6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker

6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker
Slechts 40% van de Belgische top-100 merkensites (op basis van hun online media-investeringen) is momenteel al aangepast aan mobiel internetgebruik. Niettemin scoren de Belgische sites beter dan de Nederlandse en de Britse collega's.

Slechts 4 op de 10 websites "mobielvriendelijk"

Naar alle verwachting zullen er in 2013 meer mensen surfen via hun tablet of smartphone dan via hun desktop. Het aantal Belgen in het bezit van een smartphone is de voorbije twee jaar immers gestegen van 31% tot 51% vandaag. Bovendien blijkt dat 17% van de Belgen momenteel al wekelijks mobiel surft. Bedrijven moeten daar meer dan ooit op inspelen, vindt de IAB, de beroepsvereniging van een 200-tal bedrijven actief op de digitale en interactieve communicatiemarkt (internet, interactieve digitale televisie, mobile marketing,...) in ons land.

 

Toch zijn de meeste websites nog niet voorzien op de specifieke verwachtingen van mobiele webgebruikers, zo blijkt uit cijfers die werden voorgesteld tijdens het IAB Think Mobile evenement. Want hoewel we beter scoren dan onze Nederlandse en Britse buren - van wie respectievelijk 20% en 38% al klaar zijn voor mobiel gebruik - hebben slechts 40 van de 100 bestudeerde merkensites vandaag een aparte mobiele website of een website met zogeheten 'responsive design'. Bij deze laatste past de site zich automatisch aan aan de afmetingen van het scherm en aan het type toestel dat de bezoeker op dat moment hanteert.

 

Retailsector scoort "gemiddeld"

Als we de resultaten opsplitsen naar sector (zie grafiek), dan doet de retail het een ietsje beter dan het gemiddelde: van de 14 onderzochte websites zijn er 5 wél en 9 niet mobielvriendelijk.
Opvallend is wel dat de merken uit de telecom- en entertainmentsector - die velen wellicht een voortrekkersrol zouden toeschrijven - achterop blijken te hinken. Samen met de nutsbedrijven- en financiële sector behoren zij tot de slechtste leerlingen van de klas, zo blijkt.

Te weinig automatische toestelherkenning

“Opmerkelijk is dat één op de vijf bestudeerde merken die wel met een mobiele website uitpakken, geen automatische toestelherkenning heeft. Wanneer iemand met zijn of haar mobiel toestel naar een website zonder toestelherkenning surft, wordt hij of zij dus niet automatisch doorgeschakeld naar de mobiele site", betreurt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium. 

 

Om bedrijven te helpen nagaan hoe mobielvriendelijk (of juist niet) hun website is, lanceerden Google en IAB Belgium daarom zopas de IAB Mobilizer. "Met de IAB Mobilizer willen we bedrijven wijzen op het belang van een site die rekening houdt met mobiele gebruikers. Deze gratis tool biedt hen de mogelijkheid om hun eigen website te testen op mobiele compatibiliteit en wijst hen tegelijk op de bestaande mogelijkheden om deze te optimaliseren", aldus nog Patrick Marck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top