Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet

Zelfstandige drankenhandel in ons land goed voor 1,64 miljard euro omzet

Eind november organiseert FeBeD, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars, haar zesde "Dag van de Drankenhandelaar". Het ideaal moment om het economisch belang van die sector even in de verf te zetten.

3.360 voltijdse medewerkers

Het vierde weekend van november trakteren de Belgische drinkcenters hun klanten naar aanleiding van de Dag van de Drankenhandelaar. Die sector telt in ons land zo'n 650 drankenhandelaars, waarvan 450 drinkcenters. Ze bieden samen werk aan zo'n 3.360 voltijdse medewerkers en realiseren een geconsolideerde omzet van 1,638 miljard euro.

 

Behalve consumenten voorziet de sector ook zo'n 36.400 horecazaken en liefst 96.250 lokale festiviteiten van de nodige drank, dankzij de inzet van 4.020 voertuigen. Jaarlijks investeert de drankenhandel ook nog een slordige 62,50 miljoen euro in de horeca.

 

Ruim assortiment en klantvriendelijkheid

Het succes van de drankenhandelaars is volgens sectorfederatie FeBeD te danken aan een aantal factoren: "Over het algemeen worden de drinkcenters geassocieerd met bieren, waters en limonades; dit basisgamma is in de loop der jaren uitgebreid met een ruim assortiment van champagnes, wijnen, alcohol en andere feestdranken."

 

Behalve een ruim assortiment voert de sector naar eigen zeggen ook klantvriendelijkheid hoog in het vaandel: "Al deze dranken worden doorheen het ganse jaar omgetoverd in de mooiste relatie- en geschenkverpakkingen op maat. Bovendien zijn er bij de drinkcenters geen wachttijden aan de kassa, is er altijd voldoende parkeerruimte en zowel de drankenhandelaars als hun personeel zijn steeds bereid om de goederen te brengen tot aan de koffer van de klanten", aldus nog de sectorfederatie, die overigens ook haar sociale verantwoordelijkheid opneemt: zo is FeBeD deze winter opnieuw een ondersteunende partner van de BOB-campagne.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top