Wijzigingen binnen bestuur Albert Heijn

Wijzigingen binnen bestuur Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn heeft enkele veranderingen doorgevoerd binnen de directie: Adriaan Thierry verlaat het bedrijf en een aantal andere directeurs hebben nieuwe verantwoordelijkheden gekregen.

Meerdere verschuivingen

Marit van Egmond wordt benoemd tot executive vice president merchandising & sourcing en wordt zo verantwoordelijk voor zowel vers als houdbaar binnen de directie. Daardoor vervalt de functie van Erik-Jan Mares, die tot nu directeur houdbaar was. Hij is al enkele weken aan de slag met de fusie tussen Ahold en Delhaize.

 

Saskia Egas Reparaz, die de leiding had over AH to go, is dan weer benoemd tot senior vice president marketing & format. Haar nieuwe functie overlapt met die van directeur omnichannel marketing & format, de functie van Adriaan Thierry. Die verlaat daardoor het bedrijf. De online activiteiten zijn dan weer losgekoppeld van marketing & format: Selma Postma zal zo voortaan als general manager van Albert Heijn online rechtstreeks aan Wouter Kolk rapporteren.

 

Stap weg van omnichannel?

Opvallend aan de structuurverandering is alvast die loskoppeling van online, wat op het eerste zicht een stap weg lijkt van de eerder verkondigde omnichannelstrategie van Albert Heijn. Desgevraagd reageert woordvoerder Els Van Dijk echter dat deze structuurverandering van de organisatie niets afdoet aan omnichannel: juist omwille van het belang van online en de ambitie die AH online heeft, zou Selma Postma direct aan CEO Wouter Kolk gaan rapporteren. Verder heeft Postma ook een functionele rapportagelijn naar Hanneke Faber, die in het Ahold-bestuur over online gaat.

 

Ahold creëert met andere woorden geen online silo, want er is volgens het bedrijf nog steeds sprake van een integrale samenwerking tussen online en marketing & format. Heel het management werkt vanuit de retailkalender, waarin de afspraken staan over wat Albert Heijn de komende maanden gaat doen. Daarbinnen vindt afstemming plaats, benadrukt Van Dijk. De vraag is natuurlijk of Albert Heijn met deze verschuivingen niet voorsorteert op het ineenschuiven van de organisatie met Delhaize...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top