6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker

6 op de 10 merkensites nog niet aangepast aan mobiele internetgebruiker
Slechts 40% van de Belgische top-100 merkensites (op basis van hun online media-investeringen) is momenteel al aangepast aan mobiel internetgebruik. Niettemin scoren de Belgische sites beter dan de Nederlandse en de Britse collega's.

Slechts 4 op de 10 websites "mobielvriendelijk"

Naar alle verwachting zullen er in 2013 meer mensen surfen via hun tablet of smartphone dan via hun desktop. Het aantal Belgen in het bezit van een smartphone is de voorbije twee jaar immers gestegen van 31% tot 51% vandaag. Bovendien blijkt dat 17% van de Belgen momenteel al wekelijks mobiel surft. Bedrijven moeten daar meer dan ooit op inspelen, vindt de IAB, de beroepsvereniging van een 200-tal bedrijven actief op de digitale en interactieve communicatiemarkt (internet, interactieve digitale televisie, mobile marketing,...) in ons land.

 

Toch zijn de meeste websites nog niet voorzien op de specifieke verwachtingen van mobiele webgebruikers, zo blijkt uit cijfers die werden voorgesteld tijdens het IAB Think Mobile evenement. Want hoewel we beter scoren dan onze Nederlandse en Britse buren - van wie respectievelijk 20% en 38% al klaar zijn voor mobiel gebruik - hebben slechts 40 van de 100 bestudeerde merkensites vandaag een aparte mobiele website of een website met zogeheten 'responsive design'. Bij deze laatste past de site zich automatisch aan aan de afmetingen van het scherm en aan het type toestel dat de bezoeker op dat moment hanteert.

 

Retailsector scoort "gemiddeld"

Als we de resultaten opsplitsen naar sector (zie grafiek), dan doet de retail het een ietsje beter dan het gemiddelde: van de 14 onderzochte websites zijn er 5 wél en 9 niet mobielvriendelijk.
Opvallend is wel dat de merken uit de telecom- en entertainmentsector - die velen wellicht een voortrekkersrol zouden toeschrijven - achterop blijken te hinken. Samen met de nutsbedrijven- en financiële sector behoren zij tot de slechtste leerlingen van de klas, zo blijkt.

Te weinig automatische toestelherkenning

“Opmerkelijk is dat één op de vijf bestudeerde merken die wel met een mobiele website uitpakken, geen automatische toestelherkenning heeft. Wanneer iemand met zijn of haar mobiel toestel naar een website zonder toestelherkenning surft, wordt hij of zij dus niet automatisch doorgeschakeld naar de mobiele site", betreurt Patrick Marck, general manager van IAB Belgium. 

 

Om bedrijven te helpen nagaan hoe mobielvriendelijk (of juist niet) hun website is, lanceerden Google en IAB Belgium daarom zopas de IAB Mobilizer. "Met de IAB Mobilizer willen we bedrijven wijzen op het belang van een site die rekening houdt met mobiele gebruikers. Deze gratis tool biedt hen de mogelijkheid om hun eigen website te testen op mobiele compatibiliteit en wijst hen tegelijk op de bestaande mogelijkheden om deze te optimaliseren", aldus nog Patrick Marck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top