Winstgroei volgt stijging omzet Colruyt niet

Winstgroei volgt stijging omzet Colruyt niet

De warenhuisgroep Colruyt heeft in de eerste helft van zijn boekjaar 2012/2013 een omzet geboekt van 4,067 miljard euro. Dat is 6,2% meer dan tijdens dezelfde periode van het boekjaar 2011/2012. De nettowinst ging er minder op vooruit. Zij steeg wegens de sterke concurrentie slechts met 1,2% tot 160,6 miljoen euro. Intussen heeft het bedrijf wel stevig aan marktaandeel gewonnen.

Flinke omzetstijgingen

Colruyt haalt driekwart van zijn omzet uit het retailsegment. Dat boekte het voorbije halfjaar – dat van begin april tot eind september liep – een verkoopcijfer van 3,068 miljard euro. Dat is 5,1% meer dan een jaar eerder.


Van die retailomzet werd 2,565 miljard euro bijeengewerkt door de 227 winkels die onder het enseigne van Colruyt zelf opereren. Dat is 5,4% meer dan in de eerste helft van het boekjaar 2011/2012. Volgens het management is die verhouding het gevolg van de politiek van lage prijzen, wat extra klanten naar de winkels lokt. Het marktaandeel is de voorbije periode immers met 0,73% gestegen tot 25,9%.


De 85 winkels van Okay en de 7 speciaalzaken van Bio-Planet kenden een nog grotere vooruitgang. Zij zagen hun verkopen met 10,4% aandikken tot 258,2 miljoen euro. De opening van bijkomende winkels en het aantrekken van nieuwe klanten gaven de omzet een boost.


Liefde Franse consument groeit

Ook de divisie foodretail Frankrijk realiseerde een omzetgroei van 19,2%, waardoor de wijzer er pas bleef staan op 107,6 miljoen euro. Volgens Colruyt weet nu ook de Franse consument de lage prijzen te waarderen. Al zijn de activiteiten door die prijsinvesteringen en nieuwe winkelopeningen vooralsnog verlieslatend. Colruyt telt nu reeds 61 retailwinkels bij onze zuiderburen.


Minder goed ging het bij de gespecialiseerde non-food detailhandels onder de logo’s van DreamLand en DreamBaby. Hun omzet bleef als gevolg van een slechte zomer en de crisis op 99,7 miljoen euro hangen. Dit jaar werden 2 nieuwe DreamLand winkels en 3 nieuwe DreamBaby winkels geopend, wat het totaal aantal verkooppunten op 48 brengt.


Groothandel & foodservice

De tweede pijler onder het Colruyt-concern is die van de groothandel & foodservice. Die zag zijn omzet het voorbije halfjaar 6,6% stijgen tot 688,9 miljoen euro en is daarmee goed voor 16,9% van de totale Colruyt-verkopen. Onder deze paraplu vallen de leveringen aan de aangesloten zelfstandigen en sinds begin dit jaar ook aan de eigen Spar- en Coccinelle-winkels. Op vergelijkbare basis zou de omzet maar met 2,1% zijn gestegen. Door concurrentiële prijzen weet deze winkelformule een verdere groei van de omzet per m² te realiseren, wat zich vertaalt in een beperkte toename van het marktaandeel.


In de Franse foodservice wist Colruyt-dochter Pro à Pro een belangrijk nationaal bevoorradingscontract met Sodexo in de wacht te slepen. Vanaf volgend boekjaar zal dit resulteren in een bijkomende omzet van ruim 120 miljoen euro op jaarbasis.


Overige activiteiten

De overige activiteiten verdapperden 13,1% tot 369,3 miljoen euro. Ze staan nu voor 9,1% van de totale omzet. Het gaat voornamelijk om de resultaten van de DATS 24-tankstations. Zij zagen hun omzet met 18,1% stijgen dankzij een combinatie van hogere volumes (+8,8%) en een hogere prijs per liter (+5,6%).


Niet evenredig vertaald in winst

De sterke commerciële prestaties worden evenwel niet volledig vertaald in een analoge winstevolutie. De brutowinst dikte slechts 3,4% aan. Door de sterke concurrentieslag in de retail daalde de brutowinstmarge van 25,2% vorig jaar tot 24,5% nu. Colruyt slaagt er niet in om de stijging van de aankoopprijzen onmiddellijk volledig door te rekenen aan de klant, iets wat zich zal doorzetten in de tweede jaarhelft.


Bovendien diende Colruyt meer belastingen te betalen. De effectieve belastingsvoet steeg van 29,6% naar 29,7%. Het concern verwacht trouwens een verdere stijging. Mochten de nieuwe regeringsmaatregelen al van kracht zijn geweest op 30 september, zou de belastingvoet al 30,3% hebben bedragen.


De groep Colruyt stelde eind september 23.700 mensen tewerk. Dat zijn er 400 meer dan een vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Back to top