Zuivel meer dan ooit een supermarktverhaal | RetailDetail

Zuivel meer dan ooit een supermarktverhaal

Zuivel meer dan ooit een supermarktverhaal

De gemiddelde Belg at in 2014 één kilogram kaas per maand en dronk bijna één liter melk per week. Die zuivelproducten kopen we trouwens almaar meer van het eigen merk van de supermarkt: vooral in de melkafdeling zijn de huismerken heer en meester.

Zuivelbestedingen +3,3%

In tegenstelling tot de globale voedingsmarkt, die vorig jaar daalde met 0,8%, stegen de zuivelbestedingen met 3,3%. De verklaring ligt niet alleen in de hogere melkprijs, maar ook in de fors toegenomen consumptie van chocomelk en yoghurt. Dat leren de cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing: VLAM laat GfK PanelServices Benelux de aankopen voor thuisverbruik continu volgen bij een panel van 5.000 Belgische gezinnen.

 

De Belg blijkt vorig jaar 50,6 liter melk en zuiveldranken (+0,2%) en 3,8 liter plantaardige dranken (+17%), waaronder soja- en rijstdrinks, te hebben gekocht. Hij gaf er respectievelijk 45,83 (+1,3%) en 7,01 (+11%) euro aan uit. Daarnaast kocht hij in 2014 gemiddeld ook nog 12 kg kaas (excl. witte platte kaas), nog eens goed voor 114 euro en een groei van 0,7% in volume en 1,4% in prijs.

 

Vooral melk van distributiemerken

Liefst 86% van alle melk wordt verkocht in literverpakkingen, al stijgt het aandeel van de halveliterverpakkingen wel (van 5,5% in 2008 naar 7,2% vorig jaar). De brikverpakking is met meer dan 76% van het melkvolume de populairste; plastic flessen en glas zijn op de terugweg.

 

Het aandeel van de distributiemerken in de verkoop blijft met ruim 79% zeer hoog. Melk is dan ook bij uitstek een supermarktverhaal: ruim 94% ervan wordt gekocht in de supermarkt (incl. harddiscount en buurtsupermarkt). De supermarkten hebben nu 46,9% van de melkverkoop in handen, de harddiscount volgt met 38,3%. De buurtsupermarkt zakte van 10% in 2013 naar 9,2% vorig jaar.

 

Belgische kazen blijven (negatief) verbazen

De harddiscount en de supermarkten waren in 2014 de winnaars: die eerste stijgt tot bijna 32% marktaandeel en is op termijn de grote winnaar, maar toch blijven de supermarkten op één met 46,6%. De buurtsupermarkt verliest ook op de totale kaasmarkt terrein, al wint ze lichtjes binnen het segment van de Belgische kazen.

 

Die Belgische kazen volgen de stijgende markttrend overigens niet: in volume daalde hun aandeel met 1,1 procentpunt tot 16,9%; in waarde bedroeg de daling zelfs 1,3 procentpunt tot 20,7%. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de Belgische kazen in de harddiscount ondervertegenwoordigd zijn.

 

Het marktaandeel van de Belgische kazen ligt wel hoger in het noorden dan in het zuiden van het land. De Waal koopt meer kaas dan de Vlaming, maar die laatste is relatief gezien een grotere liefhebber van Belgische kazen. In Vlaanderen bedraagt het marktaandeel van de Belgische kazen 19,7% op basis van volume en zelfs 24% op basis van de bestedingen. In Wallonië is dat respectievelijk net geen 15% en 17,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".