RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail RetailDay: met Lego-blokjes timmeren aan de weg

icon
In bleed9 september, 2014

Met Lego-blokjes timmeren aan de weg

Het congres, dat op 25 september zijn debuut maakt met het thema Retail Fast Forward, is opgedeeld in vier blokken die elk een sterke groei-opportuniteit vormen in de ‘nieuwe retail’. Zo gaat het eerste blok over hoe de retail kan blijven groeien in een wereld waarin de traditionele multimerkenwinkels steeds meer onder druk lijken te staan. Dit biedt echter nieuwe kansen voor monomerken, zoals onder meer Lego goed heeft gezien.

 

Het speelgoedmerk opent aan een gestaag tempo eigen winkels en verkoopt ook online direct aan consument, zonder echter de harmonie met de klassieke retailers uit het oog te verliezen. Ward Van Duffel, nota bene een Belg, is verantwoordelijk voor alle directe verkoop bij de Deense speelgoedgigant en zal op de RetailDetail RetailDay zijn visie op de toekomstige relaties tussen rechtstreekse en indirecte verkoop uit de doeken doen.

 

“Retailers zijn nog niet genoeg merkgericht”

Het tweede blok biedt een ‘fast forward’ in het domein van branding en marketing, een gebied dat inmiddels ook voor retailers van groot belang geworden is. “Retailers zijn vaak nog sterk gericht op de verkoop, maar minder op het creëren van een merk. Dat is logisch, dat zit in hun genen”, merkt Vlerick-docent en dagvoorzitter Gino Van Ossel op, “maar vandaag gaan de twee hand in hand.”

 

Hunkemöller is daarvan volgens de marketingspecialist een topvoorbeeld. CEO Philip Mountford heeft de lingerieketen met succes merkwaarde opgeplakt: “Je kan zeker niet zeggen dat Hunkemöller nog een ondergoedretailer van dertien in een dozijn is.”

 

Bij die merkcreatie speelt communicatie een cruciale rol. Daarbij is zoveel meer mogelijk dan de klassiek mediareclame. Raf Stevens van Brandheroes zal het daarom over het effect van ‘corporate storytelling’ hebben op 25 september.

 

Hoe communiceer je omnichannel?

Wie bovendien dacht dat e-commerce het einde van de stenen winkel zou betekenen, zat er mooi naast. E-commerce gaat weliswaar niet meer weg, toch biedt het ook mooie kansen voor de traditionele retailers. Peter van den Steen, adviseur bij Osudio, heeft een lange ervaring in digitale ‘change’, waaronder bij Inno en Thomas Cook. Hij is dan ook de geknipte persoon om hier in het derde blok over te getuigen.

 

Omnichannel gaan betekent echter niet alleen het naadloos integreren van online en offline met de klant als centrale pijler, het betekent ook omnichannel leren communiceren. Want wat betekent omnichannel nu voor communicatie? En hoe doe je dat ook digitaal? Olivier Lemaire, managing director bij Mediabrands Audience Platform zal vertellen hoe een onmichannelomgeving en mediaplanning feilloos samen kunnen gaan.

 

Niches en massaretail vinden elkaar

Als vierde blok brengt RetailDetail op zijn eerste RetailDay tot slot het topic ‘focus’, want om ‘fast forward’ te kunnen gaan in de retailwereld van vandaag en morgen, moet men vooral ook durven kiezen. Specialisatie wordt namelijk een belangrijke sleutel tot succes in dit landschap waar “alles overal” te vinden is. Zo zal Rachid Lamrabat van Trendwolves het hebben over etnomarketing, over hoe sommige nu nog kleinere segmenten in onze samenleving snel groeien en hoe ook zij een interessante en lucratieve doelgroep kunnen vormen binnen de massaretail.

 

Dat niches evengoed hun plaats hebben in het grotere retailgeheel, heeft ook Bongo begrepen met zijn welbekende cadeaubonnen. Het ongeefbare geefbaar maken, zo omschrijft verkoopdirecteur Ruud Tiebos zijn product, dat bewust niches opzoekt en het daarmee behoorlijk ver schopt: in België kent Bongo een marktaandeel van meer dan zeventig procent in een steeds competitiever wordende markt. Op 25 september hoort u het hele verhaal.

 

“Iedereen is zoekende”

“Het zijn dergelijke innovatieve succesverhalen die we met de sector willen delen. We voelen aan dat retailers inspiratie zoeken. In deze tijden is iedereen zoekende en de vraag naar ideeën waar marketeers en ondernemers zelf mee aan de slag kunnen, is groot”, ziet Van Ossel.

 

“Op de RetailDetail RetailDay hebben we daarom heel bewust gekozen om breed te gaan en in eerste instantie te kiezen voor inhoud, eerder dan voor louter klinkende namen. We willen mensen prikkelen met concrete informatie en inspiratie.”

 

“De inspiratie vloeit dan ook niet enkel uit de formele momenten en de lezingen, maar eveneens uit de ontmoeting. Het gaat om de dialoog. RetailDetail probeert dé ontmoetingsplaats te zijn voor iedereen die bezig is met marketing en communicatie en die te maken heeft met retail. Er is geen enkele andere plek waar die mensen elkaar op zo’n grote schaal kunnen ontmoeten.”

 

Wil u er ook bij zijn op de RetailDetail RetailDay op 25 september? Schrijf u dan nog snel in via www.retaildetail.be/events.

Het is ook mogelijk om een tafel te reserveren op de RetailDetail RetailDay, zodat u tijdens de lunch met klanten of medewerkers aan één tafel kan zitten. Neem voor meer info hierover contact op met rebecca@retaildetail.be of telefonisch via 03 500 89 59. Wees er echter vlug bij, want de tafels zijn beperkt.

 

 

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN