Zes distributeurs voorlopig ontsnapt aan veroordeling voor prijsafspraken | RetailDetail

Zes distributeurs voorlopig ontsnapt aan veroordeling voor prijsafspraken

Zes distributeurs voorlopig ontsnapt aan veroordeling voor prijsafspraken

Colruyt, Delhaize, Carrefour, Cora, Intermarché en Lidl ontsnappen – voorlopig toch – aan een veroordeling wegens ongeoorloofde prijsafspraken met de Italiaanse chocoladegroep Ferrero. De Raad voor de Mededinging besloot namelijk dat hun recht op verdediging geschonden werd tijdens het kartelonderzoek.

Inval bij 7 producenten

De hele zaak sleept al sinds april 2008 aan, toen een Duits onderzoek naar kartelvorming vertakkingen blootlegde naar ons land. Het auditoraat bij de Raad voor de Mededinging, de concurrentiewaakhond zeg maar, stuurde daarop een 50-tal speurders naar zeven zoetwarenproducenten in ons land. Daarbij Ferrero, bekend van merken als Nutella en Mon Chéri, maar ook Kraft (met o.m. Côte d'Or) en Mars.
Na opsplitsing van het dossier kwam het deel over Ferrero in januari vorig jaar voor de Raad. Dat draaide rond prijsafspraken in de periode 2002-2008 tussen de Italiaanse groep en de zes betrokken ketens, waarbij Ferrero de spil bleek te zijn.

Recht van verdediging geschonden

De distributieketens hebben altijd volgehouden dat hun recht van verdediging was geschonden omdat ze geen inzage kregen in de stukken van vóór de fameuze opsplitsing van het oorspronkelijke dossier. De Raad is hen nu in die argumentatie gevolgd en dus komt er geen uitspraak over de grond van de zaak. Althans voorlopig toch niet, want volgens een specialist in zakenkrant De Tijd belandt het initiatief nu opnieuw bij het auditoraat. Dat kan beslissen het dossier stop te zetten, maar ook het te redden door bijvoorbeeld de splitsing uit 2009 ongedaan te maken en een nieuw verslag op te stellen voor de Raad. Wordt dus (wellicht) vervolgd…

Colruyt, Delhaize, Carrefour, Cora, Intermarché en Lidl ontsnappen – voorlopig toch – aan een veroordeling wegens ongeoorloofde prijsafspraken met de Italiaanse chocoladegroep Ferrero. De Raad voor de Mededinging besloot namelijk dat hun recht op verdediging geschonden werd tijdens het kartelonderzoek.

Inval bij 7 producenten

De hele zaak sleept al sinds april 2008 aan, toen een Duits onderzoek naar kartelvorming vertakkingen blootlegde naar ons land. Het auditoraat bij de Raad voor de Mededinging, de concurrentiewaakhond zeg maar, stuurde daarop een 50-tal speurders naar zeven zoetwarenproducenten in ons land. Daarbij Ferrero, bekend van merken als Nutella en Mon Chéri, maar ook Kraft (met o.m. Côte d'Or) en Mars.
Na opsplitsing van het dossier kwam het deel over Ferrero in januari vorig jaar voor de Raad. Dat draaide rond prijsafspraken in de periode 2002-2008 tussen de Italiaanse groep en de zes betrokken ketens, waarbij Ferrero de spil bleek te zijn.

Recht van verdediging geschonden

De distributieketens hebben altijd volgehouden dat hun recht van verdediging was geschonden omdat ze geen inzage kregen in de stukken van vóór de fameuze opsplitsing van het oorspronkelijke dossier. De Raad is hen nu in die argumentatie gevolgd en dus komt er geen uitspraak over de grond van de zaak. Althans voorlopig toch niet, want volgens een specialist in zakenkrant De Tijd belandt het initiatief nu opnieuw bij het auditoraat. Dat kan beslissen het dossier stop te zetten, maar ook het te redden door bijvoorbeeld de splitsing uit 2009 ongedaan te maken en een nieuw verslag op te stellen voor de Raad. Wordt dus (wellicht) vervolgd…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.