Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet

Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet

Eind november organiseert FeBeD, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars, haar zesde "Dag van de Drankenhandelaar". Het ideaal moment om het economisch belang van die sector even in de verf te zetten.

3.360 voltijdse medewerkers

Het vierde weekend van november trakteren de Belgische drinkcenters hun klanten naar aanleiding van de Dag van de Drankenhandelaar. Die sector telt in ons land zo'n 650 drankenhandelaars, waarvan 450 drinkcenters. Ze bieden samen werk aan zo'n 3.360 voltijdse medewerkers en realiseren een geconsolideerde omzet van 1,638 miljard euro.

 

Behalve consumenten voorziet de sector ook zo'n 36.400 horecazaken en liefst 96.250 lokale festiviteiten van de nodige drank, dankzij de inzet van 4.020 voertuigen. Jaarlijks investeert de drankenhandel ook nog een slordige 62,50 miljoen euro in de horeca.

 

Ruim assortiment en klantvriendelijkheid

Het succes van de drankenhandelaars is volgens sectorfederatie FeBeD te danken aan een aantal factoren: "Over het algemeen worden de drinkcenters geassocieerd met bieren, waters en limonades; dit basisgamma is in de loop der jaren uitgebreid met een ruim assortiment van champagnes, wijnen, alcohol en andere feestdranken."

 

Behalve een ruim assortiment voert de sector naar eigen zeggen ook klantvriendelijkheid hoog in het vaandel: "Al deze dranken worden doorheen het ganse jaar omgetoverd in de mooiste relatie- en geschenkverpakkingen op maat. Bovendien zijn er bij de drinkcenters geen wachttijden aan de kassa, is er altijd voldoende parkeerruimte en zowel de drankenhandelaars als hun personeel zijn steeds bereid om de goederen te brengen tot aan de koffer van de klanten", aldus nog de sectorfederatie, die overigens ook haar sociale verantwoordelijkheid opneemt: zo is FeBeD deze winter opnieuw een ondersteunende partner van de BOB-campagne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top