Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven

Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven

De Franse sterkedrankengroep Pernod Ricard heeft het voorbije halfjaar zijn omzet met een percentje verhoogd, maar de nieuwbakken topman Alexandre Ricard wil opnieuw aanknopen met echte groei.

4,6 miljard euro omzet

Pernod Ricard, 's werelds nummer twee op de markt van de geestrijke dranken, heeft het voorbije halfjaar een omzet gerealiseerd van 4,6 miljard euro (+1%), met dank aan de stijgende verkoop in Amerika. De operationele winst klokte af op 1,36 miljard euro, zo goed als stabiel en in lijn met de analistenverwachtingen.

 

Dankzij goede prestaties in Latijns-Amerika (vooral Brazilië) en in het tax free-segment (luchthavens) klokte de halfjaaromzet van de hele zone Amerika - goed voor een kwart van de wereldwijde omzet - af op 1,2 miljard euro (+3%). "Ondanks een moeilijke markt in de Verenigde Staten", waar de omzet 2% daalde.

 

In Europa, goed voor 34% van de omzet, zakte de omzet met zo'n 2% tot 1,6 miljard euro. Wel was er op vergelijkbare basis een stijging met +1%. Spanje en Groot-Brittannië zijn aan de beterhand, Frankrijk, Duitsland en vooral Oost-Europa moeten terrein prijsgeven.

 

In de rest van de wereld houdt de groep stand: er is sterke groei in India (+19%), een "graduele verbetering" in China (toch nog altijd -16% omdat het Chinese Nieuwjaar later viel dan vorig jaar) en dubbelcijferige groei in Afrika, vooral in Zuid-Afrika. De omzet van deze regio klokt af op 1,8 miljard euro (39% van de omzet).

 

Bij de merken zijn er prima resultaten voor de whisky's Ballantine's (+5%), Jameson (+10%) en The Glenlivet (+14 %), en voor de champagnes Mumm (+8%) en Perrier-Jouët (+9%).

 

Kleinzoon oprichter neemt touwtjes in handen

Pernod Ricard heeft vandaag ook een aantal belangrijke wissels aan de top doorgevoerd: algemeen directeur Pierre Pringuet geeft, zoals eerder afgesproken, na vijftien jaar de fakkel door aan de kleinzoon van stichter Paul Ricard. Alexandre Ricard wordt met zijn 42 jaar meteen de jongste topman van een CAC40-bedrijf (de 40 grootste Franse beursgenoteerde bedrijven).

 

De kersverse algemeen directeur zal die functie combineren met die van voorzitter van de raad van bestuur. Die rol was tot nog toe weggelegd voor Danièle Ricard, de oudste dochter van de stichter. Haar zitje in de raad van bestuur wordt ingenomen door Véronica Vargas, achterkleindochter van de oprichter. Daarmee neemt de familie Ricard de touwtjes weer stevig in handen bij de Franse drankengroep.

 

Alexandre Ricard stak bij zijn aantreden zijn ambities alvast niet weg: "Onze absolute prioriteit gaat naar groei, in de eerste plaats bij onze twee zwaargewichten China en de Verenigde Staten. Zonder toekomstige groeilanden als de Afrikaanse te vergeten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top