Zes op de 10 lokale voedingswinkels leveren aan huis

Zes op de 10 lokale voedingswinkels leveren aan huis

Thuisleveringen door buurtwinkels kennen een toenemend succes: zes op de tien lokale voedingswinkels leveren tegenwoordig aan huis. En dat doen ze heus niet enkel bij senioren of klanten die minder mobiel zijn. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 433 buurtwinkels in ons land.

Concurrentievoordeel tegenover grootwarenhuizen

Volgens de bevraging bij onder meer bakkers, slagers, zuivel- en kaashandels en lokale biowinkels levert 62% van de voedingswinkels aan huis. "72% van hen doet dat zelfs bij iedere klant die daarom vraagt, terwijl de overige thuisleveraars zich beperken tot senioren en minder mobiele klanten, bedrijven of wanneer de weersomstandigheden slecht zijn", aldus het NSZ. "Bovendien merkt 68% van de aan huis leverende buurtwinkels dat de vraag naar die leveringen de afgelopen twee jaar sterk is toegenomen."

 

De winkeliers vinden dat die service inherent is aan een buurtwinkel en vragen er doorgaans ook geen extra geld voor. Alleen bij producten die in regel thuis geleverd worden, zoals ontbijtmanden, moet de klant in sommige gevallen een leveringskost betalen.

 

"Dat toont aan dat die lokale ondernemers van het besef doordrongen zijn dat extra dienstverlening niet alleen noodzakelijk is, maar ook loont. Het gaat immers om een service die de grootwarenhuizen niet leveren", zegt Christine Mattheeuws. De voorzitster van het NSZ ziet deze dienstverlening in "deze vergrijzende samenleving nog veel belangrijker worden".

Automaten minder populair

Uit het onderzoek blijkt ook nog dat 11% van de voedingswinkels - voornamelijk bakkers - een automaat heeft geplaatst om hun klanten ook te kunnen bedienen buiten de openingsuren. Nog eens 3% overweegt in de (nabije) toekomst zo'n automaat te plaatsen.

 

"Toch is het succes van zo’n automaat veel minder uitgesproken dan van leveringen aan huis", zegt Christine Mattheeuws. "De helft van de handelszaken met een automaat merkt een toenemende vraag én een toenemend gebruik van de automaat, maar de andere helft niet."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top