Winstwaarschuwing bij Walmart na moeilijk tweede kwartaal | RetailDetail

Winstwaarschuwing bij Walmart na moeilijk tweede kwartaal

Winstwaarschuwing bij Walmart na moeilijk tweede kwartaal

Na een zwak tweede kwartaal, waarin de operationele winst liefst 10% lager dook, heeft 's werelds grootste retailer Walmart zijn jaarprognose gevoelig verlaagd. De omzet steeg amper 0,1% tot 120,3 miljard dollar of ruim 109 miljard euro.

Omzet trappelt ter plaatse

Vooral de kwartaalwinst kreeg een flinke knauw: van 4,4 miljard dollar vorig jaar naar 3,6 miljard dollar (omgerekend zo'n 3,2 miljard euro) nu. Bestuursvoorzitter Doug McMillon haalt "stijgende arbeidskosten" en "negatieve wisselkoerseffecten" aan als hoofdverklaring, al drukten ook extra investeringen in online en lagere vergoedingen voor medische producten op de winst.

 

Bovendien lijdt de Britse supermarktdochter Asda zwaar onder de concurrentie van discounters Aldi en Lidl. Door de aanhoudende prijzenoorlog zag Asda zijn vergelijkbare omzet in het voorbije kwartaal met 4,7% zakken, al ziet topman Andy Clarke naar eigen zeggen "tekenen van beterschap in het derde kwartaal".

 

Jaarprognose 10% lager

Walmart benadrukt wel dat de oplopende kosten nodig zijn om de beoogde toekomstige groei te bereiken: "Hoewel het niet zo snel gaat als we zelf zouden willen, zijn onze fundamenten aan het verbeteren", zegt McMillon. "In dit geval vereisen de veranderingen die we willen ook investeringen, en die gaan onze winst dit jaar onder druk zetten."

 

Het gevolg is alvast een flink winstalarm: voor zijn huidige boekjaar (dat nog loopt tot 31 januari 2016) rekent Walmart nu op een winst per aandeel van 4,40 tot 4,70 dollar, een kleine 10% onder de eerdere prognose van 4,70 à 5,05 dollar per aandeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.