WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei

WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei

AB InBev heeft in 2014 wereldwijd 458,801 miljoen hectoliter aan dranken verkocht (+0,6% op vergelijkbare basis), goed voor een omzet van 41 miljard euro. Vooral de goede verkoop tijdens het WK voetbal in Brazilië duwde het resultaat hoger.

Verkoop in Europa valt tegen

De commerciële resultaten voor AB InBev waren nochtans niet overal even goed: in Europa daalde het verkochte volume met 6% tot 44,278 miljoen hectoliter. In Noord-Amerika, dat een pak zwaarder weegt, liep de afzet 1,3% terug tot 121,150 miljoen hectoliter.

 

Die verliezen konden echter worden gecompenseerd door betere resultaten in de zone Latijns-Amerika Noord, waaronder Brazilië valt: dankzij het WK voetbal steeg de afzet er met 4,1% tot 125,418 miljoen hectoliter. Ook in Mexico werd vooruitgang geboekt: +1,6% tot 38,800 miljoen hectoliter. In Azië klom het verkochte volume met 1,7% tot 82,529 miljoen hectoliter.

 

Voor België, de bakermat van het concern, stelde AB InBev vast dat de verkoop van het volume eigen bieren in 2014 stabiel bleef, dankzij de goede campagne van de Rode Duivels op het WK voetbal. Bovendien kon de brouwer in het laatste kwartaal zijn marktaandeel in de grootdistributie opdrijven. Voor het hele jaar verwacht AB InBev dat zijn marktaandeel stabiel is gebleven.

 

Winst komt 11,7% hoger uit

Dit alles leverde de brouwersgroep in 2014 een omzet op van 47,063 miljard dollar of zowat 41,5 miljard euro, 5,9% meer dan het jaar voordien. Naast het lichte volume-effect speelde ook het feit dat de opbrengsten per hectoliter in 2014 met 5,3% stegen. In het vierde kwartaal bedroeg die toename zelfs 7,6%. Uiteindelijk resulteerde dit in een winst van 8,9 miljard dollar (7,8 miljard euro), liefst 11,7% hoger dan in 2013.

 

Daarom wil de raad van bestuur de aandeelhouders voorstellen om bovenop het interimdividend van 1 euro nog een slotdividend van 2 euro uit te keren, sammen dus 3 euro. Vorig jaar dienden zij nog tevreden te zijn met 2,05 euro. Voorts wil het bedrijf voor een miljard dollar aan eigen aandelen inkopen, opdat de toekomstige winsten over minder titels verdeeld zullen moeten worden.

 

Voor 2015 verwacht AB InBev dat de opbrengsten per hectoliter een groei zullen kennen die in lijn ligt met de inflatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top