Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven | RetailDetail

Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven

Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven

De Franse sterkedrankengroep Pernod Ricard heeft het voorbije halfjaar zijn omzet met een percentje verhoogd, maar de nieuwbakken topman Alexandre Ricard wil opnieuw aanknopen met echte groei.

4,6 miljard euro omzet

Pernod Ricard, 's werelds nummer twee op de markt van de geestrijke dranken, heeft het voorbije halfjaar een omzet gerealiseerd van 4,6 miljard euro (+1%), met dank aan de stijgende verkoop in Amerika. De operationele winst klokte af op 1,36 miljard euro, zo goed als stabiel en in lijn met de analistenverwachtingen.

 

Dankzij goede prestaties in Latijns-Amerika (vooral Brazilië) en in het tax free-segment (luchthavens) klokte de halfjaaromzet van de hele zone Amerika - goed voor een kwart van de wereldwijde omzet - af op 1,2 miljard euro (+3%). "Ondanks een moeilijke markt in de Verenigde Staten", waar de omzet 2% daalde.

 

In Europa, goed voor 34% van de omzet, zakte de omzet met zo'n 2% tot 1,6 miljard euro. Wel was er op vergelijkbare basis een stijging met +1%. Spanje en Groot-Brittannië zijn aan de beterhand, Frankrijk, Duitsland en vooral Oost-Europa moeten terrein prijsgeven.

 

In de rest van de wereld houdt de groep stand: er is sterke groei in India (+19%), een "graduele verbetering" in China (toch nog altijd -16% omdat het Chinese Nieuwjaar later viel dan vorig jaar) en dubbelcijferige groei in Afrika, vooral in Zuid-Afrika. De omzet van deze regio klokt af op 1,8 miljard euro (39% van de omzet).

 

Bij de merken zijn er prima resultaten voor de whisky's Ballantine's (+5%), Jameson (+10%) en The Glenlivet (+14 %), en voor de champagnes Mumm (+8%) en Perrier-Jouët (+9%).

 

Kleinzoon oprichter neemt touwtjes in handen

Pernod Ricard heeft vandaag ook een aantal belangrijke wissels aan de top doorgevoerd: algemeen directeur Pierre Pringuet geeft, zoals eerder afgesproken, na vijftien jaar de fakkel door aan de kleinzoon van stichter Paul Ricard. Alexandre Ricard wordt met zijn 42 jaar meteen de jongste topman van een CAC40-bedrijf (de 40 grootste Franse beursgenoteerde bedrijven).

 

De kersverse algemeen directeur zal die functie combineren met die van voorzitter van de raad van bestuur. Die rol was tot nog toe weggelegd voor Danièle Ricard, de oudste dochter van de stichter. Haar zitje in de raad van bestuur wordt ingenomen door Véronica Vargas, achterkleindochter van de oprichter. Daarmee neemt de familie Ricard de touwtjes weer stevig in handen bij de Franse drankengroep.

 

Alexandre Ricard stak bij zijn aantreden zijn ambities alvast niet weg: "Onze absolute prioriteit gaat naar groei, in de eerste plaats bij onze twee zwaargewichten China en de Verenigde Staten. Zonder toekomstige groeilanden als de Afrikaanse te vergeten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.