10.000 Brusselse winkels gaan mobiel

10.000 Brusselse winkels gaan mobiel

Tienduizend winkels uit Brussel beschikken voortaan over een eigen pagina op een mobiele website die voor zowel de gebruiker als de handelaar gratis is. Daarmee gaat de Brusselse shoppingwebsite ShopInBrussels nu ook op jacht naar de smartphonegebruiker.

Leve de smartphone!

Drie jaar geleden lanceerde Atrium, het Brusselse agentschap dat opgericht werd om de de belangen van de handelaars in de hoofdstad te behartigen, een website die een overzicht van alle handelszaken in 26 Brusselse handelswijken geeft, netjes verdeeld over 181 categorieën (bakker, bloemist, stomerij, …).

 

"Onze website heeft in drie jaar tijd liefst een miljoen bezoekers gehad", zegt afscheidnemend Atrium-directeur Pierre-Yves Bolus. "Elke maand krijgen we meer en meer bezoekers: per maand zijn er dat nu ongeveer 60.000. Omdat minstens één op de vier Belgen over een smartphone beschikt, lanceren we nu ook de mobiele website m.shopinbrussels.be."

 

Aantal winkels verdubbelen

Daar blijft het niet bij, want binnenkort kunnen de gebruikers ook een applicatie downloaden waarmee ze alle info offline zullen kunnen raadplegen zonder telkens weer te moeten inloggen. De handelaars krijgen ook allemaal een QR-code om op hun uitstalraam te kleven, zodat smartphone-eigenaars meteen alle info kunnen terugvinden en opslaan over de handelszaak in kwestie.

 

"Het is de bedoeling om de Brusselse handelaars een gratis duwtje in de rug te geven", klinkt het bij het Brusselse Regionaal agentschap voor de handel. Vanaf volgend jaar wordt het initiatief uitgebreid naar het hele Brusselse Gewest, waardoor het aantal winkels op ShopInBrussels - zowel de klassieke website als de mobiele versie - zal verdubbelen.

 

TagTagCity achterna?

Het initiatief doet wat denken aan TagTagCity, dat half september ook in Brussel van start ging en waaraan al zo'n 1.200 Brusselse handelaars deelnemen. Deelnemende winkels, restaurants, hotels en musea krijgen een TagTagCity-sticker, die ze op hun uitstalraam of gebouw kunnen bevestigen. Als de toerist de QR-code met zijn smartphone inscant, krijgt hij allerhande informatie te zien en kan hij promo's verzamelen bij de aangesloten handelszaken. TagTagCity werkt overigens samen met Toerisme Vlaanderen, VisitBrussels en Wallonie-Bruxelles Tourisme.

 

Toch benadrukt Pierre-Yves Bolus vooral de verschilpunten: "Ten eerste zijn wij volledig gratis, in tegenstelling tot TagTagCity. Bovendien bieden zij ook meer cultuurgebonden items aan en hebben zij de ambitie om ook het buitenland te veroveren. Als handelaarsorganisatie in Brussel willen wij vooral focussen op de Brusselse winkels."

 

TagTagCity is al actief in Knokke en het jonge bedrijfje - inmiddels uitgeroepen tot Europese Start-up van het jaar - heeft na Brussel ook zijn zinnen gezet op steden als Bergen, Luik en Rijsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top