WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei | RetailDetail

WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei

WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei

AB InBev heeft in 2014 wereldwijd 458,801 miljoen hectoliter aan dranken verkocht (+0,6% op vergelijkbare basis), goed voor een omzet van 41 miljard euro. Vooral de goede verkoop tijdens het WK voetbal in Brazilië duwde het resultaat hoger.

Verkoop in Europa valt tegen

De commerciële resultaten voor AB InBev waren nochtans niet overal even goed: in Europa daalde het verkochte volume met 6% tot 44,278 miljoen hectoliter. In Noord-Amerika, dat een pak zwaarder weegt, liep de afzet 1,3% terug tot 121,150 miljoen hectoliter.

 

Die verliezen konden echter worden gecompenseerd door betere resultaten in de zone Latijns-Amerika Noord, waaronder Brazilië valt: dankzij het WK voetbal steeg de afzet er met 4,1% tot 125,418 miljoen hectoliter. Ook in Mexico werd vooruitgang geboekt: +1,6% tot 38,800 miljoen hectoliter. In Azië klom het verkochte volume met 1,7% tot 82,529 miljoen hectoliter.

 

Voor België, de bakermat van het concern, stelde AB InBev vast dat de verkoop van het volume eigen bieren in 2014 stabiel bleef, dankzij de goede campagne van de Rode Duivels op het WK voetbal. Bovendien kon de brouwer in het laatste kwartaal zijn marktaandeel in de grootdistributie opdrijven. Voor het hele jaar verwacht AB InBev dat zijn marktaandeel stabiel is gebleven.

 

Winst komt 11,7% hoger uit

Dit alles leverde de brouwersgroep in 2014 een omzet op van 47,063 miljard dollar of zowat 41,5 miljard euro, 5,9% meer dan het jaar voordien. Naast het lichte volume-effect speelde ook het feit dat de opbrengsten per hectoliter in 2014 met 5,3% stegen. In het vierde kwartaal bedroeg die toename zelfs 7,6%. Uiteindelijk resulteerde dit in een winst van 8,9 miljard dollar (7,8 miljard euro), liefst 11,7% hoger dan in 2013.

 

Daarom wil de raad van bestuur de aandeelhouders voorstellen om bovenop het interimdividend van 1 euro nog een slotdividend van 2 euro uit te keren, sammen dus 3 euro. Vorig jaar dienden zij nog tevreden te zijn met 2,05 euro. Voorts wil het bedrijf voor een miljard dollar aan eigen aandelen inkopen, opdat de toekomstige winsten over minder titels verdeeld zullen moeten worden.

 

Voor 2015 verwacht AB InBev dat de opbrengsten per hectoliter een groei zullen kennen die in lijn ligt met de inflatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.