Zes op de 10 lokale voedingswinkels leveren aan huis

Zes op de 10 lokale voedingswinkels leveren aan huis

Thuisleveringen door buurtwinkels kennen een toenemend succes: zes op de tien lokale voedingswinkels leveren tegenwoordig aan huis. En dat doen ze heus niet enkel bij senioren of klanten die minder mobiel zijn. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 433 buurtwinkels in ons land.

Concurrentievoordeel tegenover grootwarenhuizen

Volgens de bevraging bij onder meer bakkers, slagers, zuivel- en kaashandels en lokale biowinkels levert 62% van de voedingswinkels aan huis. "72% van hen doet dat zelfs bij iedere klant die daarom vraagt, terwijl de overige thuisleveraars zich beperken tot senioren en minder mobiele klanten, bedrijven of wanneer de weersomstandigheden slecht zijn", aldus het NSZ. "Bovendien merkt 68% van de aan huis leverende buurtwinkels dat de vraag naar die leveringen de afgelopen twee jaar sterk is toegenomen."

 

De winkeliers vinden dat die service inherent is aan een buurtwinkel en vragen er doorgaans ook geen extra geld voor. Alleen bij producten die in regel thuis geleverd worden, zoals ontbijtmanden, moet de klant in sommige gevallen een leveringskost betalen.

 

"Dat toont aan dat die lokale ondernemers van het besef doordrongen zijn dat extra dienstverlening niet alleen noodzakelijk is, maar ook loont. Het gaat immers om een service die de grootwarenhuizen niet leveren", zegt Christine Mattheeuws. De voorzitster van het NSZ ziet deze dienstverlening in "deze vergrijzende samenleving nog veel belangrijker worden".

Automaten minder populair

Uit het onderzoek blijkt ook nog dat 11% van de voedingswinkels - voornamelijk bakkers - een automaat heeft geplaatst om hun klanten ook te kunnen bedienen buiten de openingsuren. Nog eens 3% overweegt in de (nabije) toekomst zo'n automaat te plaatsen.

 

"Toch is het succes van zo’n automaat veel minder uitgesproken dan van leveringen aan huis", zegt Christine Mattheeuws. "De helft van de handelszaken met een automaat merkt een toenemende vraag én een toenemend gebruik van de automaat, maar de andere helft niet."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top