Zes op de 10 lokale voedingswinkels leveren aan huis | RetailDetail

Zes op de 10 lokale voedingswinkels leveren aan huis

Zes op de 10 lokale voedingswinkels leveren aan huis

Thuisleveringen door buurtwinkels kennen een toenemend succes: zes op de tien lokale voedingswinkels leveren tegenwoordig aan huis. En dat doen ze heus niet enkel bij senioren of klanten die minder mobiel zijn. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 433 buurtwinkels in ons land.

Concurrentievoordeel tegenover grootwarenhuizen

Volgens de bevraging bij onder meer bakkers, slagers, zuivel- en kaashandels en lokale biowinkels levert 62% van de voedingswinkels aan huis. "72% van hen doet dat zelfs bij iedere klant die daarom vraagt, terwijl de overige thuisleveraars zich beperken tot senioren en minder mobiele klanten, bedrijven of wanneer de weersomstandigheden slecht zijn", aldus het NSZ. "Bovendien merkt 68% van de aan huis leverende buurtwinkels dat de vraag naar die leveringen de afgelopen twee jaar sterk is toegenomen."

 

De winkeliers vinden dat die service inherent is aan een buurtwinkel en vragen er doorgaans ook geen extra geld voor. Alleen bij producten die in regel thuis geleverd worden, zoals ontbijtmanden, moet de klant in sommige gevallen een leveringskost betalen.

 

"Dat toont aan dat die lokale ondernemers van het besef doordrongen zijn dat extra dienstverlening niet alleen noodzakelijk is, maar ook loont. Het gaat immers om een service die de grootwarenhuizen niet leveren", zegt Christine Mattheeuws. De voorzitster van het NSZ ziet deze dienstverlening in "deze vergrijzende samenleving nog veel belangrijker worden".

Automaten minder populair

Uit het onderzoek blijkt ook nog dat 11% van de voedingswinkels - voornamelijk bakkers - een automaat heeft geplaatst om hun klanten ook te kunnen bedienen buiten de openingsuren. Nog eens 3% overweegt in de (nabije) toekomst zo'n automaat te plaatsen.

 

"Toch is het succes van zo’n automaat veel minder uitgesproken dan van leveringen aan huis", zegt Christine Mattheeuws. "De helft van de handelszaken met een automaat merkt een toenemende vraag én een toenemend gebruik van de automaat, maar de andere helft niet."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.