Zoutconsumptie daalt, maar nog steeds te hoog

Zoutconsumptie daalt, maar nog steeds te hoog

De Belg eet gemiddeld tien procent minder zout dan in 2007. Die daling is voor een goed deel te danken aan de voedingssector, zo blijkt uit een studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).

Wettelijk kader aanpassen

Momenteel eet de Belg gemiddeld 9,5 gram zout per dag. Dat is nog steeds een stuk boven de aanbevolen hoeveelheid van 6 gram per dag, maar wel al een gram minder dan in 2007. Volgens Minister van Volksgezondheid Maggie De Block is de daling een mooi resultaat. Ze stelt dat een goede samenwerking met de voedingssector medeverantwoordelijk is voor de daling.


Na het eerste onderzoek in 2007 sloot het Federaal Plan voor Voeding en Gezondheid immers een overeenkomst met de Federatie Voedingsindustrie (FEVIA) en met handelsfederatie Comeos, met als doel de toevoeging van zout in voeding te verminderen.


Die vermindering gebeurt geleidelijk, zodat de consument er niets van merkt, maar bleek in 2013 toch al aanzienlijk te zijn bij bepaalde voedingsproducten. Vooral bij brood (22 procent minder zout), vlees (tussen 16 en 36 procent), bereide maaltijden (tussen 15 en 29 procent), kazen (tussen 7,5 en 20 procent) en soepen in poedervorm (17 procent) was er sprake van een stevige daling.


FEVIA stelt dat preventiecampagnes van de overheid er ook voor hebben gezorgd dat mensen minder zout gebruiken, maar het vraagt nu wel om het wettelijk kader aan te passen. "Er zijn wettelijke beperkingen waardoor we geen vervangproducten kunnen gebruiken, omdat er in de wet staat dat het zout moét zijn. Als die wetten worden aangepast aan de innovaties van vandaag kunnen we nog verdere stappen zetten", stelt Nicholas Courant van FEVIA tijden De Ochtend op Radio 2.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top