WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei

WK voetbal helpt AB InBev aan minimale groei

AB InBev heeft in 2014 wereldwijd 458,801 miljoen hectoliter aan dranken verkocht (+0,6% op vergelijkbare basis), goed voor een omzet van 41 miljard euro. Vooral de goede verkoop tijdens het WK voetbal in Brazilië duwde het resultaat hoger.

Verkoop in Europa valt tegen

De commerciële resultaten voor AB InBev waren nochtans niet overal even goed: in Europa daalde het verkochte volume met 6% tot 44,278 miljoen hectoliter. In Noord-Amerika, dat een pak zwaarder weegt, liep de afzet 1,3% terug tot 121,150 miljoen hectoliter.

 

Die verliezen konden echter worden gecompenseerd door betere resultaten in de zone Latijns-Amerika Noord, waaronder Brazilië valt: dankzij het WK voetbal steeg de afzet er met 4,1% tot 125,418 miljoen hectoliter. Ook in Mexico werd vooruitgang geboekt: +1,6% tot 38,800 miljoen hectoliter. In Azië klom het verkochte volume met 1,7% tot 82,529 miljoen hectoliter.

 

Voor België, de bakermat van het concern, stelde AB InBev vast dat de verkoop van het volume eigen bieren in 2014 stabiel bleef, dankzij de goede campagne van de Rode Duivels op het WK voetbal. Bovendien kon de brouwer in het laatste kwartaal zijn marktaandeel in de grootdistributie opdrijven. Voor het hele jaar verwacht AB InBev dat zijn marktaandeel stabiel is gebleven.

 

Winst komt 11,7% hoger uit

Dit alles leverde de brouwersgroep in 2014 een omzet op van 47,063 miljard dollar of zowat 41,5 miljard euro, 5,9% meer dan het jaar voordien. Naast het lichte volume-effect speelde ook het feit dat de opbrengsten per hectoliter in 2014 met 5,3% stegen. In het vierde kwartaal bedroeg die toename zelfs 7,6%. Uiteindelijk resulteerde dit in een winst van 8,9 miljard dollar (7,8 miljard euro), liefst 11,7% hoger dan in 2013.

 

Daarom wil de raad van bestuur de aandeelhouders voorstellen om bovenop het interimdividend van 1 euro nog een slotdividend van 2 euro uit te keren, sammen dus 3 euro. Vorig jaar dienden zij nog tevreden te zijn met 2,05 euro. Voorts wil het bedrijf voor een miljard dollar aan eigen aandelen inkopen, opdat de toekomstige winsten over minder titels verdeeld zullen moeten worden.

 

Voor 2015 verwacht AB InBev dat de opbrengsten per hectoliter een groei zullen kennen die in lijn ligt met de inflatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top