Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven

Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven

De Franse sterkedrankengroep Pernod Ricard heeft het voorbije halfjaar zijn omzet met een percentje verhoogd, maar de nieuwbakken topman Alexandre Ricard wil opnieuw aanknopen met echte groei.

4,6 miljard euro omzet

Pernod Ricard, 's werelds nummer twee op de markt van de geestrijke dranken, heeft het voorbije halfjaar een omzet gerealiseerd van 4,6 miljard euro (+1%), met dank aan de stijgende verkoop in Amerika. De operationele winst klokte af op 1,36 miljard euro, zo goed als stabiel en in lijn met de analistenverwachtingen.

 

Dankzij goede prestaties in Latijns-Amerika (vooral Brazilië) en in het tax free-segment (luchthavens) klokte de halfjaaromzet van de hele zone Amerika - goed voor een kwart van de wereldwijde omzet - af op 1,2 miljard euro (+3%). "Ondanks een moeilijke markt in de Verenigde Staten", waar de omzet 2% daalde.

 

In Europa, goed voor 34% van de omzet, zakte de omzet met zo'n 2% tot 1,6 miljard euro. Wel was er op vergelijkbare basis een stijging met +1%. Spanje en Groot-Brittannië zijn aan de beterhand, Frankrijk, Duitsland en vooral Oost-Europa moeten terrein prijsgeven.

 

In de rest van de wereld houdt de groep stand: er is sterke groei in India (+19%), een "graduele verbetering" in China (toch nog altijd -16% omdat het Chinese Nieuwjaar later viel dan vorig jaar) en dubbelcijferige groei in Afrika, vooral in Zuid-Afrika. De omzet van deze regio klokt af op 1,8 miljard euro (39% van de omzet).

 

Bij de merken zijn er prima resultaten voor de whisky's Ballantine's (+5%), Jameson (+10%) en The Glenlivet (+14 %), en voor de champagnes Mumm (+8%) en Perrier-Jouët (+9%).

 

Kleinzoon oprichter neemt touwtjes in handen

Pernod Ricard heeft vandaag ook een aantal belangrijke wissels aan de top doorgevoerd: algemeen directeur Pierre Pringuet geeft, zoals eerder afgesproken, na vijftien jaar de fakkel door aan de kleinzoon van stichter Paul Ricard. Alexandre Ricard wordt met zijn 42 jaar meteen de jongste topman van een CAC40-bedrijf (de 40 grootste Franse beursgenoteerde bedrijven).

 

De kersverse algemeen directeur zal die functie combineren met die van voorzitter van de raad van bestuur. Die rol was tot nog toe weggelegd voor Danièle Ricard, de oudste dochter van de stichter. Haar zitje in de raad van bestuur wordt ingenomen door Véronica Vargas, achterkleindochter van de oprichter. Daarmee neemt de familie Ricard de touwtjes weer stevig in handen bij de Franse drankengroep.

 

Alexandre Ricard stak bij zijn aantreden zijn ambities alvast niet weg: "Onze absolute prioriteit gaat naar groei, in de eerste plaats bij onze twee zwaargewichten China en de Verenigde Staten. Zonder toekomstige groeilanden als de Afrikaanse te vergeten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top