Wisselkoersen zetten rem op omzet AB InBev

Wisselkoersen zetten rem op omzet AB InBev

De Leuvense brouwerijgroep AB InBev heeft in het derde kwartaal 122 miljoen hectoliter bier verkocht, 0,90% meer dan in dezelfde periode van 2014. Het leverde nochtans geen hogere omzet op, want door wisselkoerseffecten daalde die van 12,239 naar 11,376 miljard dollar (10,393 miljard euro).

Wereldmerken presteren sterk

De brouwer profiteerde onder meer van sterke resultaten bij zijn drie wereldmerken: bij Stella Artois nam het volume met 12,9% toe dankzij goede Britse en Amerikaanse verkopen, de verkochte hoeveelheid Budweiser groeide met 11,5%, dankzij China, Rusland en de Verenigde Staten en Corona liet een groei met 11,1% optekenen dankzij een stevige vooruitgang in Mexico en het merendeel van de exportmarkten.

 

De sterke prestatie duwde de brutomarge van de brouwer het afgelopen jaar omhoog van 59,4% naar 60,9%, onder meer als gevolg van de stijging van de opbrengsten per hectoliter met 6,3% wegens de nadruk die het concern legde op de premiummerken.

 

Wisselkoersen zetten bedrijf hak

Dat dit zich niet volledig vertaalde in het omzetcijfer, was vooral het gevolg van tegenzittende wisselkoersevoluties: AB InBev maakt zijn rekeningen immers op in Amerikaanse dollar. De uiteenlopende evolutie was het best merkbaar in Brazilië, waar AB InBev zijn verkochte volume opdreef van 26,792 naar 27,364 miljoen hectoliter. De omzet zakte echter van 2,382 naar 1,861 miljard dollar (1,7 milard euro).

 

De grootste vooruitgang boekte AB InBev in Mexico, waar het verkochte volume met 11,5% toenam en de omzet 14,2% verdapperde. Dat was te danken aan goede verkopen van Corona, Bud Light en Victoria.

 

Groei op de twee thuismarkten

In Europa trok het verkochte volume 1,7% hoger: op de Belgische thuismarkt was er "een gemiddelde eencijferige groei" ten gevolge van gunstige weersomstandigheden. Bovendien kon het bedrijf in het kwartaal een deel van zijn verlies aan marktaandeel eerder dit jaar recupereren.“Ons marktaandeel in het off-trade kanaal blijft groeien dankzij de succesvolle lancering van onze innovaties zoals Hoegaarden Radler en Cubanisto”, heet het.

 

In de thuismarkt van dat andere deel van AB InBev, Brazilië of officieel regio Latijns-Amerika Noord, verkocht AB InBev 4,2% meer in volume. In Latijns-Amerika Zuid (Argentinië) was er een toename met 1,2%, net als in Noord-Amerika. De enige regio waar de verkoop er in volume op achteruit ging, was Azië: daar zakte het 1,40%.

 

De goede commerciële resultaten vertaalden zich echter niet in de winst: die daalde in het derde kwartaal van 2,499 naar 1,375 miljard dollar (1,25 miljard euro). Daarin speelde onder meer een boekhoudkundige waardevermindering van 327 miljoen dollar (300 miljoen euro) in mee, die het gevolg was van de afwikkeling van de overname van Grupo Modelo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top