6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker | RetailDetail

6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker

6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker
Slechts 40% van de Belgische top-100 merkensites (op basis van hun online media-investeringen) is momenteel al aangepast aan mobiel internetgebruik. Niettemin scoren de Belgische sites beter dan de Nederlandse en de Britse collega's.

Slechts 4 op de 10 websites "mobielvriendelijk"

Naar alle verwachting zullen er in 2013 meer mensen surfen via hun tablet of smartphone dan via hun desktop. Het aantal Belgen in het bezit van een smartphone is de voorbije twee jaar immers gestegen van 31% tot 51% vandaag. Bovendien blijkt dat 17% van de Belgen momenteel al wekelijks mobiel surft. Bedrijven moeten daar meer dan ooit op inspelen, vindt de IAB, de beroepsvereniging van een 200-tal bedrijven actief op de digitale en interactieve communicatiemarkt (internet, interactieve digitale televisie, mobile marketing,...) in ons land.

 

Toch zijn de meeste websites nog niet voorzien op de specifieke verwachtingen van mobiele webgebruikers, zo blijkt uit cijfers die werden voorgesteld tijdens het IAB Think Mobile evenement. Want hoewel we beter scoren dan onze Nederlandse en Britse buren - van wie respectievelijk 20% en 38% al klaar zijn voor mobiel gebruik - hebben slechts 40 van de 100 bestudeerde merkensites vandaag een aparte mobiele website of een website met zogeheten 'responsive design'. Bij deze laatste past de site zich automatisch aan aan de afmetingen van het scherm en aan het type toestel dat de bezoeker op dat moment hanteert.

 

Retailsector scoort "gemiddeld"

Als we de resultaten opsplitsen naar sector (zie grafiek), dan doet de retail het een ietsje beter dan het gemiddelde: van de 14 onderzochte websites zijn er 5 wél en 9 niet mobielvriendelijk.
Opvallend is wel dat de merken uit de telecom- en entertainmentsector - die velen wellicht een voortrekkersrol zouden toeschrijven - achterop blijken te hinken. Samen met de nutsbedrijven- en financiële sector behoren zij tot de slechtste leerlingen van de klas, zo blijkt.

Te weinig automatische toestelherkenning

“Opmerkelijk is dat één op de vijf bestudeerde merken die wel met een mobiele website uitpakken, geen automatische toestelherkenning heeft. Wanneer iemand met zijn of haar mobiel toestel naar een website zonder toestelherkenning surft, wordt hij of zij dus niet automatisch doorgeschakeld naar de mobiele site", betreurt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium. 

 

Om bedrijven te helpen nagaan hoe mobielvriendelijk (of juist niet) hun website is, lanceerden Google en IAB Belgium daarom zopas de IAB Mobilizer. "Met de IAB Mobilizer willen we bedrijven wijzen op het belang van een site die rekening houdt met mobiele gebruikers. Deze gratis tool biedt hen de mogelijkheid om hun eigen website te testen op mobiele compatibiliteit en wijst hen tegelijk op de bestaande mogelijkheden om deze te optimaliseren", aldus nog Patrick Marck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top