1 op 6 Belgische kleinhandelszaken heeft eigen webwinkel

1 op 6 Belgische kleinhandelszaken heeft eigen webwinkel

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

De onlineverkoop is in ons land aan een groeispurt bezig. De Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei, zo liet BeCommerce in september nog weten. Een trend die ook de kleinhandel niet ontgaat: steeds meer kleinhandelszaken zetten, weliswaar voorzichtig, hun eerste digitale stapjes. Dat blijkt uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 659 kleinhandelszaken.

“Extra service” als dé hoofdreden

Bij 16% van de kleinhandelszaken - dat is één op zes - kan de consument vandaag al online een bestelling plaatsen of een aankoop doen. Vooral kledingboetieks, multimediazaken en boekenwinkels springen op de digitale trein, maar ook steeds meer voedingszaken .

 

Op de vraag waarom ze met internetverkoop begonnen zijn, antwoordt 43% van die handelaars “om meer service te kunnen bieden aan de klanten”. 67% van de zaken die online verkopen, levert de boodschappen ook aan huis, hetzij rechtstreeks hetzij via een partner (bpost, koerier, Kiala,…) Uit het onderzoek blijkt voorts dat 64% van de ondervraagde handelaars van plan is om te (blijven) investeren in internetverkoop: zij beseffen dat deze extra service een concurrentievoordeel oplevert.

Meerverkoop, maar minder verkoop

De investering en inspanningen die de handelaars zich getroosten, blijken alvast te lonen: 37% zag zowel zijn klantenbestand als zijn omzet toenemen. Toch merkt 36% van de kleinhandelaars dat mensen die via de website producten aanschaffen, minder kopen dan consumenten die naar de winkel komen. Online kan je immers makkelijk vergelijken met concurrenten, terwijl dat in de winkel zelf een stuk moeilijker is, aldus het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top