Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet | RetailDetail

Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet

Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet

Eind november organiseert FeBeD, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars, haar zesde "Dag van de Drankenhandelaar". Het ideaal moment om het economisch belang van die sector even in de verf te zetten.

3.360 voltijdse medewerkers

Het vierde weekend van november trakteren de Belgische drinkcenters hun klanten naar aanleiding van de Dag van de Drankenhandelaar. Die sector telt in ons land zo'n 650 drankenhandelaars, waarvan 450 drinkcenters. Ze bieden samen werk aan zo'n 3.360 voltijdse medewerkers en realiseren een geconsolideerde omzet van 1,638 miljard euro.

 

Behalve consumenten voorziet de sector ook zo'n 36.400 horecazaken en liefst 96.250 lokale festiviteiten van de nodige drank, dankzij de inzet van 4.020 voertuigen. Jaarlijks investeert de drankenhandel ook nog een slordige 62,50 miljoen euro in de horeca.

 

Ruim assortiment en klantvriendelijkheid

Het succes van de drankenhandelaars is volgens sectorfederatie FeBeD te danken aan een aantal factoren: "Over het algemeen worden de drinkcenters geassocieerd met bieren, waters en limonades; dit basisgamma is in de loop der jaren uitgebreid met een ruim assortiment van champagnes, wijnen, alcohol en andere feestdranken."

 

Behalve een ruim assortiment voert de sector naar eigen zeggen ook klantvriendelijkheid hoog in het vaandel: "Al deze dranken worden doorheen het ganse jaar omgetoverd in de mooiste relatie- en geschenkverpakkingen op maat. Bovendien zijn er bij de drinkcenters geen wachttijden aan de kassa, is er altijd voldoende parkeerruimte en zowel de drankenhandelaars als hun personeel zijn steeds bereid om de goederen te brengen tot aan de koffer van de klanten", aldus nog de sectorfederatie, die overigens ook haar sociale verantwoordelijkheid opneemt: zo is FeBeD deze winter opnieuw een ondersteunende partner van de BOB-campagne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.