Zoutconsumptie daalt, maar nog steeds te hoog | RetailDetail

Zoutconsumptie daalt, maar nog steeds te hoog

Zoutconsumptie daalt, maar nog steeds te hoog

De Belg eet gemiddeld tien procent minder zout dan in 2007. Die daling is voor een goed deel te danken aan de voedingssector, zo blijkt uit een studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).

Wettelijk kader aanpassen

Momenteel eet de Belg gemiddeld 9,5 gram zout per dag. Dat is nog steeds een stuk boven de aanbevolen hoeveelheid van 6 gram per dag, maar wel al een gram minder dan in 2007. Volgens Minister van Volksgezondheid Maggie De Block is de daling een mooi resultaat. Ze stelt dat een goede samenwerking met de voedingssector medeverantwoordelijk is voor de daling.


Na het eerste onderzoek in 2007 sloot het Federaal Plan voor Voeding en Gezondheid immers een overeenkomst met de Federatie Voedingsindustrie (FEVIA) en met handelsfederatie Comeos, met als doel de toevoeging van zout in voeding te verminderen.


Die vermindering gebeurt geleidelijk, zodat de consument er niets van merkt, maar bleek in 2013 toch al aanzienlijk te zijn bij bepaalde voedingsproducten. Vooral bij brood (22 procent minder zout), vlees (tussen 16 en 36 procent), bereide maaltijden (tussen 15 en 29 procent), kazen (tussen 7,5 en 20 procent) en soepen in poedervorm (17 procent) was er sprake van een stevige daling.


FEVIA stelt dat preventiecampagnes van de overheid er ook voor hebben gezorgd dat mensen minder zout gebruiken, maar het vraagt nu wel om het wettelijk kader aan te passen. "Er zijn wettelijke beperkingen waardoor we geen vervangproducten kunnen gebruiken, omdat er in de wet staat dat het zout moét zijn. Als die wetten worden aangepast aan de innovaties van vandaag kunnen we nog verdere stappen zetten", stelt Nicholas Courant van FEVIA tijden De Ochtend op Radio 2.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.