Zoutconsumptie daalt, maar nog steeds te hoog

Zoutconsumptie daalt, maar nog steeds te hoog

De Belg eet gemiddeld tien procent minder zout dan in 2007. Die daling is voor een goed deel te danken aan de voedingssector, zo blijkt uit een studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).

Wettelijk kader aanpassen

Momenteel eet de Belg gemiddeld 9,5 gram zout per dag. Dat is nog steeds een stuk boven de aanbevolen hoeveelheid van 6 gram per dag, maar wel al een gram minder dan in 2007. Volgens Minister van Volksgezondheid Maggie De Block is de daling een mooi resultaat. Ze stelt dat een goede samenwerking met de voedingssector medeverantwoordelijk is voor de daling.


Na het eerste onderzoek in 2007 sloot het Federaal Plan voor Voeding en Gezondheid immers een overeenkomst met de Federatie Voedingsindustrie (FEVIA) en met handelsfederatie Comeos, met als doel de toevoeging van zout in voeding te verminderen.


Die vermindering gebeurt geleidelijk, zodat de consument er niets van merkt, maar bleek in 2013 toch al aanzienlijk te zijn bij bepaalde voedingsproducten. Vooral bij brood (22 procent minder zout), vlees (tussen 16 en 36 procent), bereide maaltijden (tussen 15 en 29 procent), kazen (tussen 7,5 en 20 procent) en soepen in poedervorm (17 procent) was er sprake van een stevige daling.


FEVIA stelt dat preventiecampagnes van de overheid er ook voor hebben gezorgd dat mensen minder zout gebruiken, maar het vraagt nu wel om het wettelijk kader aan te passen. "Er zijn wettelijke beperkingen waardoor we geen vervangproducten kunnen gebruiken, omdat er in de wet staat dat het zout moét zijn. Als die wetten worden aangepast aan de innovaties van vandaag kunnen we nog verdere stappen zetten", stelt Nicholas Courant van FEVIA tijden De Ochtend op Radio 2.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top