Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven | RetailDetail

Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven

Wissel aan de top moet Pernod Ricard weer vleugels geven

De Franse sterkedrankengroep Pernod Ricard heeft het voorbije halfjaar zijn omzet met een percentje verhoogd, maar de nieuwbakken topman Alexandre Ricard wil opnieuw aanknopen met echte groei.

4,6 miljard euro omzet

Pernod Ricard, 's werelds nummer twee op de markt van de geestrijke dranken, heeft het voorbije halfjaar een omzet gerealiseerd van 4,6 miljard euro (+1%), met dank aan de stijgende verkoop in Amerika. De operationele winst klokte af op 1,36 miljard euro, zo goed als stabiel en in lijn met de analistenverwachtingen.

 

Dankzij goede prestaties in Latijns-Amerika (vooral Brazilië) en in het tax free-segment (luchthavens) klokte de halfjaaromzet van de hele zone Amerika - goed voor een kwart van de wereldwijde omzet - af op 1,2 miljard euro (+3%). "Ondanks een moeilijke markt in de Verenigde Staten", waar de omzet 2% daalde.

 

In Europa, goed voor 34% van de omzet, zakte de omzet met zo'n 2% tot 1,6 miljard euro. Wel was er op vergelijkbare basis een stijging met +1%. Spanje en Groot-Brittannië zijn aan de beterhand, Frankrijk, Duitsland en vooral Oost-Europa moeten terrein prijsgeven.

 

In de rest van de wereld houdt de groep stand: er is sterke groei in India (+19%), een "graduele verbetering" in China (toch nog altijd -16% omdat het Chinese Nieuwjaar later viel dan vorig jaar) en dubbelcijferige groei in Afrika, vooral in Zuid-Afrika. De omzet van deze regio klokt af op 1,8 miljard euro (39% van de omzet).

 

Bij de merken zijn er prima resultaten voor de whisky's Ballantine's (+5%), Jameson (+10%) en The Glenlivet (+14 %), en voor de champagnes Mumm (+8%) en Perrier-Jouët (+9%).

 

Kleinzoon oprichter neemt touwtjes in handen

Pernod Ricard heeft vandaag ook een aantal belangrijke wissels aan de top doorgevoerd: algemeen directeur Pierre Pringuet geeft, zoals eerder afgesproken, na vijftien jaar de fakkel door aan de kleinzoon van stichter Paul Ricard. Alexandre Ricard wordt met zijn 42 jaar meteen de jongste topman van een CAC40-bedrijf (de 40 grootste Franse beursgenoteerde bedrijven).

 

De kersverse algemeen directeur zal die functie combineren met die van voorzitter van de raad van bestuur. Die rol was tot nog toe weggelegd voor Danièle Ricard, de oudste dochter van de stichter. Haar zitje in de raad van bestuur wordt ingenomen door Véronica Vargas, achterkleindochter van de oprichter. Daarmee neemt de familie Ricard de touwtjes weer stevig in handen bij de Franse drankengroep.

 

Alexandre Ricard stak bij zijn aantreden zijn ambities alvast niet weg: "Onze absolute prioriteit gaat naar groei, in de eerste plaats bij onze twee zwaargewichten China en de Verenigde Staten. Zonder toekomstige groeilanden als de Afrikaanse te vergeten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".