10.000 Brusselse winkels gaan mobiel | RetailDetail

10.000 Brusselse winkels gaan mobiel

10.000 Brusselse winkels gaan mobiel

Tienduizend winkels uit Brussel beschikken voortaan over een eigen pagina op een mobiele website die voor zowel de gebruiker als de handelaar gratis is. Daarmee gaat de Brusselse shoppingwebsite ShopInBrussels nu ook op jacht naar de smartphonegebruiker.

Leve de smartphone!

Drie jaar geleden lanceerde Atrium, het Brusselse agentschap dat opgericht werd om de de belangen van de handelaars in de hoofdstad te behartigen, een website die een overzicht van alle handelszaken in 26 Brusselse handelswijken geeft, netjes verdeeld over 181 categorieën (bakker, bloemist, stomerij, …).

 

"Onze website heeft in drie jaar tijd liefst een miljoen bezoekers gehad", zegt afscheidnemend Atrium-directeur Pierre-Yves Bolus. "Elke maand krijgen we meer en meer bezoekers: per maand zijn er dat nu ongeveer 60.000. Omdat minstens één op de vier Belgen over een smartphone beschikt, lanceren we nu ook de mobiele website m.shopinbrussels.be."

 

Aantal winkels verdubbelen

Daar blijft het niet bij, want binnenkort kunnen de gebruikers ook een applicatie downloaden waarmee ze alle info offline zullen kunnen raadplegen zonder telkens weer te moeten inloggen. De handelaars krijgen ook allemaal een QR-code om op hun uitstalraam te kleven, zodat smartphone-eigenaars meteen alle info kunnen terugvinden en opslaan over de handelszaak in kwestie.

 

"Het is de bedoeling om de Brusselse handelaars een gratis duwtje in de rug te geven", klinkt het bij het Brusselse Regionaal agentschap voor de handel. Vanaf volgend jaar wordt het initiatief uitgebreid naar het hele Brusselse Gewest, waardoor het aantal winkels op ShopInBrussels - zowel de klassieke website als de mobiele versie - zal verdubbelen.

 

TagTagCity achterna?

Het initiatief doet wat denken aan TagTagCity, dat half september ook in Brussel van start ging en waaraan al zo'n 1.200 Brusselse handelaars deelnemen. Deelnemende winkels, restaurants, hotels en musea krijgen een TagTagCity-sticker, die ze op hun uitstalraam of gebouw kunnen bevestigen. Als de toerist de QR-code met zijn smartphone inscant, krijgt hij allerhande informatie te zien en kan hij promo's verzamelen bij de aangesloten handelszaken. TagTagCity werkt overigens samen met Toerisme Vlaanderen, VisitBrussels en Wallonie-Bruxelles Tourisme.

 

Toch benadrukt Pierre-Yves Bolus vooral de verschilpunten: "Ten eerste zijn wij volledig gratis, in tegenstelling tot TagTagCity. Bovendien bieden zij ook meer cultuurgebonden items aan en hebben zij de ambitie om ook het buitenland te veroveren. Als handelaarsorganisatie in Brussel willen wij vooral focussen op de Brusselse winkels."

 

TagTagCity is al actief in Knokke en het jonge bedrijfje - inmiddels uitgeroepen tot Europese Start-up van het jaar - heeft na Brussel ook zijn zinnen gezet op steden als Bergen, Luik en Rijsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.