RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Talking French schakelt versnelling hoger

icon
In bleed9 juni, 2014

Vrouwelijke managers denken meer langetermijn

“In 2010 en 2011 had Talking French twee jaar stilgestaan”, aldus Maes. “Daarna kwam het bedrijf volledig in handen van Xavier Painblanc en zijn echtgenote Ann en zijn we volop aan de toekomst beginnen werken.”

 

Maes staat sinds oktober 2012 aan het hoofd van het damesmerk. Voordien werkte ze in diverse functies bij Mexx (1983-1988), als country manager retail Benelux bij Esprit (1988-2009) en als country manager Benelux bij de Duitse groep s.Oliver. “Ik heb daar het gestructureerd werken bij een beursgenoteerde onderneming en de grondigheid van een Duits bedrijf aan overgehouden. Dat is trouwens een eigenschap van vrouwelijke managers: die houden in hun beslissingen meer rekening met de langere termijn”, zegt ze.

 

Katrien Maes is nu samen met algemeen directeur Ronald Boeckx van e5 mode en voorzitter Marc Peeters van Veritas genomineerd voor de Fashion Personality of the Year Award, die op 12 juni wordt uitgereikt tijdens het Belgian Fashion Congress van RetailDetail.

 

Merk spreekt de beroepsactieve vrouw aan

Met Talking French spreekt ze vooral de actieve stedelijke vrouw aan uit de leeftijdsgroep van 25 à 38 jaar, die gestudeerd heeft, een goede job uitoefent, daarin modebewust naar buiten wil treden, houdt van kwaliteit en oog heeft voor details.

 

“We proberen die klanten onder meer fideliseren door hen een goede service te bieden. Verder blijven we hen informeren via persoonlijke mailings en zijn we actief op de sociale media. Marktonderzoek leert ons dat de klantentevredenheid bij ons erg hoog ligt.”

 

Toch zit er wat evolutie in de klantenbenadering. “We willen het kernpubliek iets verjongen en nog iets meer de nadruk leggen op het modeaspect. We hebben te lang op dezelfde kleuren, prints en stoffen geteerd, maar de consument verandert heel snel”, aldus Maes.

 

Distributienet wordt bijgestuurd

Maes wilde ook een evolutie zien in het distributienet: “We hadden destijds op de Belgische markt een netwerk van eigen winkels, aangevuld met een aantal shop-in-shops bij Inno. In Nederland beschikten we over een beperkt netwerk van drie franchisezaken.”

 

Al werd de samenwerking met Inno inmiddels wel stopgezet. “Het kwam ons imago niet ten goede. Bovendien was het contract te nadelig voor ons.” Ondertussen werd ook het franchisenetwerk in Nederland gereduceerd: van de drie winkels die de keten bij onze noorderburen had, blijft er nog een actief.

 

Groothandel bereikt nieuw cliënteel

Die rationalisering werd echter ruimschoots gecompenseerd via groothandel: “We zijn in de groothandelsactiviteit gestapt. Daardoor kunnen we naast onze eigen winkels – waar we uitsluitend onze eigen assortimenten verkopen – eveneens de multimerkenwinkels bevoorraden. De eerste contracten hebben we in de zomer van 2013 afgesloten. Ze slaan op leveringen voor de zomer van 2014. Nu gaan we onze derde seizoen in de groothandelsverkopen in.”

 

“We volgen daarmee de omgekeerde weg van de meeste andere ketens. Die starten via de groothandel om vervolgens over te schakelen op eigen winkels. Wij komen van eigen winkels en gaan nu de groothandel in. Met onze eigen winkels konden we niet alle steden afdekken. Via de leveringen aan multimerkenwinkels kunnen we dat wel. Bovendien bereiken we zo een ander cliënteel.”

 

Evident was de uitbouw van een groothandelsactiviteit nochtans niet. “We hebben daarvoor het hele productieproces naar voor moeten trekken. Er was ook geen mogelijkheid om die volledig te integreren in het bestaande informaticasysteem. Daarom werd een volledig nieuw platform ontwikkeld, waarop zowel de levering uit de diverse productielanden wordt bijgehouden als de verdeling van de goederen over de verschillende distributiekanalen (eigen winkels, wholesale en webshop) en waaraan ook de kassasystemen zijn gekoppeld. Alles loopt nu dus over één IT-platform in plaats over een veelheid van databases.”

 

Internationale expansie online en wholesale

Ook is Talking French nu actief met webverkoop. “We zijn hiermee eind vorig jaar gestart. Nu brengen we nog wat verbeteringen aan het systeem aan. De online handel trekt een andere consumentgroep aan die zeker aandacht besteedt aan speciale aanbiedingen. Vanaf het najaar leggen we ook in de winkels de focus op omnichannel – al moeten we hiervoor eerst nog wat technische ingrepen doen, zoals het aanpassen van de webshopstructuur.”

 

En ook internationaal heeft Talking French expansieplannen. Via de webshop is deze beweging al ingezet, nu wil het dat ook doen via de groothandelsactiviteit. “De bedoeling is dat we via dat kanaal eerst ons merk opbouwen. Je zou via franchising kunnen werken, maar dat is niet zo evident. Dit impliceert immers dat je goede partners moet vinden, die zeer betrokken zijn en een goede financiële ruggengraat hebben. Bovendien zijn we in België heel bekend. In het buitenland is dat nog niet het geval.”

 

Talking French staat open voor goede projecten

Waar wil Talking French over vijf jaar staan? “We willen het hebben uitgebouwd tot een erkend Belgisch merk, waarmee vrouwen zich verbonden voelen. Zij worden momenteel beleverd via 24 boetieks. Het is niet de bedoeling dat dit fors wordt uitgebreid, maar we staan wel open voor goede projecten. Zo willen we onder meer bij Uplace aanwezig zijn.”

 

“Voor winkels die niet rendabel zijn, zullen we dan weer geen schroom kennen om er afscheid van te nemen. Internationaal willen we bovendien onze eerste stappen hebben gezet. Qua collecties hebben we er nu twee per jaar. De bedoeling is ook in de tussenseizoenen met een aanbod te komen”, aldus nog Maes.

 

Wie is volgens u de modepersoonlijkheid van 2014? Kom op 12 juni naar het 2e Belgian Fashion Congress en breng er uw stem uit. Wees er echter snel bij, want de plaatsen zijn beperkt!

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN