6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker | RetailDetail

6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker

6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker
Slechts 40% van de Belgische top-100 merkensites (op basis van hun online media-investeringen) is momenteel al aangepast aan mobiel internetgebruik. Niettemin scoren de Belgische sites beter dan de Nederlandse en de Britse collega's.

Slechts 4 op de 10 websites "mobielvriendelijk"

Naar alle verwachting zullen er in 2013 meer mensen surfen via hun tablet of smartphone dan via hun desktop. Het aantal Belgen in het bezit van een smartphone is de voorbije twee jaar immers gestegen van 31% tot 51% vandaag. Bovendien blijkt dat 17% van de Belgen momenteel al wekelijks mobiel surft. Bedrijven moeten daar meer dan ooit op inspelen, vindt de IAB, de beroepsvereniging van een 200-tal bedrijven actief op de digitale en interactieve communicatiemarkt (internet, interactieve digitale televisie, mobile marketing,...) in ons land.

 

Toch zijn de meeste websites nog niet voorzien op de specifieke verwachtingen van mobiele webgebruikers, zo blijkt uit cijfers die werden voorgesteld tijdens het IAB Think Mobile evenement. Want hoewel we beter scoren dan onze Nederlandse en Britse buren - van wie respectievelijk 20% en 38% al klaar zijn voor mobiel gebruik - hebben slechts 40 van de 100 bestudeerde merkensites vandaag een aparte mobiele website of een website met zogeheten 'responsive design'. Bij deze laatste past de site zich automatisch aan aan de afmetingen van het scherm en aan het type toestel dat de bezoeker op dat moment hanteert.

 

Retailsector scoort "gemiddeld"

Als we de resultaten opsplitsen naar sector (zie grafiek), dan doet de retail het een ietsje beter dan het gemiddelde: van de 14 onderzochte websites zijn er 5 wél en 9 niet mobielvriendelijk.
Opvallend is wel dat de merken uit de telecom- en entertainmentsector - die velen wellicht een voortrekkersrol zouden toeschrijven - achterop blijken te hinken. Samen met de nutsbedrijven- en financiële sector behoren zij tot de slechtste leerlingen van de klas, zo blijkt.

Te weinig automatische toestelherkenning

“Opmerkelijk is dat één op de vijf bestudeerde merken die wel met een mobiele website uitpakken, geen automatische toestelherkenning heeft. Wanneer iemand met zijn of haar mobiel toestel naar een website zonder toestelherkenning surft, wordt hij of zij dus niet automatisch doorgeschakeld naar de mobiele site", betreurt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium. 

 

Om bedrijven te helpen nagaan hoe mobielvriendelijk (of juist niet) hun website is, lanceerden Google en IAB Belgium daarom zopas de IAB Mobilizer. "Met de IAB Mobilizer willen we bedrijven wijzen op het belang van een site die rekening houdt met mobiele gebruikers. Deze gratis tool biedt hen de mogelijkheid om hun eigen website te testen op mobiele compatibiliteit en wijst hen tegelijk op de bestaande mogelijkheden om deze te optimaliseren", aldus nog Patrick Marck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.