaat het bedrijf en een aantal andere directeurs hebben nieuwe verantwoordelijkheden gekregen.

Meerdere verschuivingen

Marit van Egmond wordt benoemd tot executive vice president merchandising & sourcing en wordt zo verantwoordelijk voor zowel vers als houdbaar binnen de directie. Daardoor vervalt de functie van Erik-Jan Mares, die tot nu directeur houdbaar was. Hij is al enkele weken aan de slag met de fusie tussen Ahold en Delhaize.

 

Saskia Egas Reparaz, die de leiding had over AH to go, is dan weer benoemd tot senior vice president marketing & format. Haar nieuwe functie overlapt met die van directeur omnichannel marketing & format, de functie van Adriaan Thierry. Die verlaat daardoor het bedrijf. De online activiteiten zijn dan weer losgekoppeld van marketing & format: Selma Postma zal zo voortaan als general manager van Albert Heijn online rechtstreeks aan Wouter Kolk rapporteren.

 

Stap weg van omnichannel?

Opvallend aan de structuurverandering is alvast die loskoppeling van online, wat op het eerste zicht een stap weg lijkt van de eerder verkondigde omnichannelstrategie van Albert Heijn. Desgevraagd reageert woordvoerder Els Van Dijk echter dat deze structuurverandering van de organisatie niets afdoet aan omnichannel: juist omwille van het belang van online en de ambitie die AH online heeft, zou Selma Postma direct aan CEO Wouter Kolk gaan rapporteren. Verder heeft Postma ook een functionele rapportagelijn naar Hanneke Faber, die in het Ahold-bestuur over online gaat.

 

Ahold creëert met andere woorden geen online silo, want er is volgens het bedrijf nog steeds sprake van een integrale samenwerking tussen online en marketing & format. Heel het management werkt vanuit de retailkalender, waarin de afspraken staan over wat Albert Heijn de komende maanden gaat doen. Daarbinnen vindt afstemming plaats, benadrukt Van Dijk. De vraag is natuurlijk of Albert Heijn met deze verschuivingen niet voorsorteert op het ineenschuiven van de organisatie met Delhaize...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top