WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei

WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei

AB InBev heeft in 2014 wereldwijd 458,801 miljoen hectoliter aan dranken verkocht (+0,6% op vergelijkbare basis), goed voor een omzet van 41 miljard euro. Vooral de goede verkoop tijdens het WK voetbal in Brazilië duwde het resultaat hoger.

Verkoop in Europa valt tegen

De commerciële resultaten voor AB InBev waren nochtans niet overal even goed: in Europa daalde het verkochte volume met 6% tot 44,278 miljoen hectoliter. In Noord-Amerika, dat een pak zwaarder weegt, liep de afzet 1,3% terug tot 121,150 miljoen hectoliter.

 

Die verliezen konden echter worden gecompenseerd door betere resultaten in de zone Latijns-Amerika Noord, waaronder Brazilië valt: dankzij het WK voetbal steeg de afzet er met 4,1% tot 125,418 miljoen hectoliter. Ook in Mexico werd vooruitgang geboekt: +1,6% tot 38,800 miljoen hectoliter. In Azië klom het verkochte volume met 1,7% tot 82,529 miljoen hectoliter.

 

Voor België, de bakermat van het concern, stelde AB InBev vast dat de verkoop van het volume eigen bieren in 2014 stabiel bleef, dankzij de goede campagne van de Rode Duivels op het WK voetbal. Bovendien kon de brouwer in het laatste kwartaal zijn marktaandeel in de grootdistributie opdrijven. Voor het hele jaar verwacht AB InBev dat zijn marktaandeel stabiel is gebleven.

 

Winst komt 11,7% hoger uit

Dit alles leverde de brouwersgroep in 2014 een omzet op van 47,063 miljard dollar of zowat 41,5 miljard euro, 5,9% meer dan het jaar voordien. Naast het lichte volume-effect speelde ook het feit dat de opbrengsten per hectoliter in 2014 met 5,3% stegen. In het vierde kwartaal bedroeg die toename zelfs 7,6%. Uiteindelijk resulteerde dit in een winst van 8,9 miljard dollar (7,8 miljard euro), liefst 11,7% hoger dan in 2013.

 

Daarom wil de raad van bestuur de aandeelhouders voorstellen om bovenop het interimdividend van 1 euro nog een slotdividend van 2 euro uit te keren, sammen dus 3 euro. Vorig jaar dienden zij nog tevreden te zijn met 2,05 euro. Voorts wil het bedrijf voor een miljard dollar aan eigen aandelen inkopen, opdat de toekomstige winsten over minder titels verdeeld zullen moeten worden.

 

Voor 2015 verwacht AB InBev dat de opbrengsten per hectoliter een groei zullen kennen die in lijn ligt met de inflatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top