Wisselkoersen zetten rem op omzet AB InBev

Wisselkoersen zetten rem op omzet AB InBev

De Leuvense brouwerijgroep AB InBev heeft in het derde kwartaal 122 miljoen hectoliter bier verkocht, 0,90% meer dan in dezelfde periode van 2014. Het leverde nochtans geen hogere omzet op, want door wisselkoerseffecten daalde die van 12,239 naar 11,376 miljard dollar (10,393 miljard euro).

Wereldmerken presteren sterk

De brouwer profiteerde onder meer van sterke resultaten bij zijn drie wereldmerken: bij Stella Artois nam het volume met 12,9% toe dankzij goede Britse en Amerikaanse verkopen, de verkochte hoeveelheid Budweiser groeide met 11,5%, dankzij China, Rusland en de Verenigde Staten en Corona liet een groei met 11,1% optekenen dankzij een stevige vooruitgang in Mexico en het merendeel van de exportmarkten.

 

De sterke prestatie duwde de brutomarge van de brouwer het afgelopen jaar omhoog van 59,4% naar 60,9%, onder meer als gevolg van de stijging van de opbrengsten per hectoliter met 6,3% wegens de nadruk die het concern legde op de premiummerken.

 

Wisselkoersen zetten bedrijf hak

Dat dit zich niet volledig vertaalde in het omzetcijfer, was vooral het gevolg van tegenzittende wisselkoersevoluties: AB InBev maakt zijn rekeningen immers op in Amerikaanse dollar. De uiteenlopende evolutie was het best merkbaar in Brazilië, waar AB InBev zijn verkochte volume opdreef van 26,792 naar 27,364 miljoen hectoliter. De omzet zakte echter van 2,382 naar 1,861 miljard dollar (1,7 milard euro).

 

De grootste vooruitgang boekte AB InBev in Mexico, waar het verkochte volume met 11,5% toenam en de omzet 14,2% verdapperde. Dat was te danken aan goede verkopen van Corona, Bud Light en Victoria.

 

Groei op de twee thuismarkten

In Europa trok het verkochte volume 1,7% hoger: op de Belgische thuismarkt was er "een gemiddelde eencijferige groei" ten gevolge van gunstige weersomstandigheden. Bovendien kon het bedrijf in het kwartaal een deel van zijn verlies aan marktaandeel eerder dit jaar recupereren.“Ons marktaandeel in het off-trade kanaal blijft groeien dankzij de succesvolle lancering van onze innovaties zoals Hoegaarden Radler en Cubanisto”, heet het.

 

In de thuismarkt van dat andere deel van AB InBev, Brazilië of officieel regio Latijns-Amerika Noord, verkocht AB InBev 4,2% meer in volume. In Latijns-Amerika Zuid (Argentinië) was er een toename met 1,2%, net als in Noord-Amerika. De enige regio waar de verkoop er in volume op achteruit ging, was Azië: daar zakte het 1,40%.

 

De goede commerciële resultaten vertaalden zich echter niet in de winst: die daalde in het derde kwartaal van 2,499 naar 1,375 miljard dollar (1,25 miljard euro). Daarin speelde onder meer een boekhoudkundige waardevermindering van 327 miljoen dollar (300 miljoen euro) in mee, die het gevolg was van de afwikkeling van de overname van Grupo Modelo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top