Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet

Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet

Eind november organiseert FeBeD, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars, haar zesde "Dag van de Drankenhandelaar". Het ideaal moment om het economisch belang van die sector even in de verf te zetten.

3.360 voltijdse medewerkers

Het vierde weekend van november trakteren de Belgische drinkcenters hun klanten naar aanleiding van de Dag van de Drankenhandelaar. Die sector telt in ons land zo'n 650 drankenhandelaars, waarvan 450 drinkcenters. Ze bieden samen werk aan zo'n 3.360 voltijdse medewerkers en realiseren een geconsolideerde omzet van 1,638 miljard euro.

 

Behalve consumenten voorziet de sector ook zo'n 36.400 horecazaken en liefst 96.250 lokale festiviteiten van de nodige drank, dankzij de inzet van 4.020 voertuigen. Jaarlijks investeert de drankenhandel ook nog een slordige 62,50 miljoen euro in de horeca.

 

Ruim assortiment en klantvriendelijkheid

Het succes van de drankenhandelaars is volgens sectorfederatie FeBeD te danken aan een aantal factoren: "Over het algemeen worden de drinkcenters geassocieerd met bieren, waters en limonades; dit basisgamma is in de loop der jaren uitgebreid met een ruim assortiment van champagnes, wijnen, alcohol en andere feestdranken."

 

Behalve een ruim assortiment voert de sector naar eigen zeggen ook klantvriendelijkheid hoog in het vaandel: "Al deze dranken worden doorheen het ganse jaar omgetoverd in de mooiste relatie- en geschenkverpakkingen op maat. Bovendien zijn er bij de drinkcenters geen wachttijden aan de kassa, is er altijd voldoende parkeerruimte en zowel de drankenhandelaars als hun personeel zijn steeds bereid om de goederen te brengen tot aan de koffer van de klanten", aldus nog de sectorfederatie, die overigens ook haar sociale verantwoordelijkheid opneemt: zo is FeBeD deze winter opnieuw een ondersteunende partner van de BOB-campagne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top