10.000 Brusselse winkels gaan mobiel | RetailDetail

10.000 Brusselse winkels gaan mobiel

10.000 Brusselse winkels gaan mobiel

Tienduizend winkels uit Brussel beschikken voortaan over een eigen pagina op een mobiele website die voor zowel de gebruiker als de handelaar gratis is. Daarmee gaat de Brusselse shoppingwebsite ShopInBrussels nu ook op jacht naar de smartphonegebruiker.

Leve de smartphone!

Drie jaar geleden lanceerde Atrium, het Brusselse agentschap dat opgericht werd om de de belangen van de handelaars in de hoofdstad te behartigen, een website die een overzicht van alle handelszaken in 26 Brusselse handelswijken geeft, netjes verdeeld over 181 categorieën (bakker, bloemist, stomerij, …).

 

"Onze website heeft in drie jaar tijd liefst een miljoen bezoekers gehad", zegt afscheidnemend Atrium-directeur Pierre-Yves Bolus. "Elke maand krijgen we meer en meer bezoekers: per maand zijn er dat nu ongeveer 60.000. Omdat minstens één op de vier Belgen over een smartphone beschikt, lanceren we nu ook de mobiele website m.shopinbrussels.be."

 

Aantal winkels verdubbelen

Daar blijft het niet bij, want binnenkort kunnen de gebruikers ook een applicatie downloaden waarmee ze alle info offline zullen kunnen raadplegen zonder telkens weer te moeten inloggen. De handelaars krijgen ook allemaal een QR-code om op hun uitstalraam te kleven, zodat smartphone-eigenaars meteen alle info kunnen terugvinden en opslaan over de handelszaak in kwestie.

 

"Het is de bedoeling om de Brusselse handelaars een gratis duwtje in de rug te geven", klinkt het bij het Brusselse Regionaal agentschap voor de handel. Vanaf volgend jaar wordt het initiatief uitgebreid naar het hele Brusselse Gewest, waardoor het aantal winkels op ShopInBrussels - zowel de klassieke website als de mobiele versie - zal verdubbelen.

 

TagTagCity achterna?

Het initiatief doet wat denken aan TagTagCity, dat half september ook in Brussel van start ging en waaraan al zo'n 1.200 Brusselse handelaars deelnemen. Deelnemende winkels, restaurants, hotels en musea krijgen een TagTagCity-sticker, die ze op hun uitstalraam of gebouw kunnen bevestigen. Als de toerist de QR-code met zijn smartphone inscant, krijgt hij allerhande informatie te zien en kan hij promo's verzamelen bij de aangesloten handelszaken. TagTagCity werkt overigens samen met Toerisme Vlaanderen, VisitBrussels en Wallonie-Bruxelles Tourisme.

 

Toch benadrukt Pierre-Yves Bolus vooral de verschilpunten: "Ten eerste zijn wij volledig gratis, in tegenstelling tot TagTagCity. Bovendien bieden zij ook meer cultuurgebonden items aan en hebben zij de ambitie om ook het buitenland te veroveren. Als handelaarsorganisatie in Brussel willen wij vooral focussen op de Brusselse winkels."

 

TagTagCity is al actief in Knokke en het jonge bedrijfje - inmiddels uitgeroepen tot Europese Start-up van het jaar - heeft na Brussel ook zijn zinnen gezet op steden als Bergen, Luik en Rijsel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top