1 op 6 Belgische kleinhandelszaken heeft eigen webwinkel | RetailDetail

1 op 6 Belgische kleinhandelszaken heeft eigen webwinkel

1 op 6 Belgische kleinhandelszaken heeft eigen webwinkel

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top